מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבריחה האמיצה של רחל ואחיה מסוריה

סבתא רחל עם טל ואסף בגבעות מודיעין
סבתא רחל בצעירותה כחלק מתצלום משפחתי
סבתא רחל זיגדון מספרת לאסף על העלייה לארץ

שמי אסף, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי, רחל זיגדון. במסגרת התכנית אנו מתעדים סיפור מחייה של סבתא רחל ומנציחים אותו במאגר המורשת של התכנית.

סבתא רחל, גרה בדמשק, סוריה, עם משפחתה בשכונה מעורבת שכללה מוסלמים, נוצרים ויהודים. החיים היו מצוינים, והייתה להם חנות מכולת גדולה שבה הם הכינו את מרבית התוצרת בעצמם.

עם קום המדינה, היחס אל היהודים השתנה לרעה. בלילה שבו הכריזו באו"ם על הקמת מדינת ישראל, המוסלמים זרקו פצצה על בית הכנסת של הקהילה היהודית. בצעד ספונטני, חלק מהאחים של סבתא נמלטו לישראל, ורק היא, הוריה ואחיה הקטן נשארו בדמשק.

למחרת, השלטונות הסורים אסרו על היהודים לצאת מהמדינה. הוריה של סבתא ניסו לעזוב ללבנון כדי להגיע משם לישראל, אך נאסר עליהם לצאת עם הילדים. הם שילמו לנהג רכבת כסף כדי שייקח את הילדים כאילו היו שלו. כאשר הגיעו ללבנון, עצרו את ההורים בתחנת הרכבת ולקחו אותם למעצר. היה חשש שהילדים יראו את ההורים ויצעקו אליהם, אך הם לא התגלו.

למחרת, מסר הנהג את הילדים לקרובי משפחה בלבנון, בעוד שהוריהם לא ידעו מה עלה בגורלם. כעבור כמה שבועות, ההורים שוחררו מהכלא והתאחדו עם ילדיהם בלבנון.

בינתיים, קבוצה של יהודים התארגנה להפלגה לישראל בעזרת מבריחים. לתוך סירה קטנה נדחקו כמות גדולה של אנשים, והמבריחים נכנסו למים עמוקים כדי שלא יגלו אותם. היה חושך והגלים היו גבוהים. לפתע, מנוע הסירה הפסיק לעבוד, והמבריחים חשבו לקפוץ למים ולעזוב אותם. אבא של סבתי צעק אליהם "בשם מוסא, תנסו שוב!" והם ניסו שוב והמנוע עבד!

הם המשיכו בהפלגה עד שהגיעו לחופי ישראל, שם חיכו להם אנשי הפלמ"ח שעזרו להם להגיע לחוף מבטחים.

הזוית האישית

אסף הנכד המתעד: הסיפור של העלייה של סבתא שלי היה מאוד מורכב ומותח – בכל רגע יכלו לתפוס אותם.. הרגשתי שהיו להם הרבה ניסים בדרך ובעצם אחרי כל הקשיים הם הגיעו לארץ והתחילו דרך חדשה וארוכה של קליטה בארץ חדשה וצעירה. הם גרו בהתחלה בדירת חדר – שמונה אנשים, עבדו קשה מאוד והתקדמו בחיים. הקימו משפחות לתפארת והכי חשוב היה להם לימודים והשכלה, כדי שלדור הצעיר יהיה יותר קל מאשר היה להם.

אני מאחל לסבתא רחלי הרבה בריאות, אושר ונחת מכל המשפחה.

סבתא רחלי: אני מאחלת לנכדים המתוקים והמדהימים שלי שיזכו לימים טובים יותר, שיהיו להם בריאות ואושר ויצליחו בכל דרכיהם. שייהנו מכל רגע ויגשימו את כל חלומותיהם. אני אוהבת אותכם מאוד.

מילון

ספונטני
מבלי לתכנן או לקבוע מראש, בספונטניות. (מילוג)

ציטוטים

”תאחל טוב לשכנך והטוב יגיע לביתך“

הקשר הרב דורי