מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהביטלס עד לתפילות ראש השנה

סבתא שלומית מספרת
עטיפת תקליט של הביטלס (החיפושיות)
זכרונות הילדות של סבתא שלומית כץ

שמי אורי, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי, שלומית כץ. יחד אנו מתעדות סיפור מחייה של סבתא ומנציחות אותו במאגר המורשת של התכנית.

סבתא שלומית נולדה לפני 76 שנים בבית החולים בלינסון בפתח תקווה. היא גדלה בכפר הראה, שם גרה עם הוריה, סבתה ושלושת אחיה. היא הייתה הצעירה מבין ארבעת הילדים. בבית דיברו עברית, אך עם סבתה דיברה ביידיש. באותה תקופה לא היו הרבה סבים וסבתות באזורם והם כמעט ולא יצאו מהכפר. סבתא שלומית זוכרת שהיו לה הרבה חברות ושיחקו המון בחוץ.

עבודה בלול התרנגולות

בביתם היה לול תרנגולות, והתפקיד שלה היה לאסוף את הביצים מהלול, לשקול אותן במשקל מיוחד ולשים אותן בתבניות. בנוסף, אם הייתה תרנגולת חולה, היא הייתה לוקחת אותה לשוחט, ואמה הייתה בודקת את התרנגולת.

סבתא והחיפושיות

פעם אחת כשהייתה קטנה, נסעה עם הוריה לבית אברהם במטולה. מה שהיה מיוחד במטולה הוא שהיו להם תקליטים של להקת החיפושיות. בארץ כמעט לא הכירו אותם אז, כי זה לא היה חינוכי, אבל היא ואחיה הכירו אותם היטב. לאחר כמה שנים כבר כולם הכירו את הלהקה המפורסמת הזו.

תפילות ראש השנה

סבתא שלומית זוכרת את תפילות ראש השנה כמאוד יפות. החזנים היו טובים ומנגינותיהם עדיין מהדהדות בזיכרונה. במהלך תפילת ראש השנה הייתה תמיד הפסקה, והיא הייתה רצה הביתה כדי להביא לסבתה כוס קפה ועוגה לבית הכנסת.

הזוית האישית

סבתא שלומית: הרעיון של מפגש הקשר הרב דורי הוא מאוד יפה וחשוב. הוא מאפשר להעביר את המידע, המנהגים והחוויות שלנו, המבוגרים, לנכדים. כך אנו יכולים לשתף אותם בחוויות, בשטויות ובחלומות שאולי בלי המפגש לא היינו חולקים איתם. היה לי נעים לדבר עם אורי ולהיזכר בכל החוויות מהעבר הרחוק.

אורי הנכדה המתעדת: היה לי מאוד מעניין וכיף ללמוד דברים חדשים על מסורות וחוויות של סבא וסבתא שלי.

מילון

החיפושיות
הביטלס (באנגלית: The Beatles; בתרגום חופשי לעברית: חיפושיות הקצב, או בקיצור: החיפושיות) הייתה להקת רוק בריטית, הנחשבת על ידי רבים להרכב המוזיקלי המשפיע ביותר אי-פעם. הלהקה הייתה אינטגרלית לאבולציה של מוזיקת פופ לצורת אומנות ולהתפתחות תרבות הנגד של שנות ה-60. המוזיקה שלהם, שמקורה ברוק אנד רול של שנות ה-50, שילבה לתוכה אלמנטים של מוזיקה קלאסית בדרכים חדשניות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני מתגעגעת למנגינות“

”מה שהיה מיוחד במטולה הוא שהיו להם תקליטים של להקת החיפושיות. בארץ כמעט לא הכירו אותם אז, כי זה לא היה חינוכי, אבל היא ואחיה הכירו אותם היטב“

הקשר הרב דורי