מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של סבתא עמליה חקשור

תמונת של סבתי (משאל) איתי
תמונה מיום החתונה של סבי וסבתי
הסיפור מספר על חייה של סבתא שלי

סבתא עמליה, ששמה המקורי היה עמל דידי, נולדה ב-20 באפריל 1945 בעיר מוסול שבעיראק. היא גדלה במשפחה יהודית ממעמד הביניים, בתם השנייה מבין שמונה ילדים. אביהּ, שמעון, היה סוחר בדים ובעל סנדלריה, ואמהּ, שרה, עקרת בית שעסקה בריקמה. ילדותה של סבתא עמליה עברה עליה באושר, מוקפת במשפחה וחברים קרובים. היא זוכרת לטובה את ימי ילדותה, מלאים במשחקים, טיולים ופעילויות חברתיות.

העלייה לארץ

בשנת 1950, כשהייתה סבתא עמליה בת 5, עלתה עם משפחתה לארץ ישראל. הסיבה לעלייה הייתה הפחד מפני פוגרומים ורדיפות מצד השלטון העיראקי. הם נאלצו לעלות בחשאי, תוך שהם משאירים מאחור את כל רכושם.

"מבצע עזרא ונחמיה" הוא השם שניתן למבצע המוטס של הצלת יהודי עיראק שהתקיים בשנים  1950  -1951 כחלק ממבצע עליות ההצלה שיזמה מדינת ישראל למען קהילות יהודיות שהיו במצוקה ובסכנה ברחבי העולם.

הקליטה בארץ

הקליטה בארץ לא הייתה קלה. עם הגעתם, עברו סבתא ומשפחתה למעברת דוד, שם גרו באוהלים צפופים וחסרי כל. לאחר מספר חודשים עברו לבית שאן, שם גרו בצריפוני בד במשך 3 שנים. הוריה של סבתא עבדו בעבודות פשוטות: אביהּ ריסס נגד מזיקים בשדות ואמהּ עבדה בבית. סבתא למדה בגן ובבית ספר עד כיתה י'.

הכרות וחתונה

בכיתה ח' הכירה סבתא עמליה את סבא משה דרך בת דודתה, שהייתה בת כיתתו. ביניהם התפתחה אהבה צעירה, ובשנת 1966 התארסו. זמן קצר לפני החתונה, נפטר סבא רבא של סבתא, אירוע טרגי שהעיב על שמחתם. למרות זאת, הם החליטו לא לדחות את החתונה, ובמרץ 1968 התקיימה חתונה צנועה בביתם, בנוכחות בני משפחה קרובים בלבד.

לאחר החתונה עברו סבתא וסבא להתגורר בקרית שמונה. סבתא עבדה כאחות במרפאת הצפון, וסבא בעבודות עפר. במהלך השנים נולדו להם חמש בנות: רונית, לילך, אריאלה, ענבל ושרית. משפחתם התמודדה עם קשיים רבים, ביניהם הפגזות חוזרות ונשנות של קטיושות מלבנון. למרות זאת, הם בנו חיים מלאי אהבה, חברות ותמיכה הדדית.

הזוית האישית

עילי: היה לי ממש כיף לשמוע את סיפור חייה של סבתי ואיך שהם חייו בתקופה ההיא.

השנה בחרנו להשתתף במסגרת המעורבות החברתית בבית ספרנו בתוכנית הקשר הרב דורי. במסגרת פרויקט נראטיב 4, אותו הובילה המורה טליה נתנזון. במפגשי התוכנית נפגשנו עם הסבים והסבתות, שמענו את סיפוריהם ותעדנו את הסיפורים בגוף ראשון. במפגש הסיום החגיגי שיתקיים בתאריך 4.6.24 בבית הספר, נשב בקבוצות וכל אחד מאיתנו יציג את הסיפור שהוא כתב יחד עם  הסבים והסבתות. המפגש החגיגי יתקיים בנוכחות ורד אסולין – מנהלת בית הספר, טליה נתנזון – רכזת נראטיב 4, תמר וולף – מחנכת הכיתה ועפרה ארליך – מנחת תוכנית הקשר הרב דורי.

מילון

DDT
דיכלורו⁻דיפניל⁻טריכלורו⁻אתאן), הוא חומר להדברת מזיקים ממשפחת האורגנוכלורינים (Organochlorine), שהנוסחה הכימית שלו היא (ClC6H4)2CH(CCl3). חומר זה נמכר גם תחת שמות מסחריים רבים אחרים

ציטוטים

”לעבוד קשה בשביל שהילדים שלך יחיו את החיים שאתה רוצה“

הקשר הרב דורי