מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גרסא דינקותא

דודה מורי מספרת על סבא בנימין
סבא ואחיו, במרפסת, לבושים חגיגי (1933)
סיפורו של סבא רבא בנימין סימון ז"ל

אנחנו קדם ואורי, משתתפים השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אנו מתעדים סיפור משפחתי ומעלים אותו אל מאגר המורשת של התכנית. הדודים שלנו, המייצגים את סבא רבא בנימין סימון ז"ל, מספרים לנו את סיפורו:

סבא בנימין נולד ב-יד באלול, כמו קדם, ואורי נקרא אורי בנימין על שמו. סבא בנימין נולד בשנת 1927 במנהיים שבגרמניה, להוריו אוטו וגיטה, והיו לו שני אחים: אלי ורלי. בבית המשפחה דיברו גרמנית.

כשהיה סבא בנימין בן 11, בשנת 1938, התרחש ליל הבדולח, שבו הנאצים שרפו בתי כנסת רבים, פגעו ורצחו יהודים. המשפחה הייתה ציונית ותכננה לעלות לארץ ישראל לפני 1938, אך סבא אוטו היה מנהל הקהילה היהודית במנהיים ולכן הם לא יכלו לעזוב לפני כן. לאחר ליל הבדולח החליטו שאין ברירה והחליטו לעלות לארץ. בזכות העלייה לפני השואה, אף אחד מהמשפחה לא נספה בשואה.

הם הגיעו לחיפה בתחילת 1939, כשסבא בנימין היה בן 11. הוא גר בחיפה שלוש שנים, עד שהיה בן 14. כבר בגיל 14 עזב את הבית בחיפה והגיע לטירת צבי במסגרת חברת נוער שהוכשרה לעבודת אדמה ולחיי שיתוף. בהתחלה עבד בפרדס ולאחר מכן נשלח לקורס מדריכים.

בטירת צבי הכיר סבא את סבתא רבתא שרה, הם התחתנו ונולדו להם 21 נכדים ועשרות נינים, ביניהם אנחנו. סבא בנימין מילא שורה של תפקידים חשובים בקיבוץ כמו: מרכז משק, גזבר ומפקד אזור (מא"ז).

החגים מהצד של סבא

סבא בנימין מאוד אהב את התפילות של החגים, במיוחד את ראש השנה ופסח. בראש השנה אהב את התפילות, את התפוח בדבש ואת תקיעת השופר. בפסח אהב לערוך את ליל הסדר, והקפיד לקרוא כל מילה בהגדה. הוא גם היה מומחה בחיתוך אטריות ביצים.

סבא היה איש מסורתי וקרא לזה "גירסא דה ינקותא" – הגרסה שלמד כילד. הוא אמר שצריך לעשות הכל כמו בבית של אביו כשהיה ילד. מנהג שעבר מדור לדור היה שהוא תקע בשופר לכל נכד עד שהיה חולה. כל מי שקרא בשופר או היה חזן בימים נוראים לבש קיטל, מעין חלוק לבן, שסימל ניקיון, טהרה וקודש. לסבא בנימין היה חשוב מאוד שכל בן יקרא את הקריאה בתורה בצורה נכונה, והוא היה קפדן מאוד על הטעמים וההגייה הנכונה של המילים.

הזוית האישית

קדם ואורי: היה לנו מעניין מאוד ללמוד על סבא בנימין שאורי קרוי על שמו וקדם נולדה באותו תאריך שלו, מה שמחבר אותנו אליו.

מילון

גרסא דינקותא
גירסא דינקותא הוא ביטוי ארמי שמקורו בתלמוד הבבלי, שמשמעותו היא השינון שנלמד בגיל הינקות. לפי הקשרו, הלימוד שאדם לומד בהיותו קטן וצעיר נחקק בו חזק יותר מאשר לימודים שלמד בגיל מאוחר יותר. הביטוי נפוץ בספרות התורנית ונעשה בו שימוש גם בעברית בת ימינו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא היה מקפיד לקרוא כל מילה בהגדה והוא גם היה מומחה לחיתוך אטריות ביצים“

הקשר הרב דורי