מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השליחות במגדל העמק

הסבא הרב יצחק אליהו והנכד משה אדלר
הרב יצחק אליהו אצל הרבי מליובאויטש
זמן מה לאחר החתונה יצאנו לשליחות במגדל העמק

הנכד משה אדלר מתעד את סיפורו של סבא יצחק אליהו אופנר:

הרב יצחק אליהו אופנר נולד בתש"ח (1948) בקראקוב, פולין. עלייה לארץ: תש"י (1950), מקום מגורים: בני ברק.

סבא יצחק אליהו מספר: "לאחר המלחמה, אבי ז"ל היה חזן בבית הכנסת בקראקוב שבפולין. בעקבות השואה היו לו פחדים וחששות, והוא היה זהיר מאוד בדיבורו. אמי ע"ה שיתפה יותר במה שעבר עליה. היא הייתה במחנות עבודה בפולין ונשארה בחיים, אך הוריה ואחיה הקטן, בן התשע, נרצחו. תקופה מסוימת, כשנשמעו דפיקות בדלת, זה נראה לה כאילו הנאצים נמצאים מאחורי הדלת. לכן היא ביקשה מאבי, שיבעט בדלת ולא ידפוק, כדי שזה יהיה סימן ההיכר שלהם.

תורה ומצוות מסייעים לחיות בעשירות

כשהייתי ילד בן 11, כתבתי לרבי מליובאוויטש מכתב וביקשתי שההורים שלי יהיו עשירים. הרבי ענה לי: "אם תלמד תורה ותקיים מצוות, זה יעזור להורים שלך לחיות בעשירות".

מסיבת הבר מצוה שלי נערכה בבית הכנסת 'נחלת יצחק' בתל אביב. למדתי את ההפטרה, ואת הדרשה אמרתי בכפר חב"ד אצל הרבנים אברהם לידר ומשה הלפרין. בסמיכות אלינו גר שכן, שהבן שלו למד בכפר חב"ד והוא השפיע על הוריי לשלוח אותי ללמוד בתלמוד תורה בכפר.

שידוך שנוצר בשנת ה'קבוצה'

הייתי ב"קבוצה" של תשכ"ז. גיסי לעתיד התגורר בשכונה, הכיר אותי והמליץ על אשתי, שהיא אחות של אשתו. השדכן הכניס מכתב לרבי והרבי בירך: "באם היא יראת שמים". כשהגעתי לארץ, העניינים התקדמו ב"ה במזל טוב.

זמן מה לאחר החתונה יצאנו לשליחות במגדל העמק. הוטלה עלינו המשימה ללמד תלמידים בבית ספר לא דתי. לימדנו אותם תורה, הלכה, "שלום עליכם" בליל שבת, ועוד. אט אט התלמידים התחזקו בדרכי התורה.

במקומות הבילוי עם הרב גרוסמן

במגדל העמק הייתה לי הזכות להתלוות לרב יצחק דוד גרוסמן, רבה של העיר. באמצע השבוע הוא היה נכנס למקומות הבילוי בעיר ומדבר עם הבליינים הנמצאים שם על תורה ומצוות, כשברקע מוסיקה רעשנית.

באחד הימים, קיבל הרב גרוסמן מכתב שבו נאמר כי יש בחור המתבודד במנזר. הרב גרוסמן נסע לשם, חבש פאה ונכנס לדבר עם הבחור במטרה לחבר אותו לשורשים שלו.

הייתי עד למקרה שבו בחור מסוים ישב עם הרב גרוסמן ואמר לו: "אני הולך ליפול, תציל אותי!" הרב גרוסמן ישב איתו שעות ארוכות והעלה אותו אל דרך המלך.

נס באמצע החיים

יום אחד עמדתי ליד הרכב שלי במגרש החנייה והוצאתי משהו מהבגז'. שומר החניון, אדם מבוגר, ניסה לסייע לאישה אחת להוציא את רכבה מהחנייה, ובטעות העביר להילוך אחורי במקום להילוך קדמי. הרכב דהר אחורנית ופגע בעוצמה ברכב שלי, שנפל לתוך תעלה, אבל אני יצאתי בחסדי ה' ללא פגע.

הרבי מציע 9 דולר. לקחת?

כשהבן שלי היה בן 10, הוא היה איתי ב'יחידות' אצל הרבי. נכנסנו בליל שישי, בשעה 2 לפנות בוקר. הרבי שאל אותי באיזו שפה הבן שלך מדבר. השבתי בלשון הקודש.

הרבי פנה לבן ושאל: "איך קוראים לך?" הבן השיב: "שמחה מאיר".

"בן כמה אתה?" – "בן עשר".

"מה אתה לומד?" – הבן התחיל לחשוב ולהסס, ואני השבתי במקומו: "המפקיד".

בשלב מסוים הרבי ביקש ממני לתת לו להשיב לבד. ואז הרבי שאל את בני שמחה מאיר: "אם לי היו תשעה דולר ולך דולר אחד, במה היית בוחר? מה היית רוצה יותר את ה-9 דולר או את הדולר?"

בני שמחה ענה: "בטח שאת ה-9 דולר".

הרבי חייך ופנה אלי בשאלה: "הרי הגמרא אומרת 'אדם רוצה בקב שלו מתשעה קבין של חברו'".

הזוית האישית

הנכד משה אדלר תיעד את סיפורו של הסבא הרב יצחק אליהו אופנר בביה"ס חב"ד בנים אוהלי מנחם, ביתר עילית, התשפ"ד 2024.

מילון

קבוצה
קְבוּצֶה" הוא כינוי למסגרת הלימודים בישיבת תומכי תמימים המרכזית - 770 לתלמידי התמימים, לאחר שסיימו את מסלול הלימודים בארץ ישראל. בתום שש שנות לימודים בישיבה קטנה ובישיבה גדולה נוסעים הבחורים כקבוצה מיוחדת, מגובשת ומאורגנת, ללמוד במשך שנה שלימה, בבית רבינו 770. מסגרת מיוחדת זו קיבלה במהלך השנים את הכינוי הרווח בקרב כל אנ"ש - "קבוצה".

המפקיד
המפקיד הוא הפרק השלישי במסכת בבא מציעא העוסק בעיקר בדיני פיקדון. בפרק 12 משניות, ובגמרא הוא כולל 10.5 דפים, וממוקם בין הדפים לג עמוד ב' - מד עמוד א'.

ציטוטים

”במגדל העמק הייתה לי הזכות להתלוות לרב יצחק דוד גרוסמן, רבה של העיר“

הקשר הרב דורי