מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

על חיי – דורית מצקר עליון

סבתא דורית כיום
סבתא דורית בילדותה
סבתא דורית מספרת על הילדות, תקופת הצבא ובניית המשפחה

שמי דורית מצקר-עליון, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדי אורי. יחד אנו מתעדים סיפור מחיי ומנציחים אותו במאגר המורשת של התכנית.

נולדתי ב-14 באפריל 1943 בפתח תקווה, ישראל. אבי, שמואל כנר, נולד בפולין, למד רפואה בוינה, אוסטריה, ועלה לישראל בשנת 1932, שם עבד כרופא עיניים. אמי, ברוריה, נולדה גם היא בפולין ועלתה לארץ כמלווה למשלחת ספורטאים למכבייה הראשונה. כשעלתה לארץ, שמה היה ברטה והציעו לה לשנות את שמה לשם עברי – ברוריה. כך הכירו הוריי והקימו משפחה בישראל.

במשך ילדותי חוויתי את המאורעות שהתרחשו בתקופת המנדט הבריטי ולאחר מכן את קום המדינה והמלחמות שבאו בעקבותיה. אני זוכרת חיילים שערכו חיפושים אצלנו בבית אחר אנשים מהמחתרות, ואת כל המתח והעצב שליוו אותנו.

בצבא שירתי כבוחנת פסיכוטכנית בלשכות הגיוס, תפקיד שבו בחנתי את המתגייסים בצו ראשון והתאמתי להם תפקידים. השירות כלל תקופות באזורים שונים בארץ כמו טבריה וירושלים, וזה היה עבורי כמו חופשה, שכן ניצלתי את הזמן לטיולים ברחבי הארץ. לאחר השירות הצבאי, למדתי רפואה בהדסה בירושלים, שהיה בית הספר לרפואה היחיד בארץ אז. זו הייתה אחת התקופות היפות בחיי, ועד היום יש לי קשרים הדוקים עם כל החברות שלמדנו יחד. מאוד אהבתי לגור אז בירושלים, במיוחד שהכרתי אותה לפני מלחמת ששת הימים ונהגנו לדבר עם החיילים הירדנים שעמדו על חומות העיר העתיקה.

לאחר הלימודים עשיתי התמחות ברפואת משפחה, תחום שאני רואה בו אחד המקצועות היפים ביותר, כי הוא כולל טיפול במשפחות בכל הגילאים וליווי תמיכתי ורגשי. במשך השנים הקמתי משפחה וילדתי ארבעה ילדים, וכמובן יש לי אחד עשר נכדים שהפכו אותי לסבתא ואמא מאושרת.

בכל יום הולדת של אחד מבני המשפחה אנו נוהגים לחגוג יחד, במיוחד בימי הולדת עגולים, אז מתארגנים לטיולים מיוחדים. לדוגמה, כשבני הבכור חגג חמישים, ערכנו חדר בריחה ביער וקינחנו בארוחה. גם באירועי בר/בת מצווה, הדודים לוקחים את הנכדים ליום כיף אתגרי ומיוחד. לדוגמה, שיעור גלישת גלים פרטי ולאחר מכן לגשת לאנשים רנדומליים ברחוב ולבקש מהם צילום סלפי עם שלט "פדיחות עם הדודים". כאוהבת טיולים ושירים של אהוד מנור, חגגתי יום הולדת 70 בטיול מזמר בבנימינה עם כל המשפחה והחברים, וקינחנו ביקב.

מיד עם יציאתי לגמלאות, חיפשתי מקומות להתנדב ולהעניק לאחרים, וגם להכיר חברים חדשים. אני מאוד אוהבת טיולים בארץ, כולל טיולים אתגריים, ומשלבת זאת בהתנדבות בנושאים של שמירה על איכות הסביבה. כיום אני גם כותבת בעיתון לגמלאים על מקומות בטבע וממליצה על טיולים בסביבה הקרובה.

המסר לדור הצעיר

למצות את החיים בלימוד של דברים שאוהבים ולהעשירם באתגרים, כולל היכרות וחיבור לאנשים אחרים, ולשלב נתינה שמעשירה אותנו. והכי חשוב – לשמור על הקשר והחום במשפחה.

הזוית האישית

אורי הנכד המתעד: היה לי מאוד מהנה ומעניין לגלות דברים על סבתא שלי ואני שמח שעשיתי את התכנית הזו. אני מאחל לה שתמשיך להתנדב ולהנות מהחיים. אני חושב שהתכנית הזו מדהימה וממש כדאי להשתתף בה, זה ממש שווה את הזמן.

מילון

בוחנת פסיכוטכנית
בחינה פסיכוטכנית היא כלי סינון ומיון שמהווה תנאי קבלה למספר מוסדות כגון: צה"ל, מוסדות להשכלה גבוהה ועוד. הבחינה נערכת על ידי פסיכולוגים תעסוקתיים ומטרתה לשקף מרכיבים באישיותו וכישוריו של הנבחן. בחינה פסיכוטכנית מורכבת ממספר חלקים: חלק פסיכולוגי, חלק ייעודי, חלק כמותי, חלק מילולי וחלק צורני. חלקי הבחינה השונים בודקים צדדים שונים באישיות הנבחן כאשר כל מבחן מותאם לבדיקת יכולת אישית מסוימת. אין לבלבל בין בחינה פסיכוטכנית לבחינה פסיכומטרית שמטרתה ניבוי יכולת הנבחנים לעמוד בהצלחה בלימודים אקדמיים. הבחינה הפסיכוטכנית בודקת כישורים כלליים יותר, בעיקר חשיבה לוגית וההתמודדות עם משימות חדשות ולא מוכרות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חשוב למצות את החיים בלימוד של דברים שאנחנו אוהבים, לשלב נתינה שמעשירה אותנו והכי חשוב זה לשמור על הקשר והחום במשפחה“

הקשר הרב דורי