מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ברכתו של סבא התגשמה בזכות התהילים

סבתא סילביה
סבתא סילביה כפעוטה
הם היו בעצב גדול שלא זכו לילדים. סבי אמר להם שהוא יתפלל ויאמר בשבילם תהילים

סבתא סלביה מספרת לנכדתה חני:

שמי סלביה מאור (כהן), ואני סבתא של חני מונצרש האהובה. נולדתי בתאריך א' בתמוז ה'תשכ"ג (1963) בפריז שבצרפת.

שנות ילדותי בצרפת

את חמש שנותיי הראשונות, חייתי בצרפת, שם נולדו גם עוד שלושה מאחיי. לא היה שם גן יהודי והורי לא רצו שנהיה בגן של גויים. לכן היינו שוהים הרבה בבית סבי וסבתי עליהם השלום, ששמרו עלינו וטיפלו בנו באהבה בזמן שהורינו עבדו. אמי עבדה כמרצה באוניברסיטה, ואבי עבד ככותב ומנסח פרוטוקולים בבית המשפט בפריז.

הרבה שנים הוריי התלבטו האם לעלות לארץ ישראל כדי שנוכל לחיות בין יהודים, במקום המיוחד שהשם נתן ליהודים. לא היה פשוט, כמובן, לעזוב הכול ולנסוע למקום שבו לא ברור איך נסתדר מבחינת פרנסה, מגורים ועוד, אבל הרצון היה חזק וחיכינו להזדמנות מתאימה.

העלייה לארץ

כשהייתי בת 5 התרחשו ניסים גדולים לעם ישראל בארץ ישראל – בניצחון מלחמת ששת הימים. הייתה ההתרגשות מיוחדת בלב היהודים בארץ ובעולם. הוריי החליטו שזה הזמן לעלות לגור בארץ ישראל.

בתחילה עלו לארץ שלוש דודות שלי, לאחר מכן עלו סבי וסבתי עם דודה נוספת. לאחר כמה חודשים הצטרפנו גם אנחנו הילדים יחד עם הוריי למשפחה של סבא וסבתא שכולם כבר היו בארץ. ב"ה זכינו לגור בירושלים עיר הקודש!

רק המשפחה של סבא וסבתא מצד אימי עלו לארץ, ואילו משפחת כהן, משפחתו של אבי – אימו, אחיו ואחיותיו – נשארו בצרפת.

סיפור מיוחד

אשתף בסיפור מיוחד שקרה עם סבי אליהו סידבון (סבא רבא של אמא של חני). סיפור על ביטחון, אמונה ואהבת ישראל. כשגרנו עדיין בצרפת, הגיעו לסבי זוג שהיו נשואים 10 שנים ללא ילדים. הם היו בעצב גדול מכך שלא זכו לילדים. סבי אמר להם שהוא יתפלל עליהם ויאמר בשבילם תהילים, ובזכות דוד המלך יהיה להם בן. יום יום התפלל עליהם סבי, ובאמת קרה הנס ונולד להם בן!

כעבור שנים, כשהיינו כבר בארץ ישראל, ביקר סבי בקבר דוד המלך, ובדיוק באותו יום הגיעה קבוצת תיירים מצרפת לבקר במקום. בין התיירים היו גם בני הזוג שזכו לבן. אין לתאר את ההתרגשות שהייתה במפגש שלהם עם סבי ובמיוחד במקום הזה – בקבר דוד המלך!

הזוית האישית

הנכדה חני: תודה לך, סבתא, שפינית מזמנך לספר לי את סיפור ילדותך. מאחלת לך, אריכות שנים ובריאות. הרבה נחת מכל המשפחה.

מילון

קבר דוד המלך
קבר דוד המלך הוא אחד המקומות הקדושים בעולם ואחד מהאתרים התירותיים בירושלים. קבר דוד המלך הוא שם רווח למבנה בהר ציון שבירושלים, בחג השבועות, יום פטירתו של דוד המלך על פי המסורת היהודית פוקדים את הקבר אלפי מבקרים. חלקם מדליקים אז ק"ן (150) נרות, לציון מספר המזמורים שבספר תהילים, המיוחס לדוד. כמו כן המבקרים במקום נוהגים לקרוא בו פרקי תהילים. ובתקופות שונות אף ייסדו במקום חבורות תהילים. בכל מוצאי שבת מתקיימת במקום סעודת "מלווה מלכה" המונית, סעודה זו נקראת גם "סעודתא דדוד מלכא" (סעודת דוד המלך), שכן דוד המלך ביקש מה' לדעת את יום מותו, וה' גילה לו שהוא ימות בשבת, ומאז, בכל מוצאי שבת היה דוד עושה סעודה לבני ביתו, כדי להודות לה' על שעודנו בחיים.

ציטוטים

”ב"ה זכינו לגור בירושלים עיר הקודש! מצפים ומייחלים לבניין בית המקדש בקרוב ממש“

הקשר הרב דורי