מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליזה מוסלי משכונת גאולים בכפר סבא

היום הראשון שלי בבית ספר יסודי עם סבתא
סבתא עליזה בחופשה
עליזה, מספרת את סיפורה לנכד ליאב

שמי ליאב קרסו, אני משתתף בתוכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי, עליזה מוסלי. סבתא עליזה נולדה בשנת 1954. במפגשים שלנו היא סיפרה לי על ילדותה, על נישואיה בגיל 19, על בניית המשפחה והנכדים. היום סבתא שלי בפנסיה, והיא נהנית לבלות, לטייל ולבשל ואפילו נתנה לי את המתכון המשפחתי לעוגיות שאני אוהב.

סבתא עליזה מספרת לליאב

שמי עליזה מוסלי, לשעבר עליזה דבש. נולדתי בשנת 1954 בישראל, בעיר רחובות. כשהייתי בת שנתיים עברנו לכפר סבא, אני ושלוש אחיותיי, עם אמי שרה ואבי יצחק. הוריי עלו מלוב, ואני קרויה על שם סבתא רבתא שלי, שהייתה חשובה מאוד לאבי.

כילדה, אהבתי מאוד לשחק משחקי רחוב כמו קלאס, חמש אבנים ותופסת. תמיד הייתי ספורטיבית, ומאז שאני זוכרת את עצמי אהבתי גם לבשל ולרקוד. גרנו בבית צנוע בכפר סבא, בשכונת גאולים, ליד בית כנסת ומכולת. אני ואחותי אפרת חלקנו חדר ונהגנו לשחק הרבה יחד, במיוחד בלילות אחרי שההורים היו הולכים לישון.

בבית הספר, הכי אהבתי את שיעורי הספורט. המורה לספורט אהבה אותי במיוחד, כי הייתי ספורטיבית יותר מרוב הילדים בכיתה. גם ארוחת הצהריים בחדר האוכל הייתה חוויה בשבילי, במיוחד כשהגישו קציצות דגים ומרק סולת.

בשנות העשרים שלי, אהבתי במיוחד מוזיקה מזרחית וריקודים. הייתי הולכת למועדונים עם חברות וחברים, ורוקדת בעיקר ריקודי בטן וריקודי עם.

ההיכרות עם בעלי ובניית משפחה

בגיל 17, עבדתי במפעל תפוזים. יום אחד, הגיעה משאית עם מוביל תפוזים חדש. התחלנו לדבר, והוא היה מאוד מצחיק. אחרי כמה פעמים שהוא הוביל אלינו תפוזים, התחלנו לצאת. אחרי שנתיים, כשהייתי בת 19, התחתנו. זה היה די נפוץ להתחתן בגיל כזה פעם, ובגלל שהתחתנתי, לא הייתי צריכה להתגייס לצבא.

אחרי שנתיים נולדה לי לימור, בתי הבכורה. שלוש שנים אחר כך, נולדה בתי האמצעית, ועוד שנתיים אחרי זה, נולדה מורן, בתי השלישית. שלוש בנותיי התחתנו והקימו משפחות משלהן, ויש לי בסך הכל שמונה נכדים. שתיים מבנותיי נשארו בכפר סבא, וכל המשפחה מגיעה אליי לארוחת שישי. אני מבשלת לכולם אוכל טעים ומפנק, כמו שניצלים ופירה, שהם לוקחים איתם גם לשבוע.

החיים בפנסיה

עכשיו כשאני בפנסיה, אני אוהבת לטייל עם בעלי ועם קבוצת החברים שלנו וליהנות כאילו אנחנו בני 16. אני גם ממשיכה לעשות ספורט כמה פעמים בשבוע, מציירת לפעמים, וממשיכה כמובן לבשל ולאפות.

אחד המתכונים האהובים עליי הוא מתכון לעוגיות כעכים שאמי לימדה אותי כשהייתי ילדה. אני עדיין מכינה אותן לנכדים שלי, והם מאוד אוהבים אותן.

המתכון פשוט:

200 גרם חמאה, קילו קמח, שקית אבקת אפייה וכוס סוכר. מערבבים הכל יחד, יוצרים עיגולים קטנים ואופים בתנור במשך 30 דקות, עד שהעוגיות מזהיבות.

הזוית האישית

ליאב: היה ממש כיף לעשות את הפרוייקט וללמוד עוד על סבתא שלי.

השנה בחרנו להשתתף במסגרת המעורבות החברתית בבית ספרנו בתוכנית הקשר הרב דורי. במסגרת פרויקט נראטיב 4, אותו הובילה המורה טליה נתנזון. במפגשי התוכנית נפגשנו עם הסבים והסבתות, שמענו את סיפוריהם ותעדנו את הסיפורים בגוף ראשון. במפגש הסיום החגיגי שיתקיים בתאריך 4.6.24 בבית הספר, נשב בקבוצות וכל אחד מאיתנו יציג את הסיפור שהוא כתב יחד עם  הסבים והסבתות. המפגש החגיגי יתקיים בנוכחות ורד אסולין – מנהלת בית הספר, טליה נתנזון – רכזת נראטיב 4, תמר וולף – מחנכת הכיתה ועפרה ארליך – מנחת תוכנית הקשר הרב דורי.

מילון

שכונת גאולים כפר סבא
ביולי 2023, חגגה השכונה 70 שנה. שכונת גאולים בכפר סבא חגגה שבוע שעבר יומולדת 70. ברוב עם, סביב שולחנות עמוסי זלביה, סבייה ועוד מאכלים בסגנון תימני, בלונים וקישוטים ואורות של חג, אווירת שמחה רוויית נוסטלגיה, להקות ריקוד פולקלוריסטיות ועינת שרוף אחת. ראש העיר, חברי מועצה, פעילים חברתיים, ילדים, נוער, אורחים וכמובן תושבי השכונה הנרגשים – כ – 1000 חוגגים נלהבים, כולם בני הדור השני למייסדים, שתמונותיהם מוצגות משך כל הערב במצגת גדולה עם שמותיהם ותמונותיהם – כבוד לראשונים שכולם כבר אינם איתנו.

ציטוטים

”להנות כאילו אנחנו בני 16“

הקשר הרב דורי