מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שוחות ומקלטים – אילתה אזרזר

שי-לי וסבתא אילתה
אילתה בצעירותה
פעם היו שוחות היום יש מקלטים וממדים

שמי שי-לי, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי, אילתה. יחד אנו מתעדות את סיפור מחייה של סבתי ומנציחות אותו במאגר המורשת.

סבתא מספרת: "בסיור שערכה לי נכדתי בחצר בית הספר, עברנו ליד המקלט. נכדתי הסבירה לי על פתחי היציאה מהמקלט בשעת הצורך, ואני נזכרתי בתקופה שלפני מלחמת ששת הימים ובזמן המלחמה.

במלחמת ששת הימים הייתי בת 14 וגרנו באור יהודה. אני למדתי בבית ספר "אורים". בזמנו לא היו לנו מקלטים. לפני המלחמה חפרנו שוחות בחצר בית הספר ומילאנו שקי חול למיגון בכניסה לבתים.

כשהמלחמה פרצה היינו בבית הספר ורצנו לשוחות. בית הספר שלנו היה צמוד לשדה התעופה והמטוסים שיצאו לקרב טסו נמוך. כשהייתה הפוגה מהאזעקות שיחררו אותנו הביתה. אצלנו בבית הקימו מיד מרכז לאיסוף חבילות לחיילים, בעיקר עוגות.

בשעות הערב היינו בבתים ובזמן האזעקה יצאנו לכניסה והסתתרנו מאחורי שקי החול. בחוץ הסתובבו חיילים מהאג"ה (הגנה אזרחית) וביקשו ברמקולים לכבות אורות, שאם חלילה יתקפו מטוסי אויב לא יבחינו איפה יש יישוב.

המלחמה הייתה קצרה, היא ארכה שישה ימים והסתיימה בניצחון גדול. הרגשתי לאחר המלחמה הייתה שמחה וניצחון, ולאחר המלחמה חזרנו ללמוד כרגיל במסגרות."

הזוית האישית

אילתה: אני חושבת שהתוכנית של הקשר הרב דורי יפה ותורמת ידע ומודעות להיסטוריה המשפחתית.

שי-לי: הקשר הרב דורי עזר לי ללמוד על תקופת הילדות של סבתא שלי.

מילון

שוחות
תעלות מסתור שישמשו כמקלטים להגנה על האזרחים והחיילים במקרה של התקפת אויב.

ציטוטים

”המלחמה הייתה קצרה היא ארכה שישה ימים והסתיימה בניצחון גדול“

הקשר הרב דורי