מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של סבתא יפה כהן ממרוקו

סבתא יפה אחיותיי ואני במרפסת ביתנו
סבתא יפה כתינוקת בידיה של אמה
ממרוקו לישראל בשנת החיים הראשונה

שמי ניצן, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי, יפה כהן. יחד אנו מתעדות סיפור מחייה של סבתי ומנציחות אותו במאגר המורשת של התכנית.

סבתא שלי, יפה כהן, נולדה במרוקו ב-15 בינואר 1956 בשם יקוט סבאג – שם שמשמעותו היא יהלום. היא בת 68, גרה בקריית שמואל, ויש לה שני ילדים (יוסי, שהוא אבא שלי, וחן), חמש נכדות ונכד אחד. לסבתא יפה יש שישה אחים ואחיות.

המשפחה של סבתא עלתה לארץ בשנת 1956, כאשר סבתא הייתה בת שלושה חודשים. הסיבה לעלייה הייתה התנכלויות מצד התושבים הערבים בשל היותם יהודים, וגם בגלל דתיותם והשאיפה שלהם להגיע לירושלים. סבתא יפה עלתה לישראל עם הוריה, יעקב ואסתר, ואחותה הגדולה. בדרכם לארץ הם עצרו בצרפת ומשם באוניית מסע הגיעו לאיטליה ולבסוף לישראל. המסע כולו ארך 3 חודשים.

לצערי הרב, אחותה הגדולה של סבתא יפה נפטרה במהלך המסע בצרפת, כשהיא חלתה בדלקת ריאות. היא הייתה רק בת שלוש שנים. לאחר שהגיעו לישראל בתקופת מלחמת סיני, המשפחה גרה באוהלים בתוך בסיס צבאי בדרום הארץ, בירוחם. כשהתמקמו, אמה של סבתא נתקלה בבגדיה של האחות שנפטרה ופשוט התמוטטה מכאב. כמה חיילים נחמדים עזרו לה ועודדו אותה ואמרו לה שהיא עוד צעירה ויכולה להביא לעולם עוד ילדים.

בזמן שהמשפחה גרה בירוחם, נולדה אחותה של סבתא שלי, מזל. אחרי שנתיים הם עברו לחיפה, וכעבור שנה נולד אח נוסף, שמעון. המשפחה גרה בעיר התחתית בחיפה, בדירה קטנה עם שני חדרי שינה ששימשו את שבעת הילדים ושני ההורים. לדירה היו שירותים ואמבטיה משותפים עם דירה שכנה.

סבתא יפה מתארת את חייהם אז כחיים טובים, למרות תקופת הצנע. היא מדגישה שהייתה אחדות ואהבת חינם.

הזוית האישית

ניצן: היה לי מעניין לראיין את סבתא שלי על עלייתה ארצה, שמחתי ללמוד על שורשי משפחתי ועל האומץ הרב שנדרש מהם בוודאי, כדי לעזוב את הארץ בה נולדו ולצאת למסע מפרך שבסופו הגיעו לארץ ישראל – מדינה צעירה, בתקופת מלחמה וצנע.

מילון

יקוט
יהלום

ציטוטים

”סבתא יפה מתארת שחיו חיים טובים למרות תקופת הצנע, אבל מדגישה שהייתה אחדות ואהבת חינם“

הקשר הרב דורי