מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא שלי – נסים בן דיין ז"ל

אני (הילה) וסבא שלי אוכלים ביחד
סבא שלי בגיל 15
הילה וסבתא דורית מתעדות את סבא

שמי הילה, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי, דורית. יחד אנו מתעדות את סיפור חייו של סבי, נסים בן דיין ז"ל, ומנציחים אותו במאגר המורשת.

סבא שלי, נסים בן דיין, נולד בדצמבר 1940 בעיר חלאב שבסוריה. הוא היה הרביעי מבין תשעה אחים ואחיות. בילדותו, היחסים בין הערבים והיהודים היו טובים, אך בעקבות מלחמת השחרור והכרזת העצמאות, היהודים החלו לסבול מהתנכלויות והמצב נהיה גרוע מאוד.

בשנת 1949, כשהיה בגיל תשע, ההורים של סבא שלי החליטו לעלות לארץ ישראל. הם השאירו את כל רכושם מאחור ושילמו למבריח שייקח אותם ללבנון. משם עלו על סירה של הסוכנות היהודית לישראל. באמצע ההפלגה הסירה עלתה באש. הם נאלצו לקפוץ למים למרות שסבא שלי לא ידע לשחות. לבסוף הם הצליחו לעלות לסירה אחרת ולסיים את הנסיעה לישראל בשלום.

כשהגיעו לישראל, הם נאלצו לגור ביחד בבית של שני חדרים בגלל העוני. היה להם קשה להתפרנס. כשהגיע לגיל תיכון, סבא שלי הציע להוריו שילמד בלילה (תיכון ערב ע"ש צייטלין) ויעזור בפרנסת המשפחה במהלך היום. סבא שלי היה חרוץ מאוד וכך הצליח להצטיין בעברית למרות שהחל ללמוד אותה מאוחר. הוא אף פעם לא ויתר גם כשהיה לו קשה. כך בנה את עצמו כל חייו.

כשסבא שלי סיים את התיכון, הוא המשיך ללימודים בבית הספר הטכני של חיל האוויר, ואחר כך שירת בחיל זה בצבא בתור מכונאי מוטס. כשגמר את הצבא, סבא שלי החל ללמוד בטכניון לתואר מהנדס. כשסיים ללמוד, המפקד שלו מהצבא סידר לו עבודה במוטורולה, מחברות ההייטק הראשונות בישראל. הוא עבד במוטורולה כ-30 שנה, ואחר כך עבר לחברת פלאפון, שם היה אחראי על הקמת הרשת הסלולרית הראשונה שנפרסה בישראל. העבודה הייתה מאוד חשובה לו ומעניינת עבורו. הוא השקיע הרבה בעבודה עד שיצא לפנסיה, והיה גאה מאוד בהישגיו. הוא דאג להחליף עבודה כל שלוש שנים כדי לשמור על עניין.

כשסבא שלי הכיר את סבתא שלי, הוא הבין מהר שהיא האישה בשבילו. אחרי כשנתיים הם התארסו והתחתנו. חמש שנים לאחר מכן, בשנת 1975, נולדה בתם הגדולה. אחר כך נולדו עוד שני אחים ואחות.

הם חיו חיים עשירים ומעניינים. הם נסעו הרבה לחו"ל ובין היתר בילו שנתיים בניגריה שבאפריקה, בשליחות מטעם העבודה של סבא שלי. בהתחלה היה להם מאוד מאתגר להתרחק מהמשפחה ומהחברים, אבל מאוד מהר הם הכירו חברים חדשים ומאוד נהנו בניגריה.

סבא שלי היה איש משפחה. הוא מאוד אהב לבלות עם האחים שלו, והיה לו חשוב לשמור איתם על קשר שבועי. הוא גם אהב לבלות עם הילדים והנכדים שלו, ובעיקר ללמד אותם דברים חדשים. הזיכרון הכי חזק שלי ממנו הוא שהוא לימד אותי לשחק שחמט. בכל פעם שבאתי לבקר את סבתא וסבא שלי, שיחקתי איתו שחמט. אני זוכרת אותו כסבא חכם, נחמד ומצחיק. הוא תמיד אהב להיות איתי, לבלות איתי וללמד אותי דברים. הוא היה סבא מאוד טוב. סבא נפטר ב-17 באפריל 2021 כשהייתי בת שמונה.

הזוית האישית

הילה: אני מאוד נהניתי ללמוד דברים חדשים על סבא שלי ומאוד התעניינתי בסיפור חייו.

סבתא דורית: שמחתי ללמד את הילה על האדם שהיה סבא שלה ולסייע לה לשמר את זכרו.

מילון

שחמט
שחמט (מוכר גם בשמות הפחות נפוצים: משחק המלכים, נרדשיר, אישקוקה או אישקוקי) הוא משחק לוח אסטרטגי מופשט וענף ספורט המיועד לשני שחקנים. זהו אחד מהמשחקים השכיחים והמורכבים ביותר הקיימים בתרבות האנושית; המשחק מקובל ברחבי העולם כתחביב וכספורט תחרותי כאחד. אדם העוסק במשחק שחמט באופן מקצועי נקרא שחמטאי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא הלך תמיד בדרכו, ונלך תמיד לאורו“

הקשר הרב דורי