מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה ממרוקו לישראל – רונן קדוש

סבא רונן יוצא מסיני אחרי המלחמה
סבא וסבתא ביום חתונתם
סבא רונן מספר לדולב על ההתאקלמות ועל השירות הצבאי

שמי דולב, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי אני מעלה סיפור על סבא שלי, רונן קדוש, אל מאגר המורשת של התכנית.

סבא שלי, רונן קדוש, נולד בשנת 1954 במרוקו, בעיר קזבלנקה. הוריו נולדו בעיר אסווירה (מוגדור). אביו נולד בשנת 1904 ואמו נולדה בשנת 1928.

סבא למד בחדר, שבו יש רבי שמלמד לקרוא ואת ה-א' ב'. בשנת 1960 הוא עבר ללמוד בבית ספר דתי בשם "אוצר התורה" ולמד שם עד כיתה ה'. בשנת 1965 עלה עם משפחתו לישראל.

בבית הספר "אוצר התורה" למד סבא מקצועות תורניים כגון: תורה, משנה וגמרא בבוקר. אחר הצהריים למד מקצועות חילוניים כגון: חשבון, טבע והנדסה. בתור נער היה עוזר בבית הכנסת של השכן שלו והיה מביא לבית הכנסת סעודה שלישית בימי שבת.

ב-27 בינואר 1965 (בט"ו בשבט), עלה סבא עם הוריו ארצה ממרוקו דרך מחנה עולים בצרפת. באותו היום הוא גם נטע עץ בגן הציבורי.

תקופתו בצבא

סבא שלי התגייס ב-9 במאי 1972 ושירת בגדוד 202 בחטיבת הצנחנים. כשהיה בצבא, שמר על הקו ברמת הגולן מול הצבא הסורי. במלחמת יום הכיפורים הוא וגדודו נלחמו בסיני מול הצבא המצרי. המצרים חצו את תעלת סואץ ואז הוא וכל הצבא הישראלי בסיני הדפו את הצבא המצרי בחזרה לצד המערבי של התעלה.

הוא מספר שהתנדב לצנחנים מכיוון שקרא ספר שכתב רפאל איתן (רפול), אשר דיבר על קרבות הצנחנים וגרם לו לרצות לתרום למדינתו. השירות הצבאי עבר עליו מהר כי היה עסוק כל הזמן במעברים ממקום למקום ובביצוע משימות רבות, ולא נשאר במקום אחד ליותר מחודש.

היכרות ונישואים

סבא שלי הכיר את סבתא שלי בבית הספר היסודי בכיתה ה', כששניהם בדיוק עלו ארצה אז. הם לא עברו תהליך הצעת נישואים רשמית, אלא פשוט התחתנו בשנת 1987.

הזוית האישית

דולב: היה לנו ממש מהנה ומעניין. מאוד נהנינו לדבר עם אחד השני במסגרת זמן איכות.

מילון

בלאבש
ברכה לאדם שלא נמצא.

ציטוטים

”אל תפחד מהפחד, עשה כל מה שאתה מרגיש שנכון - כי הדבר היחיד שעוצר אותך הוא הפחד“

הקשר הרב דורי