מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כוס היין

זאת כוס היין שמשמשת לקידוש
זה סבא שלי בזמן הצבא
סבא וסבתא של אבישי היו במילחמה והחביאו דברים חשובים בעלי ערך ורק כמה מהדברים חזרו עליהם

חפץ משמעותי – כוס היין

סבא שלי (אבישי) שמר על כוס ייין לקידוש. את הכוס ייצרו בפולין בסביבות 1880 היא עשויה מכסף. סבא של אבישי הביא את הכוס לביתו כשהתחתן עם סבתא של אבישי. על כוס היין חרוטים ציורים יפים שהם בעצם קישוטים של נושאים דתיים. היא שמשה את סבא של אבישי בזמן שעשו קידוש בליל שבת ובהבדלה במוצאי שבת. בעצם אבישי משתמש בזה עד היום ושומר על כוס היין .

תמונה 1

הבריחה מהגרמנים במלחמה

כשההגרמנים פלשו לפולין וכבשו אותה בשנת 1941. התחילו לגרש את היהודים באזור שהסבתא וסבא של אבישי גרים, קצת לפני הגרוש, סבתא של אבישי נתנה דבריי ערך ל- 5 שכנים כדי שישמרו עליהם עד שתחזור. סבא וסבתא נלקחו למחנה גרוש מאחר ונודע לסבא וסבתא של אבישי שהם הולכים להשלח למחנה השמדה הם ספרו על כך לביתם שהיתה פרטיזנית והיתה לה תעודת זהות פולנית מזוייפת וביקשו את עזרתה. הבת אירגנה מקום מסתור בעיר וורשה וגם מסמכים מזוייפים. סבא של אבישי נסע ראשון, הגיע למקום המסתור ומיד נפטר. למחרת הגיעה הסבתא ואז בעלת מקום המסתור התחרטה ולא רצתה יותר שיתאחסנו אצלה. הבת של הסבתא לקחה אותה לתחנת הרכבת נתנה לה כסף ואמרה לה לנסוע שבוע ימים ברכבת ובסוף השבוע לחזור לאותה תחנה בוורשה ( נדגיש שלא היו טלפונים ניידים ולא היה לה קשר עם ביתה). בצורה כזאת הסבתא נסעה חודש ימים ברכבות עד שהבת שלה סדרה לה מקום מסתור חדש וגם מסמכים מזוייפים חדשים בעצם סידרה לה זהות חדשה של אישה פולניה נוצריה, כך הסבתא עברה את כל המלחמה.

איך חזרה הכוס לסבתא לאחר המלחמה?

בתום המלחמה באה ביתה ולקחה אותה ממקום המסתור והיא רצתה לחזור הביתה. הבית היה תפוס על ידי הצבא הפולני. ארבעה מתוך השכנים שקיבלו לשמור דבריי ערך טענו שהשתמשו בזה לצורך מיחייתם כי לא האמינו שהיא תשרוד, רק שכן אחד החזיר את דיברי הערך שקיבל ובינהם כוס היין של הקידוש .

בהמשך בשנת 1947 עלתה הסבתא לארץ ישראל, גרה אם ההורים של אבישי ובין חפציה היא הביאה את כוס היין לקידוש.

 

הזוית האישית

עופרי: לי היה מעניין לשמוע ספור על ההסטוריה של המשפחה של סבא אני התעודדתי לשמוע שלפחות שכן אחד החזיר את הדברים שנתנו לו ( כוס הקידוש).

מילון

הבדלה
זו תפילה שעושים כשיוצאת השבת (מוצאי שבת)

ציטוטים

”רק שכן אחד החזיר את דיברי הערך שקיבל“

הקשר הרב דורי