מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקמת משפחה לתפארת בארץ ישראל – ג'ני סופי

ג'ני במפגש התכנית מסבירה על מורשת המשפחה
אני (ג'ני) ואחותי לינדה
הדודה מאמריקה שליוותה את ילדותי

שמי ג'ני סופי, נולדתי בשנת 1955 בעיר רמת גן להוריי שושנה ואדוארד יצחק. אחותי לינדה נולדה אחרי. אבי אדוארד יצחק נולד במוסל עיראק, אמי שושנה נולדה בבגדד עיראק. הוריה של אמי היו סוחרים אמידים. סבא רבא שלי היה צורף בעירק הוא יצר תכשיטים מזהב, כשהם עלו לארץ בשנת 1953 הוא הצליח להעביר כמה מהתכשיטים שלו על מנת לעזור למשפחה להסתדר בארץ.

תכשיטים שעיצב סבא רבא שלי, נורי, הצורף מעיראק

תמונה 1

בני משפחתי שמרו על המסורת היהודית במשך הדורות והעבירו אותה הלאה במיוחד לדורות הבאים בארץ ישראל. התפילין של סבי נורי עברו לאבי יעקב עוד בעיראק. בבר מצווה של בני הוא הניח תפילין אלו שעברו מאב לבן.  התפילין האלו בני מאה שנים ואנו מקפידים לשמור עליהם. ההגדה של פסח הגיעה גם היא מעירק, גם היא הייתה של סבא נורי, ההגדה הזאת בת מעל 100 שנים וחשוב לנו לספר עליה, לשמר את המסורת היהודית לכל הדורות הבאים.

מימין: הגדה של פסח מעיראק, משמאל: סט התפילין של סבא רבא מעיראק

תמונה 2

הוריי עלו עם משפחותיהם בשנת 1952 לעיר רמת גן למעברות חירייה, יחד עם כל קהילת עולי עיראק, ושם הכירו ביניהם המשפחות.

הוריי ביום חתונתם

תמונה 3

החיים במעברה היו קשים, קיבלנו תלושי מזון בהקצבה. כשהייתי בת שבועיים, האוהל התרומם ולא היו תנאים למחייה. הסביבה התגייסה לעזור. לאחר מכן עברנו לשכונת יד אליהו למגורים בדירה. בילדותי אהבתי לשחק בשכונה עם חברים שיחקנו חמש אבנים, קפיצה בחבל, הקפות, הייתי ב"שומר הצעיר" נהגנו לצאת לטיולים בארץ, ערכנו פיקניקים ומדורות והיינו נפגשים כל יום שישי על הגשר של יד אליהו.

הוריי ואני בלונה פארק

תמונה 4

למדתי בבית ספר "ההגנה" ביד אליהו עד כיתה ח', הייתי מופיעה בטקסים, אהבתי לשיר שירי ארץ ישראל.

אני בחג פורים בתחפושת

תמונה 5

הדודה מאמריקה

דודתי שמחה, שחיה בארצות הברית, הייתה שולחת לנו בגדים יפים לי ולאחותי. אני זוכרת את הקשר המיוחד שהיה לנו אתה. התחושה הטובה שהיא תמיד דאגה לנו העניקה תחושת בטחון ושמרנו על הקשר המיוחד במשך שנים רבות., מדי שנה אני נוסעת לבקר אותה ויש קשר משפחתי חזק שאנחנו מקפידים לשמור עליו.

דודתי שמחה בחתונת בני

תמונה 6

בבית הספר אהבתי במיוחד שיעור ספורט והייתי משתתפת בתחרויות, המורה שלי היה גדעון הוד, שלימים הפך לשדרן רדיו מפורסם.  שירתי בגינוסר בסיוע לקיבוצים.

את בעלי יעקב הכרתי כשהייתי בת 20 בבריכת "גיל" ומאז זה סיפור אהבה, נישאנו ברחוב המסגר "אולמי דליה" והייתה חתונה גדולה ושמחה.

יעקב ואני ביום החתונה

תמונה 7

נולדו לנו שלושה ילדים והיום אנחנו גרים בהרצליה.

היום אני אוהבת ערבי שירה עברית, אנחנו משתתפים מדי חודש בערבי שירה, יש לנו קבוצת חברים שעורכת מסיבות בבית. אני אוהבת לטייל בעולם , אהבתי במיוחד את ארצות הברית. אנחנו יוצאים לטיולים משפחתיים בארץ, שומרים על ערכי המשפחה, ונהנים מיופייה של הארץ.

משפחתי האהובה

תמונה 8

המסר שלי לגידי

לשמור על המורשת המשפחתית, לשאוף למצוינות אישית, לכבד ערכי חברות, לשמור על קשרי המשפחה היפים ועל אחדות המשפחה, לאהוב את המדינה ולתרום מכישוריך.

הזוית האישית

גידי הנכד המתעד: במהלך התוכנית מאוד נהניתי עם סבתא, למדתי דברים שלא ידעתי עליהם. אני יודע שהתחברנו ממש, ואני יודע שאחרי התוכנית שום דבר לא יפריד בינינו, אז לסיכום אני אוהב אותך.

סבתא גני: המפגש תרם לי לחיבור חזק עם גידי שתמיד היה, אבל בזכות המפגש הוא התעצם. נהניתי והתרגשתי בכל מפגש, ובשבת, כשכולם הגיעו, שיתפנו אני וגידי מהחוויה שעברנו.

אני מודה לך, גילה, על הזכות שנפלה בחלקי. תודה לגידי על השיתוף.

מילון

השומר הצעיר
השומר הצעיר היא תנועת הנוער הציונית הראשונה. התנועה הוקמה בשנת 1913 על ידי קבוצת נערים ונערות יהודים שביקשו למצוא דרך חדשה לחבריהם ולשאר בני עמם בגלות. התנועה פועלת במאות מוקדים בישראל וברחבי העולם, ומקיימת פעילות חינוכית שבסיס רעיונה הוא "תיקון אדם – תיקון עולם". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בני משפחתי שמרו על המסורת היהודית במשך הדורות והעבירו אותה הלאה, במיוחד לדורות הבאים בארץ ישראל“

הקשר הרב דורי