מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקמתו של פראן – שרה ארד

סבתא שלי, אימא שלי ואני (יהל)
סבתא שרהל'ה בצעירותה
סבתא מקימה מושב

שמי שרה ארד, נולדתי ביבנאל בשנת 1954. אני דור רביעי בארץ, סבא שלי, יצחק, הגיע ב-1902 והקים את המושבה בית-גן שם גדלתי. בהמשך הצטרפה בית-גן ליבנאל והפכו למושבה אחת.

את ילדותי העברתי ביבנאל למדתי בבית ספר (נפתלי), שם אבא שלי למד. היינו בתנועת הנוער העובד. בתיכון למדתי בבית-ברל, שם הכרתי חברה, ויחד איתה הלכנו לגרעין של תנועת המושבים, שהקים את מושב פראן בערבה.

אחרי הטירונות עברנו להיאחזות הנחל צופר בערבה. שם בישלנו (הבנות) והבנים שמרו על הגבול עם ירדן. אחרי חצי שנה עברנו למושב פארן, שם היו כבר שני גרעינים: גרעין עידן, גרעין פארן ואנחנו גרעין ערבה. זה היה "מושבוץ" – קיבוץ שעתיד להיות מושב. היו מעט בתים, ולכן גרנו כמה חברים ביחד.

היינו קמים בבוקר מוקדם מאוד בגלל חום הערבה ועובדים עד שעה 10:00. הבנות והבנים עבדו ביחד בשדה. במלחמת יום כיפור הבנות נשארו לבד עם המתנדבים. לבד תחזקנו את המשק עד שהבנים חזרו. לאחר זמן הקיבוץ הפך למושב. שם נולדו שני ילדיי: רתם (אימא של יהל) ורועי.

כיום פארן הוא מושב מוצלח מאוד ואנחנו מבקרים בו הרבה. עזבנו את פארן למושבה יבנאל.

הזוית האישית

סבתא שרה'לה:  היה לי כיף מאוד לעשות את התכנית עם יהל. זאת הייתה הזדמנות מצויינת להכיר ליהל את העבר שלי ולראות איך יהל מקשיבה לכל הסיפורים בעניין ובסקרנות.

יהל הנכדה המתעדת: מאוד התרגשתי לשמוע את הסיפורים של סבתא שלי. הייתי גאה בה על הדרך שעשתה ואני הכי שמחה שהיא הסבתא שלי. הסיפורים שלה מרגשים ומרתקים ומספרים לא רק את הסיפור האישי של סבתא – אלא גם את הסיפור של המדינה.

מילון

מושבוץ
קיבוץ שעתיד להיות מושב.

פָּארָן
פָּארָן הוא מושב עובדים חקלאי במחוז הדרום בישראל, השוכן במרכז הערבה, כ-100 ק"מ צפונית לאילת. המושב קרוי על שם נחל פארן הזורם מצפון לו. המושב שייך למועצה אזורית הערבה התיכונה, והוא הדרומי ביותר מבין יישוביה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בהיאחזות בישלנו (הבנות) והבנים שמרו על הגבול עם ירדן“

הקשר הרב דורי