מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא בלה עלתה מרומניה לישראל

סבתא בלה ואורי
סבתא בלה ואורי
החיים שאחרי מלחמת העולם

שמי אורי, השתתפתי השנה בתוכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי, בלה יוקלר. סבתא בלה נולדה בשנת 1962 ברומניה. היא סיפרה לי על ימי ילדותה ובגרותה.

סבתא בלה מספרת על החיים ברומניה

נולדתי ברומניה, בת שנייה להורי, רוזה וישראל גולדימברג. כילדה ברומניה, למדתי תחילה בגן ואחר כך בבית הספר. בית הספר היה גדול ואזורי וילדים מכל הסביבה למדו בו. כילדה לא חשתי גזענות כלפי, למרות שהייתי יהודייה יחידה בכיתה.

גרתי בעיר דרבני באזור כפרי, אהבתי ללכת לספריה ולשחק ברחוב עם החברים ולהשתולל בשלוליות בקיץ. ברומניה בקיץ יש גשם ובחורף יורד שלג ואפילו  מגיע ל-20 מעלות מינוס. היינו הולכים יחד לקטוף פרות יער, וחזרנו רק בחשיכה.

בבית השתמשנו במרתף כמקרר, והבאנו מים מהבאר. לא הייתה טלוויזיה, אבל היה רדיו ובו שמענו מוזיקה ממדינות קומוניסטיות כמו רומניה, שהייתה מדינה קומוניסטית והיה לה דיקטטור ששמו ניקולאה צ'אושסקו. הוא היה פוליטיקאי קומוניסטי רומני, והשליט השני והאחרון של רומניה הקומוניסטית בין השנים 1965 עד 1989, ואז הוצא להורג יחד עם אשתו, אלנה צ'אושסקו.

כתלמידה בתיכון, שמעתי מהורי על ישראל, ועל תקוותם לעלות ארצה כשאר יהודי העיירה שלנו. רציתי לסיים את לימודי ברומניה, אך הורי סירבו ורצו להתייחד עם בני המשפחה שלהם שכבר עלו לארץ לפניהם. הצטערתי להיפרד מחבריי ומחתול המחמד שהיה לי ונאלצתי למסור אותו. חששתי מאוד מהעלייה ארצה ולא ידעתי למה לצפות?

העלייה לישראל מרומניה

המסע ארצה ארך שבועיים, יצאנו ב-1 ביוני 1964 מרומניה, בטיסה מבוקרשט לוינה אוסטריה. בוינה לנו במחנה מעבר לעולים, משם עלינו לרכבת מוינה לנאפולי שבאיטליה, המסע ברכבת ארך יומיים. מנאפולי הפלגנו באונייה בשם מולדת, היינו ארבעה ימים בים עד שהגענו לנמל חיפה בתאריך 15 ביוני 1964.

הזוית האישית

אורי: היה לי מאוד מעניין לשמוע את סיפורי ילדותה ונעוריה של סבתא ברומניה ועל העליה שלה לישראל.

מפגש סיכום תוכנית הקשר הרב דורי – תגובות המשתתפים

תמונה 1

מילון

נִיקוֹלַאֶה צַ'אוּשֶׁסְקוּ
נִיקוֹלַאֶה צַ'אוּשֶׁסְקוּ היה פוליטיקאי קומוניסטי רומני, והשליט השני והאחרון של רומניה הקומוניסטית. הוא עלה לשלטון לאחר מותו של גאורגה גאורגיו-דז' ב-1965 וכיהן כמזכיר המפלגה הקומוניסטית הרומנית ובהמשך גם כנשיא רומניה עד פרוץ המהפכה הרומנית בדצמבר 1989, שבסופה הוצא להורג יחד עם רעייתו, אלנה צ'אושסקו. הוא היה חבר האקדמיה הרומנית ונשיא הכבוד שלה מ-1985, תארים שנשללו ממנו לאחר מותו, כמו תוארי כבוד ועיטורים זרים אחרים, שהורעפו עליו בחייו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חששתי מאוד מהעלייה ארצה ולא ידעתי למה לצפות?“

הקשר הרב דורי