מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע לקירגיזיה – חנה גולדשטיין

אני וסבתא אצלינו בבית
סבתא ואח שלה
סבתא כילדה ערב מלחמת העולם השנייה והבריחה אל הלא נודע

שמי ניר, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי, חנה גולדשטיין. יחד אנו מתעדים סיפור מחייה של סבתא ומנציחים אותו במאגר המורשת של התכנית.

סבתא נולדה בליטא והייתה בת ארבע כשפרצה מלחמת העולם השנייה. אבא שלה שמע שמועה שהגרמנים צפויים לפלוש לליטא למחרת, והצטרף לצבא האדום לדיוויזיה ה-16. אמא שלה החלה את מסע הבריחה מליטא עם שני ילדיה, סבתא ואח שלה.

בגלל מצבה הקשה, פנה אבא של סבתא לרופאה מהצבא האדום שהתגוררה איתם באותו בית, והתחנן שתסייע להבריח את סבתא ואחיה הקטנים אל עבר הגבול במשאית צבאית. ברגע האחרון, הסכימו לקחת גם את אמא של סבתא.

המטרה הייתה לחצות את הגבול לכיוון רוסיה, אל הלא נודע. אך בגבול אפשרו לעבור רק לאזרחי רוסיה, והם נותרו לבדם על הגבול. לבסוף, לאחר יומיים של המתנה, הצליחו לעלות לרכבת שהובילה בהמות. כשהרכבת נעצרה בתחנה הסופית, הם ירדו.

מזל שבכל תחנה היה מקור מים חמים, אחרת לא היו להם מים כלל. אוכל בכלל לא היה, ושוב חיכו ימים לרכבת שתעבור באזור. כך נמשך המסע יותר מחודש ימים עד שהגיעו לקירגיזיה, מדינה במרכז אסיה הגובלת באוזבקיסטן.

הזוית האישית

ניר הנכד המתעד: נהניתי להקשיב לסבתא שסיפרה לנו את סיפור חייה המרתק כילדה. אני מאוד אוהב את סבתא ומאחל לה בריאות ואושר וחוויות טובות עם כל המשפחה.

מילון

אסם
אסם הוא מבנה חקלאי המשמש לאחסון תבואה, בית לבעלי חיים כמו סוסים וחמורים הבנוי מעץ או אבן, ובמקרה של סבתא היה בנוי מקש, חלקו העליון של האסם שימש בדרך כלל לאחסון חציר ותבואה.

ציטוטים

”הרצון לחיות הוא החזק ביותר שקיים“

הקשר הרב דורי