מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המצעד שצעד ללא מוזיקה – שלומית בריק

נגה עם סבתא שלומית
מצעד ללא מוזיקה
יום העצמאות ה-15 למדינת ישראל

שמי נגה, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי, שלומית. יחד אנו מתעדות את סיפור מחייה של סבתי ומנציחות אותו במאגר המורשת.

סבתא מספרת: "בשנת 1963 הייתי קצינה בתפקיד מפקדת מחלקה במחנה 80. הייתי בת 20. במסגרת תפקידי הייתי מפקדת מחלקת טירוניות של הנח"ל. הטירוניות היו שייכות לגרעיני נח"ל מהתנועות השונות ולאחר הטירונות הן היו אמורות להגיע לקיבוצים ולהצטרף אליהם כגרעיני נח"ל. לקראת יום העצמאות ה-15 למדינת ישראל כל הפלוגה שבה שירתתי נבחרה להשתתף במצעד יום העצמאות שהתקיים בחיפה.

לקראת המצעד התאמנו הרבה מאוד על תרגילי סדר שונים כנהוג במצעדים של הצבא. כולנו לבשנו את מדי א' (מדים חגיגיים) של צה"ל והחזקנו נשק מסוג עוזי, שהיה רובה ישראלי. לקצינות ובכללן לי היה אקדח.

באותה תקופה מדי א' של החיילות היו חצאית וחולצה בצבע חאקי. האימונים היו ארוכים ומפרכים והתאמנו זמן רב עד שידענו לבצע את כל התרגילים כנדרש: לצעוד בקצב אחיד, לנופף בידיים וכו'. התכנון היה לקיים מצעד חגיגי ושמח, כנהוג ביום העצמאות, אבל מספר ימים לפני יום העצמאות נפטר הנשיא השני של מדינת ישראל יצחק בן צבי. לאחר התלבטות הוחלט שלמרות האבל בכל זאת יקיימו את המצעד, אך ללא מוזיקה אלא רק בליווי של תופים כדי לשמור על קצב. בתמונה רואים את החיילות המתופפות על התופים.

ביום העצמאות צעדנו לכל אורך חיפה. יצאנו מהכניסה הדרומית של חוף הכרמל והגענו ליציאה הצפונית. המצעד לקח מספר שעות. לכל אורך המסלול עמד קהל רב משני צידי הכביש והריע לנו. ראינו אנשים גם במרפסות הבתים והתחושה הייתה מאוד מרגשת. בני המשפחה שלי הגיעו גם הם במיוחד לחיפה כדי לצפות בי צועדת במצעד. אני זוכרת שהם היו מאוד שמחים וגאים לראות אותי באירוע מיוחד זה. בתמונה רואים אותי צועדת בראש המחלקה שלי במצעד."

סבתא בעת שירותה הצבאי, 1963 

תמונה 1

הזוית האישית

נגה וסבתא שלומית: נהנינו מאוד מהפעילות בבית הספר. הקשר בינינו מצוין ופעילות זו הייתה עבורנו עוד חוויה משותפת.

מילון

מצעד צהל
במהלך עשרים שנות המדינה הראשונות נערך מצעד כללי של צה"ל אחת לשנה. בשנות המדינה הראשונות היה המצעד האירוע המרכזי של חגיגות יום העצמאות, ומשך קהל של מאות אלפי צופים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני זוכרת שבני המשפחה שלי היו מאוד שמחים וגאים לראות אותו בארוע מיוחד זה“

הקשר הרב דורי