מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי בקבוץ בתקופת הצנע – נעמי מגן

תמונה משותפת
קרן המגן-תחפושת מטוס שאבא שלה הכין
חוויות מבית הילדים ומהווי הקבוץ כפר גליקסון

שמי איתי, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נעמי מגן. יחד אנו מתעדים סיפור מחייה של נעמי ומנציחים אותו במאגר המורשת. וכך סיפרה לי נעמי:

נעמי בת 78, היא אוהבת לאכול דגים ואת הצבע תכלת. היא אוהבת להאזין למוסיקה ישראלית כמו שלמה ארצי, אוהבת לקרוא ולבשל. יש לה בן וארבעה נכדים. נעמי אוהבת לטייל בארץ ובחו"ל, במיוחד לטוס ולטייל בברצלונה.

ילדות בקיבוץ: נעמי נולדה בכפר גליקסון. היא זוכרת את תקופת הצנע ואת התלושים לקניית האוכל, את הארוחות המיוחדות בחדר האוכל ואת הלינה המשותפת. "אהבתי לגדול בקיבוץ," היא מספרת, "התקופה הייתה תקופת צנע, חילקו לנו תלושים לקניית מזון. בקיבוץ לא היה שפע אך לא היינו רעבים. היה לנו חדר אוכל בקיבוץ, אך אנחנו הילדים היינו אוכלים בחדר האוכל רק באירוע מיוחד כמו יום הולדת. היינו עושים הכל בבית הילדים, גם אוכלים וגם ישנים."

חגיגות פורים בקיבוץ: נעמי זוכרת במיוחד את חגיגות פורים בקיבוץ. אבא שלה היה מכין לה את התחפושות כל שנה במו ידיו. כל פורים היה יוצר תחפושת חדשה ומקורית. הילדים היו עושים תהלוכה בקיבוץ, רק הילדים ללא ההורים. "היינו מציצים בחלונות חדר האוכל כדי לראות את המבוגרים בתוך חדר האוכל," היא מספרת. בחדר האוכל בקיבוץ היו מגישים מאכלים כמו תפוחי אדמה, אורז, בטטה, עוף ושניצל דג.

חפץ יקר ומיוחד: אחד החפצים היקרים ביותר לנעמי הוא מגילת אסתר קטנה, שנקנתה על ידי סבא שלה מצד אמא בתחילת המאה ה-18. המגילה בגודל 15 ס"מ ועשויה מנייר מגולגל. היא מאוד עתיקה ומיוחדת.

תמונה 1

הזוית האישית

נעמי: באתי בהנאה לבית הספר, המפגש עם הילדים היה מעניין ומשמח, לראות את האנרגיות שלהם ואת הרצון ללמוד ולשמוע עליי ועל סיפורי. הרגשתי שהתכנית משמעותית ושבכל מפגש הקשר בין המשתתפים לתלמידים נבנה יותר ויותר.

מילון

בית ילדים
מוסד חינוכי המשמש את צרכי קבוצת הילדים במשק למגורים, אכילה, לימוד, משחק וכו'.

ציטוטים

”לא היו מצלמות להרבה אנשים, אני זוכרת למשל שלדוד שלי הייתה מצלמה והוא זה שצילם את התמונה שלי בתור ילדה“

הקשר הרב דורי