מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבתא רבתא יהודית מהונגריה

יהלי וחיים במסגרת התכנית
המשפחה, יוגוסלביה 1957
סבא חיים זך מספר ליהלי

שמי יהלי, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבי, חיים זך. יחד אנו מתעדים סיפור משפחתי על הוריו של סבא, ומנציחים אותו במאגר המורשת.

סיפור העלייה לישראל

סבא מקלוש וסבתא מגדה התחתנו בשנת 1947, אחרי מלחמת העולם השנייה, וגרו בבודפשט שבהונגריה. סבא מקלוש היה פקיד בכיר בממשל ההונגרי, וסבתא מגדה הייתה מהנדסת טקסטיל. סבתא יהודית נולדה בבודפשט בהונגריה בשנת 1954. היא הייתה אחות צעירה לחיים שהיה גדול ממנה בחמש שנים.

כשיהודית הייתה בת שלוש, התרחש המרד ההונגרי נגד הקומוניסטים, והסובייטים פלשו להונגריה. מקלוש ומגדה חששו שעם פלישת הרוסים האנטישמיות תגבר, והם החליטו לברוח מהונגריה. עקב משרותיהם הבכירות וגילם הצעיר, הם לא יכלו להשיג אשרת יציאה חוקית ולכן הם תכננו לברוח בצורה בלתי חוקית. הם סיפרו לילדיהם, חיים ויהודית, שנוסעים לחגיגה של שחיטת חזיר בכפר, כך שמרו את הסוד מפני הילדים שלא יחשפו בטעות את התכנית.

בנובמבר 1956, המשפחה כולה נסעה לכפר סמוך לגבול היוגוסלבי, שם הלכו לישון. באמצע הלילה הם העירו את הילדים, ומקלוש אמר לחיים שעומדים לברוח מהונגריה. חיים, שהיה בן שבע, מאוד התרגש מההרפתקה. הם התלבשו בבגדים חמים מאוד ויצאו לחצר, שם עלו על מזחלת גדולה רתומה לסוס. הם העמיסו שתי מזחלות קטנות ושתי מזוודות. האיש שאירח אותם בבקתה היה המבריח, ומקלוש שילם לו כסף רב כדי לסייע להם לעבור את הגבול. כולם התיישבו על המזחלת הגדולה והתחילו לנסוע. הם נכנסו ליער עבות ונסעו זמן רב. לפתע, הגיעו לקחת יער ושם פגשו עדר צבאים גדול. המבריח הצליף באוויר עם השוט והצבאים ברחו. בני המשפחה המשיכו בנסיעה על המזחלת. פתאום המזחלת נעצרה, המבריח תדרך את מקלוש ש"בהמשך היער יש תעלת מים, שבימים אלו המים שבה קפואים, צריך לעבור את התעלה בין שני מגדלי שמירה גדולים, ולרוץ לכיוון יוגוסלביה."

המשפחה ירדה מהמזחלת הגדולה, הם סידרו על המזחלות הקטנות מזוודה על כל מזחלת. מקלוש אמר לחיים שיש לו תפקיד מאוד חשוב במשימה. מגדה תסחוב את המזחלת הקטנה עם המזוודה הקטנה יותר, וחיים יעזור לה לדחוף את המזחלת. מקלוש ייקח את המזחלת הגדולה עם המזוודה הגדולה יותר ועליה ישים את יהודית בת השלוש.

המשפחה נפרדה מהמבריח והתקדמה בכיוון שהמבריח הצביע. הם הגיעו לתעלה. מקלוש ירד עם המזחלת הגדולה לכיוון מטה בתעלה ומגדה עם המזחלת הקטנה אחריו וחיים עוזר לה. המשפחה שמרה על שקט מוחלט, ועברה את הקטע הקפוא. מקלוש הלך ראשון בעליה מהתעלה. פתאום, יהודית נפלה מהמזחלת והתחילה לבכות בקול רם מאוד.

המשפחה סידרה במהירות את המזחלות והרגיעה את הילדה הבוכה. משני המגדלים התחילו השומרים לירות לכל הכיוונים. מקלוש אמר לכולם שהם לא עוצרים וממשיכים לרוץ עד ליוגוסלביה. הם רצו, רצו, רצו.

לפתע זיהו שמישהו רודף אחריהם וצועק. מקלוש ראה שזה חייל במדים, ואמר לכולם להמשיך לרוץ. פתאום נשמעו יריות מאחורה. מקלוש אמר לכולם לעצור כדי שלא יפגעו. כשהתקרב אליהם לובש המדים, התברר שזה חייל יוגוסלבי. הוא לקח אותם לתחנת המשטרה ומשם הם הועברו למחנה פליטים. הם הגיעו לארץ ישראל באוקטובר 1957, אחרי שהיו כמעט שנה במחנות פליטים ביוגוסלביה.

הזוית האישית

סבא חיים: למדתי שיהלי הוא בחור על הכיפאק. היה לי כיף גדול לעבוד איתו.

מילון

לא לגאלי
לא חוקי.

המרד ההונגרי
המרד ההונגרי שנקרא בהונגרית "המהפיכה של 1956" היה מרידה עממית נגד השפעתה של ברית המועצות ושליטתה בהונגריה, שאירעה בחודשים אוקטובר ונובמבר בשנת 1956. המרד דוכא באופן ברוטאלי על ידי כוחות הצבא האדום. כ־2,500 הונגרים וכ-700 חיילים סובייטים נהרגו, אלפים נוספים נפצעו, וכ-250,000 הונגרים עזבו את המדינה כפליטים. המרד היווה קו פרשת מים ביחסם של קומוניסטים במערב אל המשטר הסובייטי, וכן נקודת מפנה ביחסיה של ברית המועצות עם מדינות החסות שלה בגוש המזרחי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”המשפחה שמרה על שקט מוחלט ועברה את הקטע הקפוא. מקלוש הלך ראשון בעלייה מהתעלה ופתאום - יהודית נפלה מהמזחלת“

הקשר הרב דורי