מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליית הוריי במבצע "על כנפי נשרים"

סבתא שלי רחל
סבא וסבתא שלי צילום חתונה
העלייה של הוריי לארץ

שלום שמי רחל וזה הסיפור שלי ושל משפחתי.

בשנת 1949 נפתחו השערים בארץ ישראל והמלך בתימן הסכים ליהודים לעלות לישראל. בשמחה גדולה הוריי החליטו לעשות את הצעד הזה ולעלות לישראל. הם עלו עם ארבעת אחיי ואחיותיי. הם חיכו לרגע הזה הרבה זמן ומאוד רצו להתגורר בישראל. הם שמעו על קום המדינה כאשר הם גרו בתימן.

הם הגיעו לישראל במטוסים במסגרת מבצע " על כנפי נשרים" שבו עלו בערך 50,000 יהודים רובם מתימן. המבצע נקרא גם "מרבד הקסמים". בישראל הגיעו למחנה עולים עין שמר שנמצא אחרי פרדס חנה בצפון הארץ. המחנה היה מחולק לשלוש מחנות, הם גרו במחנה א' שהיה עשוי מבטון ואסבסט.

אחיי למדו את השפה העברית עם מורות בחדר גדול, בחדר היו המון ילדים מכל הגילאים והם מאוד התרגשו ללמוד שפה חדשה. כעולים חדשים הם הרגישו לא טוב, הרגישו מוזר, חסרי בטחון בעיקר בגלל שלא ידעו את השפה, הרגישו חלשים.

אחותי הגדולה, שרה, שעלתה עם אחיי והוריי מתימן זוכרת שבגיל 13 אחרי שהגיעו ארצה, הוריי רצו שתצא לעבוד כדי לעזור להם. הם לא הסכימו לה ללמוד הרבה ושלחו אותה ללשכת העבודה. היא לא רצתה לעבוד והעדיפה ללמוד, היא הייתה עצובה אבל לא הייתה ברירה, היא הייתה האחות הבכורה והרגישה אחריות לעזור במה שאפשר.

במחנה עין שמר הממשלה דאגה כל הזמן שיהיה לעולים החדשים אוכל ושתיה היא גם דאגה למקלחות. לאחר שנה, שאלו אותם איפה הם רוצים לגור והם שמעו מפה לאוזן שאבן יהודה זה מקום מומלץ וזה נמצא במרכז הארץ ולכן החליטו לגור שם. הם הגיעו לאבן יהודה שהייתה נראית כמו יער גדול. בהתחלה הם גרו באוהלים שהקימו בשבילם כדי לקלוט אותם. לאחר מספר חודשים בנו בתים וכל בית הכיל חדר וחצי לכל המשפחה עם מקלחת, אבל השירותים היו בחוץ. לאט לאט אבן יהודה התפתחה ונבנו עוד בתים ותשתיות.

בארץ הם עבדו את האדמה, קטפו, שתלו, עיבדו את השדה והם הרגישו שמחים שהם חלק מהקמת מדינה.

סיפור מרגש שזכור לאחותי מתרחש בתימן. היא זוכרת שאחיה, שלום, נעלם מהבית כשהיה בן שנתיים. הוריה חיפשו אותו אצל השכנים ובחצר ולא מצאו אותו באף מקום. לאחר מספר שעות הגיע מישהו שהכיר את המשפחה שלנו ואמר שהוא חושב שראה אותו בבית של אישה. אנשים ניגשו לאותה אישה והיא טענה שהילד שלה, שלא ייגעו בו ושיצאו מהבית שלה. הם לקחו את הוריי ואותי לבית של אותה אישה ופתאום שלום קפץ על אבא שלי חיבק אותו ובכה. הוא לא רצה לעזוב את אבא שלי והחזיק לו ברגליים ואז כולם הבינו שהוריי הם אכן ההורים האמיתיים והאישה בעצם ניסתה לגנוב את אחי כי לא יכלה להביא ילדים.

 סבא וסבתא שלי ביום נישואיהם

תמונה 1

הזוית האישית

איתי: הסיפור היה מאוד מסקרן למדתי על העלייה מתימן ואיך התאקלמו בישראל.

קישור לסיפור של סבא עזרא שתועד ע"י אורי חי: סבא עזרא בין התינוקות הראשונים בבית החולים מאיר.

השנה בחרנו להשתתף במסגרת המעורבות החברתית בבית ספרנו בתוכנית הקשר הרב דורי. במסגרת פרויקט נראטיב 4, אותו הובילה המורה טליה נתנזון. במפגשי התוכנית נפגשנו עם הסבים והסבתות, שמענו את סיפוריהם ותעדנו את הסיפורים בגוף ראשון. במפגש הסיום החגיגי שיתקיים בתאריך 4.6.24 בבית הספר, נשב בקבוצות וכל אחד מאיתנו יציג את הסיפור שהוא כתב יחד עם  הסבים והסבתות. המפגש החגיגי יתקיים בנוכחות ורד אסולין – מנהלת בית הספר, טליה נתנזון – רכזת נראטיב 4, תמר וולף – מחנכת הכיתה ועפרה ארליך – מנחת תוכנית הקשר הרב דורי.

מילון

מפה לאוזן
באמצעות העברה בדיבור מאחד לשני

ציטוטים

”הדבר היחיד שהוא יותר גרוע מלהתחיל ולהיכשל, הוא לא להתחיל בכלל“

הקשר הרב דורי