מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מלונדון, העיר הגדולה, לכפר אונו

סבא ג'פרי ואביגיל
אני עם אחיותיי, אבי וגיסי ביריד באנגליה
על ילדותי שהייתה בלונדון העיר הגדולה עד הגעה לכפר אונו (לימים הפך לקריית אונו) לבית מוקף פרדסים

שמי ג'פרי לוי, ונולדתי באנגליה, בעיר לונדון, בשנת 1945. נולדתי למשפחה יהודית וגרנו באחד הפרברים של לונדון. הקהילה היהודית במקום הייתה קטנה יחסית. כמה עשרות משפחות בלבד.

אימא שלי החליטה על השם "ג'פרי" משום שהיה פופולרי באותה עת. שמי המלא הוא "ג'פרי הווארד" שמקבילו בעברית "יהושע צבי", אך החלטתי לשמור על שמי במקורו באנגלית.

למדתי בבתי הספר – לא יהודיים – באזור מגורי. גרנו באזור  לא יהודי בכלל. מצד אחד לא חוויתי אנטישמיות מהסביבה ומצד שני אימא שלי לימדה אותי שבתור יהודים תמיד אנחנו צריכים להיות בהיכון, לא להתבלט ולזרום עם כל האוכלוסיה הלא יהודית מסביב.

אבי המנוח היה ספר במקצועו והוא ניהל את עסקו באזור מגורינו במרחק הליכה מביתנו. אמי לא עבדה. יש לי שתי אחיות מבוגרות ממני. לגדולה קראו ברברה והיא אינה עוד בחיים, לשנייה קראו עדנה והיא עדיין מתגוררת בלונדון.

שני הוריי נולדו באזור מזרחית לעיר לונדון. סבא וסבתא שלי הגיעו לאנגליה מארץ הולדתם – פולין.

אני עם אחיותיי, אבי וגיסי ביריד באנגליה

תמונה 1

 

אחרי סיום לימודיי בביה"ס למדתי משפטים והוסמכתי כעורך-דין בגיל 21.

פגשתי את אשת ברניס, במקהלה דרך החברים. המשפחה של אשתי ברניס הייתה ציונית מאד ובזכותה התחלתי להתעניין בארץ ישראל. אני וברניס התחתנו בשנת 1968 ושנה לאחר מכן בשנת 1969, עלינו ארצה.

ביום נישואינו

תמונה 2

 

עלינו לארץ עם הרכב שלנו. שטנו מנמל אנגליה לצרפת. נסענו דרך צרפת, שוויץ איטליה. היה מאד מהנה! בנפולי באיטליה עלינו על ספינה של צים שהסיעה אנשים מכוניות והגענו לנמל חיפה אחרי חמישה ימים. קיבלו אותנו שם אחות של אשתי ובעלה. נכנסנו לאוטו ונסענו לאולפן בחיפה שם למדנו עברית.

אחרי זה מישהו הציע לי לעשות סטאז' כדי לקבל אישור להיות עורך דין גם בארץ. ועשיתי זאת. למדתי כל מיני ביטויים יפים תוך כדי. התקבלתי לסטאג' במשרד בתל אביב ששילם ממש טוב, מה שאפשר לנו לשכור דירה באזור תל אביב ומשם המשכנו את דרכינו בארץ.

עברנו לקריית אונו ממש במקרה. ראיתי פרסום בעיתון של דירה עם גינה. קריית אונו בשנים האלה לא הייתה מוכרת ולכן המחירים של בית היו די נמוכים יחסית למקומות אחרים והצלחנו לקנות בית קטן שלאט לאט הוספנו בו חלקים ככל שהמשפחה גדלה.

עבדתי בבנק לאומי משנת 1971-1986. אחרי זה הקמתי עם אשתי ברניס עסק לתרגומים ונוטריון. אשתי הקימה בית ספר לשפות. המשכנו לעבוד ביחד במשרד עד לזמן פטירתה של אשתי. כשנתיים מאז שנפטרה ועד היום אני עובד בתור עורך דין מהבית.

שנה לאחר שהגענו לארץ נולדה לנו בתנו הראשונה ג'וליאטה, לאחר מכן נולדה לנו בת נוספת בשם אהרונה ובן בשם תמיר.

כצעיר התעניינתי במוזיקה וציור, ואפילו ניגנתי בגיטרה. בשנות השבעים שהייתי כבר בארץ, אף למדתי ציור. תמונה שציירתי אפילו התקבלה בתערוכת ציירים חובבים בבית ציוני אמריקה.

בשנת 1974 התגייסתי לצבא כמתנדב ושירתי במילואים במשך 15 שנה

הזוית האישית

ג'פרי: נהנתי מאד מהאוירה החיובית ומהרצון של כולם לקשר בין הגילאים השונים. מאחל לך אביגיל שתהיי מוכנה לקבל דברים חדשים ברוח טובה ולנצל את הכישורים הרבים שלך, אני סומך עליך שתגיעי לתוצאות מרשימות.

אביגיל: נהנתי מהביקור במוזיאון. אהבתי לשמוע את הסיפור של סבא שלי. אני מאחלת לסבא שלי שיהיו לו בהמשך עוד הרבה חוויות לספר עליהן.

מילון

יהדות בריטניה
יהדות בריטניה היא מהחשובות והגדולות ביותר בקהילות היהודיות במערב אירופה. קהילה זו היא מהמאורגנות בעולם כולו ולה מוסדות רבים הפועלים למען חבריה. אחד מראשי ממשלת הממלכה המאוחדת, שנבחר פעמיים, היה ממשפחה יהודית: בנג'מין דיזראלי. - ויקיפדיה

ציטוטים

”אמא שלי לימדה אותי שבתור יהודים תמיד אנחנו צריכים להיות בהיכון“

הקשר הרב דורי