מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מנגינות החיים – אביבה גבירץ

אביבה גבירץ עם התלמידים חן וליאן
פעילות כללית במסגרת התכנית
אביבה מספרת על ילדותה, עם מסר לדור העתיד

שמי אביבה גבירץ, נולדתי ב-29 בנובמבר 1953 בעיר יפו שבישראל, להורים לאה ושלמה, ניצולי שואה מפולין שעברו חוויות קשות במחנות הריכוז באושוויץ. לאחר השחרור על ידי הרוסים, אמי עלתה לארץ ישראל והתמודדה עם עוני ומחסור במזון. ילדותי הייתה שמחה, מלאה במשחקים עם חברותיי בשכונה.

אני זוכרת את ילדותי כתקופה שמחה ומלאת פעילויות. אחרי בית הספר הייתי משחקת עם חברותיי בקלאס, תופסת, חבל ומחבואים. הוריי עודדו אותי להשתתף בחוגים שונים כמו נגינה על פסנתר ואקורדיון, לשיר ולהאזין לרדיו, ולרקוד. אהבתי במיוחד את החברות והמשחקים בשכונה.

למדתי בבית ספר יסודי ע"ש ויצמן ביפו, שם נהניתי מאווירה נעימה וממורים טובים. השתתפתי בחוגים כמו חוג בישול וחקלאות שלמדנו בבית הספר. המשחקים האהובים עלינו היו גומי, חבל וחמש אבנים. היו לי הרבה חברות מהשכונה ומהבית ספר, אך לצערי הקשרים עם רובן לא נשמרו לאורך זמן.

בתקופת הבגרות למדתי בתיכון תלמה ילין, בית ספר מוסיקלי שבו למדתי פסנתר ומוסיקולוגיה. הלימודים בתיכון היו תובעניים מאוד, במיוחד במתמטיקה ובאנגלית, והתחרויות בתחום המוזיקה היו מאתגרות. השתתפתי בתנועת הצופים לתקופה קצרה, אך לא התמדתי בגלל המרחק.

לאחר התיכון למדתי הוראת מוסיקה במשך שלוש שנים והתגייסתי לצבא בגיל 21. במהלך שירותי הצבאי בקריה, במחלקת נפגעים, אבא שלי נפטר ואני השתחררתי מהשירות. התקופה בצבא הייתה משמעותית עבורי והותירה בי זכרונות רבים.

עבדתי בהנהלת חשבונות, תחילה בחברה פרטית שעסקה במחשבים ולאחר מכן בבנק לחקלאות. עבדתי במסירות במשך שנים עד שהחלטתי לעזוב ולדאוג לילדיי שנולדו באותה תקופה.

הכרתי את בעלי, שעבד בבנק לאומי, והתחתנו בשנת 1975. נולדו לנו שני ילדים: בת בכורה בשנת 1977 ובן בשנת 1979. כיום יש לי נכדים רבים שמשמחים את חיי והמשפחה חיה באהבה ובאחדות.

אני אוהבת מוזיקה, ריקוד, קריאת ספרים ובישול. המוזיקה הייתה ותמיד נשארה חלק מרכזי בחיי, ואני נהנית לשלב את האהבה שלי לריקוד יחד עם תחביביי האחרים.

יצאתי לגמלאות בגיל 62 ומאז אני נהנית מחיי החדשים. בהתחלה היה קשה להסתגל לשגרה החדשה, אך עם הזמן מצאתי תחביבים חדשים והכרתי חברות במתנ"ס. בעלי תומך בי ואני מרגישה מאושרת ומסופקת.

המסר שלי לדור הצעיר הוא לשמור על קשר חם והדוק עם ההורים והסבים, לתמוך בהם ולהתייחס אליהם בכבוד. בנוסף, אני ממליצה לא לקחת כל דבר בחיים ללב, לקחת דברים יותר בקלות וליהנות מהחיים.

הזוית האישית

אביבה גבירץ השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר עמל בחולון וסיפרה את סיפורה לתלמידים חן עזרא וליאן בירנפלד מכיתת הבוגרים של בית הספר.

מילון

אושויץ
מחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ שבדרום פולין היה הגדול במחנות ההשמדה שהקימה גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה, ובו נרצחו כמיליון ומאתיים אלף נפשות, בהם כמיליון ומאה אלף יהודים (91%), יותר מבכל אתר אחר במהלך המלחמה. היה זה מחנה ההשמדה שפעל במשך הזמן הרב ביותר (מיוני 1940 עד ינואר 1945[א]) מכל מחנות ההשמדה, ובו הגיע לשיאו תיעושו של רצח ההמונים. בשיאו היה אושוויץ קומפלקס שכלל 45 מחנות שהשתרעו על 40 קמ"ר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לא לקחת כל דבר בחיים ללב, לקחת דברים יותר בקלות וליהנות מהחיים“

הקשר הרב דורי