מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שכונת ילדותי – מקור חיים

סבתא לאה ושיר בתכנית הקשר הרב דורי
סבתא לאה בילדותה
סבתא לאה גבאי מספרת לנכדתה שיר

שמי לאה גבאי, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדתי שיר. יחד אנו מתעדות סיפור מחיי ומנציחות אותו במאגר המורשת של התכנית.

נולדתי בשכונת מקור חיים בירושלים. שכונה זו הייתה קטנה, עם מעט בניינים ודיירים שהגיעו לרוב ממרוקו, יגוסלביה והונגריה. השכנות הייתה חמה והדדית, ממש כמו משפחה. אחת משכנות ילדותי עלתה מיגוסלביה, וכך התחברתי עם ילדתם והכרתי את אורח חייהם והמאכלים השונים ממשפחתי. אני זוכרת את האחווה והקשר החם בין הילדים והאנשים. כולם הכירו אחד את השני בזכות המשחקים שהיו בחצרות ובגנים, ולא כמו היום מול המסכים.

בקרבת בית ילדותי היה בור שהונח בו צינור גדול של מים, ואנו הילדים אהבנו לשבת על הצינור ולעבור מצד לצד. אחת החוויות הזכורות לי מכך היא שנפלתי ועקב כך נשברה לי היד.

אחד מזיכרונות המשחקים בחוץ זכור לי היטב. היינו משחקים על משטחי בטון שנותרו מהמעברות שהיו צמודים לבית הוריי. היינו משחקים שם עם כל מיני גרוטאות שנותרו מהחיים שהיו שם, בונים מהם בתים ומעבירים שם שעות רבות. שיחקנו גם בחבל, חמש אבנים ומונופול.

שכונת מקור חיים הייתה קרובה למסילת הרכבת. כשמשפחה מהשכונה נסעה לחופשה ברכבת, היינו, ילדי השכונה, יוצאים לקרבת המסילה ומנופפים להם לשלום. החוויה הייתה גדולה ומשמעותית עבורנו.

הזוית האישית

שיר הנכדה המתעדת: ההשתתפות בתכנית הייתה חוויה מעצימה ומאתגרת, היא גם חיזקה והגדילה את הקשר ביננו.

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50 של המאה ה-20. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חשוב לזכור את העבר ולהעביר מדור לדור“

הקשר הרב דורי