מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של סבא יובל בקיבוץ להבות חביבה

אני וסבא בבית שלי
סבא בילדותו
זיכרונות מילדותי

שמי טל מיצ'ל, השתתפתי השנה בתוכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי, יובל לויט. סבא יובל נולד בתאריך 11.3.1963 בישראל. הוא גדל בקיבוץ להבות חביבה. מסבא שמעתי את סיפור ילדותו בקיבוץ ויחד תיעדנו את הסיפור.

סבא יובל מספר על ילדותי בקיבוץ

זיכרונות מילדותי

נולדתי וגדלתי בקיבוץ להבות חביבה שבעמק חפר.

"הקיבוץ נוסד בשנת 1949 על האדמות שכיום יושב עליהן מושב שדה יצחק על ידי חברי השומר הצעיר שעלו מצ'כוסלובקיה. ב-1951 עבר למקומו הנוכחי על אדמות ח'רבת ג'למה, שהיה כפר קטן שסופח לישראל בהסכמי רודוס. תושביו פונו ממנו ב-1950, וב-1952 ביקשו לחזור אליו תושביו ולקבל חזרה את רכושם ואף עתרו בנושא לבית המשפט העליון, שקבע כי "הרחקת המבקשים מאדמותיהם נעשתה ללא כל יסוד חוקי וללא כל הצדקה". (ויקיפדיה)

באותם הימים היה נהוג שהילדים מבלים את רב הזמן במסגרת עצמאית רב שעות היום והלילה, ונפגשים עם ההורים למספר שעות בודדות אחר הצהריים ובסופי השבוע, כלומר ארוחות משותפות, מקלחות משותפות ולינה משותפת.

בילדותי בקיבוץ

תמונה 1

אבי היה אחראי על גידולי השדה בקיבוץ וזכורים לי נסיעות משותפות לשדה התירס הגדול, שבו הולכים לאיבוד במבוך צמחי התירס הגבוהים, או הליכה בשדה גידול סלק בהמות, שהסלקים הענקים כמעט בגודל ילד קטן.

הייתי ילד סקרן מאוד, ואהבתי לנסות דברים חדשים. זכורה לי פעם אחת שבגיל ארבע (בערך) טיפסתי על טרקטור גדול שחנה באחת הירידות בשבילי הקיבוץ, והתחלתי לשחק בידיותיו וכפתוריו, עד שלפתע השתחרר הבלם ופתחתי בנסיעה שהסתיימה באחד הדשאים.

במקרה נוסף טיפסתי על שולחן והגעתי למפסק חשמל שגידיו חשופים, ולמזלי רק עפתי ממנו לרצפה מעוצמת הזרם.

בתקופה ההיא, לא היינו זקוקים לאוטובוס כדי לנסוע לטיול, ומדי פעם אבי היה רותם טרקטור לעגלה עמוסה ילדים ואיתה נסענו לחוף הים שהיה רחוק רק כמה קילומטרים מהקיבוץ.

הזוית האישית

טל מיצ'ל: למדתי הרבה על הילדות של סבא וגיליתי עליו המון, למדתי שילדים בקיבוץ של פעם היו נמצאים זמן רב מהיום רחוקים מהוריהם.

מפגש סיום הקשר הרב דורי – התגובות שלנו על התכנית

תמונה 2

מילון

גידיו
חוטי חשמל חשופים

להבות חביבה
לַהֲבוֹת חֲבִיבָה הוא קיבוץ המשתייך לתנועת הקיבוץ הארצי, אשר נמצא במועצה אזורית מנשה ונקרא על שמה של חביבה רייק.

ציטוטים

”היה נחמד להפגש ולעבוד ביחד עם הנכד“

הקשר הרב דורי