מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי במקום הנמוך ביותר בעולם

אני ונכדי
אני ואמי בכניסה לצריף
סבתא שולמית מלמד מספרת לנכד שקד

שמי שולמית מלומד, אני מברכת על תכנית הקשר הרב דורי, בה אני משתתפת השנה עם נכדי שקד. נולדתי בשנת 1943 להוריי יואל ומלכה קרון, שעלו לישראל בשנת 1933 מגרמניה עם עליית הנאצים לשלטון. אני האחות הצעירה ליהודית ז"ל, שנולדה שבע שנים לפניי. לצערי, רוב משפחתי נספתה בשואה.

הוריי עלו במסגרת תנועת נוער והיו אמורים ליישב את קיבוץ כפר רופין בבקעת הירדן. מסיבות משפחתיות הם עזבו את מסגרת הקיבוץ והגיעו לתל אביב.

אבי למד בגרמניה חשמלאות, ומכיוון שלא מצא עבודה באזור תל אביב והייתה דרישה לכוח אדם ב"מפעלי ים המלח" (סדום), הוא ירד לעבוד שם והשאיר את אמי בתל אביב. בשל המצב הקשה בארץ גרנו בתל-אביב בדירה שכללה שלושה חדרים, אך גרנו בה שלוש משפחות וחלקנו את המטבח ואת השירותים ביחד. אחת לכמה שבועות אבי היה מגיע הביתה לחופשה. הדרך מים המלח למרכז הארץ ארכה מספר ימים, ולא כמו היום שהדרך אורכת כ-3 עד 4 שעות. כשנולדתי, אבי לא היה בבית ואמי הלכה ללדת עם חברה. את אבי כמעט ולא הכרתי עקב עבודתו בים המלח.

בשלב מסוים הוחלט כי המשפחות יעברו לגור בים המלח. אני הייתי אז בגן והכל ממש זכור לי כאילו היה זה היום. היינו שם עשרים ילדים בגילאים שונים. על אף שהמשפחה אוחדה, מזג האוויר החם וחוסר אמצעי קירור היוו חיים קשים ללא נשוא. יש לי זיכרונות וחוויות מחיי החברה והלימודים שהיו חלק בלתי נפרד מהחיים שם. חוויתי גם טיולים רבים שזכורים לי, כולל לעבר הירדן, כשהיחסים בינינו היו טובים מאוד. חלק מהפעילויות שם נערכו במערת סדום.

בפרוץ מלחמת השחרור והפגזות שספגנו שם, הוחזרו המשפחות לביתם בטיסה, כמובן ללא האבות שנשארו לעבוד בסדום וחזרו לאחר מכן. לאחרונה הוקם במקום אתר מבקרים המראה את צורת החיים בהם חיו העובדים ומשפחותיהם, ומומלץ ביותר לבקר בו.

היום אני גרה בחולון וסבתא לארבעה נכדים: רותם, עמית, שקד ושחף.

עם נכדיי

תמונה 1

הזוית האישית

סבתא שולמית: אני מברכת על פרויקט הקשר הרב דורי. בשבילי להגיע לבית ספר גורדון עם נכדי שקד היא סגירת מעגל, היות ומרגע שהגעתי לחולון בשנת 1950 (בתחילת מערכת הלימודים בחולון), לימודיי החלו לתקופה קצרה בבית ספר ביאליק. היות לא היו מספיק ילדים לפתוח כיתה נוספת. הגעתי ללמוד בסניף של בית ספר גורדון שהיה ממוקם היכן שהיום נמצא "רעים". בתחילה לא היו מספיק כיתות לימוד, לכן למדנו בשני סבבים, סבב אחד בבוקר וסבב שני אחר הצהרים. למדתי בבי"ס א.ד.גורדון מכיתה ב' עד כיתה ח', כלומר, מחזור ז' או ח'.

מילון

כפר רופין
כְּפַר רוּפִּין הוא קיבוץ בעמק בית שאן ליד העיר בית שאן השייך למועצה אזורית עמק המעיינות (בקעת בית שאן).

ציטוטים

”יש לי זיכרונות וחוויות מחיי החברה והלימודים שהיו חלק בלתי נפרד מהחיים בים המלח “

הקשר הרב דורי