מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבא יעקב דורון ממצרים

אני וסבא יעקב
סבא יעקב דורון בצעירותו בקיבוץ גת
סיפור חייו של סבא יעקב בגלות ובארץ

יעקב דורון נולד בשנת 1937 בקהיר שבמצרים.

יעקב נולד בשם ג'ק מסלוואי למשפחה יהודית בת 8 נפשות. ליעקב 2 אחיות גדולות ו-3 אחים גדולים ממנו.

אמו של יעקב, רינה, הייתה תופרת מוערכת מאוד ואביו מיכאל היה סוחר בדים. יעקב למד בבית ספר יהודי בו למד ארבע שפות: עברית, אנגלית, צרפתית וערבית. בילדותו אהב לאכול מלוכיה (אוכל מצרי) וזה המאכל האהוב עליו.

העלייה לישראל – יתומים ללא ההורים

כשהיה בן שמונה באחת מן הפרעות שהתרחשו כנגד היהודים במצרים אמו נרצחה ברחוב לנגד עיניהם של ילדיה. כשהיה בן עשר אביו נפטר. ששת האחים החליטו לעלות לישראל בהובלת האחות הבכורה שימחה שגדולה מיעקב ב-12 שנים. שמחה מכרה את כל רכושם וקנתה צמידי זהב, כך יכלה לשאת איתה את ערך הרכוש.

את דרכם לישראל עשו דרך איטליה. הם קנו כרטיסי הפלגה לאיטליה שם שהו במשך שנה עד שהתאפשר להם לעלות לישראל.

כשהגיעו לישראל בשנת 1949, נקלטו במעברות. שמחה ואחיו הגדולים של יעקב התיישבו בכפר סבא ואילו יעקב הגיע לקיבוץ גת לבדו. בקיבוץ דאגו לכל הנערים והנערות שעלו לארץ ללא הוריהם שם הם קיבלו מזון, חינוך, לינה ועבודה.

יעקב למד מסגרות בקיבוץ ועבד במסגרייה. בשעות הפנאי למד ריקוד ובשלב מאוחר יותר אף לימד את השאר. בשיעורי הריקוד הכיר את סבתי שרה אהל. סבתי, שהייתה צעירה ממנו בשנתיים, עלתה לארץ מפרס לבדה וגם היא הגיעה לקיבוץ לקבוצת הנערים והנערות הצעירים שעלו למדינת ישראל הצעירה מתוך ציונות ואהבה לירושלים. סבי וסבתי התחברו מגיל צעיר ומצאו חברה אחד אצל השני.

בשנת 1958 סבא וסבתא התחתנו בקיבוץ. סבא וסבתא מספרים שהייתה רק טבעת אחת שכל החברים קידשו איתה כי היה להם כסף לקנות טבעת אחת לחתונה. כשהתחתנו החליטו לשנות את שם המשפחה לדורון כלומר: שי, תשורה, מינחה, מתנה.

סבא התמקצע מאד במסגרייה בקיבוץ והחליט לפתוח מסגריה משל עצמו. סבא וסבתא עזבו את הקיבוץ בשנת 1960 ועברו לכפר סבא כי אחיו ואחיותיו חיו שם ולכן גם פתח שם את המסגרייה. לימים המסגרייה התפתחה והפכה למפעל לדלתות וחלונות של מקלטים (הדלתות והחלונות של המקלט בבית הספר הם מהמפעל שלו). ליעקב ושרה ארבעה ילדים, (אבי הוא הקטן שביניהם) יש להם 12 נכדים ו-4 נינים.

סבא יעקב הוא הסנדק שלי.

אילן יוחסין מצומצם 

תמונה 1

הזוית האישית

איתמר: זווית אישית שלי היה לי כיף לשבת  עם סבא ולדבר על חייו, למדתי הרבה על סבא ועל סיפור חייו. שנינו התרגשנו מאוד. ואני מקווה שיהיה לי עוד זמן איכות עם סבא.

סבא יעקב: היה כיף לשוחח על חיי עם הנכד שלי, אני חושב שזה חשוב שהילדים ידעו את סיפור חייהם של משפחותיהם.

מילון

קהיר
העיר הבירה של מצרים

ציטוטים

”להשקיע בלימודים זה הדבר הכי חשוב“

הקשר הרב דורי