מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מחיי צנע באיראן ללימוד רומנית בישראל

הבן של אולגה מקשיב לסיפור של דניאל
דניאל ואשתו ביום החתונה
דניאל לוי מספר והחיים בקיבוץ

הסיפור נכתב במסגרת תוכנית "ספר המתכונים של סבתא", מטעם מרכז צעירים יוקנעם עילית ומספר את סיפור חייו של דניאל לוי. 

דניאל לוי נולד באיראן ב-1944. הם היו משפחה של שלושה אחים, ובהמשך לאחר שאמו נפטרה, אביו נישא בשנית ונולדו עוד חמישה אחים.

דניאל ומשפחתו חיו בתנאים קשים – לא היו בביתם חשמל או מים. את שיעורי הבית שלו דניאל עשה לאור הנר, ישב צמוד לספרים וניסה לקרוא ולהצליח בלימודיו למרות הכל. הם חיו חיי צנע, חיים פשוטים ולמדו להסתפק במה שיש. עד כיתה ד' הוא למד בבית ספר ולאחר מכן פרש על מנת לעבוד יחד עם אביו בחנות שהייתה לו – בית מלאכה לחוטים. בהמשך הוא חזר ללימודי ערב שאותם יכל לשלב יחד עם העבודה. דניאל היה ילד ונער חברותי והיו לו הרבה חברים יהודים וגם מוסלמים.

בגיל 19 הוא עלה לבד לישראל, בעקבות אחיו הצעיר שכבר היה בארץ.

בתחילת חייו בישראל הוא גר בקיבוץ פרוד, שם עבד ולמד עברית. בקיבוץ היו גם הרבה עולים חדשים מרומניה, וכך יצא שבתחילה הוא למד טוב יותר רומנית מאשר עברית, אך כשהתגייס לצבא, שיפר גם את השפה העברית שלו. אחרי השירות הצבאי דניאל חזר לקיבוץ, ואחר כך עבר לכרמיאל, שם גר כל חייו עד שעבר ליקנעם עילית לפני ארבע שנים. דניאל תמיד אהב אלקטרוניקה, ואחרי הצבא התחיל לעבוד בתחום הזה כטכנאי. לדניאל יש בן אחד שגם גר ביקנעם עילית ועובד בתחום האלקטרוניקה.

אשתו של דניאל נפטרה בהמשך.

כאשר אמו של דניאל נפטרה, הוא התחיל לבשל אוכל בעצמו. הפעם הראשונה שהתנסה בבישול הייתה בגיל 12. הוא התאמץ מאוד והאוכל יצא מצוין, חוץ מפרט אחד קטן – הוא שכח לגמרי ממלח!

הזוית האישית

אולגה: היה מאוד נחמד וכיף להיפגש עם דניאל. יש לנו נושאים משותפים והיה מעניין לשוחח עליהם. דניאל סיפר על סיפור העלייה שלו ואיך התאקלם בארץ. יש לו ניסיון רב ויצאתי מהמפגשים עם מחשבות על העלייה שלי ואיך הולך לי בהתאקלמות שלי בישראל. התרשמתי מאוד מהדרך הלא פשוטה שדניאל עבר – מהילדות הקשה באיראן ועד ללהיות נער ללא אם. התרגשתי מאוד מהסיפורים האלו ומהתמונות המשפחתיות שהראה לי. בנוסף, נהניתי מאוד מהמאכלים שבישלנו יחד. הם היו חדשים עבורי והתלהבתי כל כך שמיד יישמתי והתחלתי להתנסות בבישולם גם בביתי. אני מודה לדניאל על ההיכרות שלנו ומאחלת לו בריאות איתנה ואריכות ימים! זו הייתה זכות להכיר אותו וללמוד ממנו.

דניאל: היה לי מאוד נחמד להכיר את אולגה, לספר לה על עצמי ולשמוע ממנה על סיפור העלייה שלה. היה נעים לפגוש גם את הבן שלה, שמכיר במקרה גם את הנכד שלי. הם לומדים באותו בית הספר. שמחתי לבשל ביחד, אולגה התעניינה מאוד בכל פרט ופרט ורשמה הכל. נהניתי מהתכנית, תודה!

הסיפור נכתב במסגרת תוכנית "ספר המתכונים של סבתא", מטעם מרכז צעירים יוקנעם עילית ומספר את סיפור חייו של דניאל לוי. 

מילון

שאמי
מאכל פרסי - קציצות עשויות מקמח חומוס ותפוחי אדמה.

ציטוטים

”בקיבוץ היו גם הרבה עולים חדשים מרומניה, וכך יצא שבתחילה דניאל למד טוב יותר רומנית מאשר עברית“

הקשר הרב דורי