מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא נטי מספרת על העלייה מאוסטרייה בחיפושית

אני וסבתא נטי
עולים לישראל בחיפושית
עלייה לארץ מאוסטריה

שמי רועי מלישקביץ, השתתפתי השנה בתוכנית הקשר הרב דורי, יחד עם סבתא שלי נטי סלוס. סבתא נטי נולדה בשנת 1941 בעיר לינץ באוסטריה. היא עלתה לישראל בשנת 1970. בחרנו לתעד את סיפור עלייתה לארץ.

הסיפור של סבתא נטי

סבתא נטי מספרת על העלייה לארץ

"נולדתי וגידלתי באוסטריה בעיר לינץ שעל שפת הדנובה. היא בירת אוסטריה העילית והעיר השלישית בגודלה באוסטריה, מעיר נשפך נהר הטראון אל הדנובה.

בשנתיים האחרונות של לימודי ההיסטוריה באוניברסיטת וינה גרתי במעון סטודנטים שקיבל סטודנטים מכל המדינות וכל הדתות. גרו שם למשל מיצרי נוצרי ומוסלמים מארצות ערב. אחרי מלחמת ששת הימים נכנס למעון סטודנט ישראלי שלמד רפואה, קראו לו גבי. די מהר נוצר קליק בינינו. טיילנו הרבה ביחד ובילינו בקונצרטים ובנשפים.

אחרי שנה גבי החליט לעזוב את בלימודים ולחזור ארצה. שנה שלמה רק התכתבנו מפעם לפעם וניהלנו מעט שיחות טלפון.

באביב 1970 החלטתי לנסוע ולבקר בישראל.

היה זה בחג פורים, תקופת תחילת האביב. מאוד נהניתי. הכול היה ירוק עם המון פרחים צהובים. גבי עבד כמורה דרך ואני הצטרפתי למספר סיורים בארץ. בסתיו, גבי חזר לזמן קצר לווינה. החלטנו שנחזור ביחד לארץ. העמסתי כמה חפצים נחוצים על החיפושית הקטנה של גבי ובחודש דצמבר יצאנו לדרך.

החיפושית הקטנה עמה יצאתי לדרך

תמונה 1

בדיוק אז קיבלתי סוף-סוף את רישיון הנהיה ויכולתי גם אני לנהוג על הכבישים המצופים בקרח. הרגשתי ממש גיבורה. הדרך הוביל אותנו דרך יוגוסלביה של דאז בקור ושלג עד ליוון. ב-31 בדצמבר הגענו ליוון. התארחנו בפונדק קטן שבו יוונים צעירים חגגו את השנה האזרחית החדשה בשירה, בריקודים ובשבירת אין סוף צלחות (אז זה היה עוד מותר כך להראות שימחה).

המשכנו לאתונה ובנמל פיראוס עלינו על אונייה והפלגנו לארץ. ביום חמים, אביבי ושרבי עגנו בחיפה. ישר נסענו בחיפושית לחבר של גבי שהיה גר בהרצליה. הוא הופתע לראות אותנו. אבל מיד דאג לנו למגורים. הוא מצא דירה מרוהטת וקטנה בקרבת ביתו בהרצליה אצל משפחה נחמדה.

רציתי מהר מאד ללמוד עברית. הצלחתי לקבל מקום באולפן בורוכוב בגבעתיים. תוך חודשיים אנחנו, העולים החדשים, למדענו לפטפט בעברית קלה. נהניתי מהחיים בארץ. הרגשתי טוב ונוח למרות כל השוני עם החיים הקודמים שלי. גבי, חבריו וגם משפחתו עזרו לי להתאקלם בארץ די בקלות. קצת מרגיז שעד היום מיד אומרים לי "יש לך מבטא יקי ואני עונה, לא, אני בא מאוסטריה. לא שומעים את ההבדל?

סגירת מעגל

היום אנחנו גרים (במקרה) במרחק של 200 מטרים מהדירה אליה הגענו לראשונה בהרצליה.

אני שמחה שלפני מעל כחמישים שנים קיבלתי את ההחלטה הנכונה. האהבה יכולה (לפעמים) להתגבר על מכשולים.

קישור לקובץ הסיפור: הסיפור של נטי ורועי

הזוית האישית

רועי מלישקביץ, הנכד של סבתא נטי: החלק הכי מעניין בסיפור היה ההתחלה, כי נטי מספרת איך היא עלתה לארץ, אני מאוד אוהב להקשיב לאנשים שמספרים איך הם עלו לארץ. אהבתי גם את החלקים שסבתא נטי מספרת מה קרה בדרך העלייה לארץ.

סבתא נטי: אני שמחה שלפני מעל כחמישים שנים קיבלתי את ההחלטה הנכונה. האהבה יכולה (לפעמים) להתגבר על מכשולים.

מילון

לינץ
לינץ (בגרמנית: Linz) היא עיר באוסטריה על גדות הדנובה, בירת אוסטריה עילית והעיר השלישית בגודלה באוסטריה מבחינת מספר האוכלוסין, לאחר וינה וגראץ. העיר משתרעת על 96 קמ"ר, אוכלוסייתה מונה 198,181 תושבים (2015) ובמטרופולין פרבריה 758,220 תושבים (2012). בתחומי העיר נשפך נהר הטראון אל הדנובה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני שמחה שלפני מעל כחמישים שנים קיבלתי את ההחלטה הנכונה. האהבה יכולה (לפעמים) להתגבר על מכשולים.“

הקשר הרב דורי