מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של לוחם – משה זנזורי

אני וסבי בביתו במסגרת העבודה על התיעוד
סבי חייל במשמר הגבול
הפציעה של סבא וגבורתו

סבי משה נולד בלוב ועלה לארץ בגיל חצי שנה באונייה "גלילה", שהביאה אותם ישירות למחנה עתלית ומשם למעברת "מחנה ישראל".

סבי התגייס לצה"ל בנובמבר 1966 והתנדב לפלוגת סיור. משימתו הייתה לסייר באזור בקעת הירדן ובעמק בית שאן. בערב ה-19 במרץ 1969 פנה אליו קצין המבצעים שלו, גבי, והודיע לו שהוא לא יוכל לצאת לחופשה אלא רק לאחר שיבצע את הסיור בעצמו, מכיוון שהנהג שאמור להחליפו לא הגיע.

למחרת בבוקר, סבי ביצע את תפקידו ויצא לסיור כנהג הרכב יחד עם מפקדו. במהלך הנסיעה הוא ראה תקריות שריפות רבות בדרך. מפקדו ביקש ממנו לעצור את המכונית בצד הדרך בשביל הפסקת סיגריה. הם עצרו לצד מטע ולפתע יצאו שני פרצי אש מבזוקה שנורתה מתוך המטע. אחד מהם החטיא, אך למרבה הצער השני פגע בסבי. באותו רגע סבי שמע את הבזוקה והרגיש את הפגיעה בו. הוא הריח את ריח הבשר הנורא כשהבזוקה יצאה מהצד השני של גופו והתפוצצה בחוץ. סבי ניצל בזכות הסיגריה שספגה חלק מן הפגיעה.

למרות שחששו שהוא עומד למות, סבי הראה חוסן מדהים. כעשר דקות לאחר מכן הגיעו מטוסי חיל האוויר והטילו פצצות כדי לחסל את חולית המחבלים שפעלה מן המטע. סבי המשיך להילחם למרות פציעתו הקשה. בסוף הקרב סבי פונה לבית חולים בעפולה. הוא התעלף, איבד הרבה דם ואיבד את הכרתו. רק לאחר שעבר ניתוח מורכב וגדול הוא פקח את עיניו, ואמו הודיע לו שאיבד כליה.

בהמשך השנה, סבי קיבל צל"ש בטקס מיוחד בהשתתפות עיתונאים וכתבי רדיו רבים. עד היום, סיפורו של סבי נמצא בארכיון צה"ל. ניתן לחפש את שמו, משה זנזורי, במנועי החיפוש כדי ללמוד עליו עוד.

כיום, סבי משה הוא נכה צה"ל וממשיך לשתף ולהתגאות בסיפורו על פציעתו.

הזוית האישית

שירה הנכדה המתעדת: החוויה שלי מהתכנית הייתה מאוד מרגשת וטובה, נהניתי מאוד לשמוע את סיפורו של סבי שנלחם בגבורה למען מדינת ישראל ועל תרומתו למדינה עד ימים אלו.

סבא משה מאחל לי הצלחה בלימודים ובכל אשר ארצה, שתמיד יהיו מסביבי חברים טובים ושאמשיך את דרכו הצבאית ואהיה חיילת במשמר הגבול.

מילון

"בוייא'ה"
מילת כבוד בעדה הטריפולטאית שסבי נוהג להגיד לעיתים קרובות.

משמר הגבול
משמר הגבול, בראשי תיבות: מג"ב, הוא כוח משמר גבול וז'נדרמריה, הזרוע המבצעית של משטרת ישראל, שמטרתהּ לתת מענה לבעיות בנושאי ביטחון פנים, לוחמה בטרור, לחימה בפשיעה קשה, אבטחת מתקנים רגישים (כולל מעברי גבול ושגרירויות), אבטחת האזורים הכפריים ומניעת גנבות חקלאיות, דיכוי הפרות סדר ובמקרה של מלחמה בתוך גבולות המדינה, לקיחת חלק בלחימה ובמעצרים. מג"ב הוא כוח רב־תכליתי המסייע למשטרת ישראל ולצה"ל בטיפול בבעיות שבתחומי התמחותו, ומשמש גם כעתודה מרכזית להתערבות מיידית באירועים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אהבת הזולת וחשיבה על האחר קודמת לכל“

”אהבת המולדת“

”סיפורו של סבי נמצא בארכיון צה"ל, הוא קיבל צל"ש על כך שהמשיך להילחם על אף פציעתו “

הקשר הרב דורי