מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רבתא שלי – פולינה

סבתא רבתא פולינה ואיליה
סבתא רבתא פולינה בצעירותה
מה היה צריך לעשות כדי לקבל כוכב

סבתא רבתא שלי, פולינה, נולדה בשנת 1935 באוקראינה. סיפורה של סבתא רבתא פולינה מתחיל בסיפור ילדות וממשיך בסיפור חייה לאחר שגדלה.

כשסבתא רבתא שלי הייתה בת 6-7 לא היו הרבה דברים לעשות. מבוגרים נתנו להם עבודות, על אחת מהם אני אספר:

כאשר אספו חיטה היו שאריות שלה והילדים היו צריכים לאסוף אותה הצמחים האלו היו גבוהים ומאוד דוקרניים. לאחר שהם אספו אותם, היו הולכים לבן אדם שהיה סופר אותם ולמי שהיה יותר הרבה היו נותנים כוכב מקרטון. סבתי ניצחה וכאשר הלכה הביתה כל הזמן כאילו הסתכלה לאחור כדי שאנשים יראו את הכוכב אבל אף אחד לא שם לב. היא חזרה הביתה עם רגליים פצועות. אמה לא הבינה בהתחלה למה רגליה פצועות  אבל כאשר ראתה את הכוכב הכל הסתדר. סבתי אמרה בשמחה אספתי הכי הרבה שאריות של חיטה!  למרות זאת אביה לא הבין למה היה צריך לאסוף חיטה יום שלם מתחת לשמש בוערת בשביל קרטון.

סבתא פולינה נולדה בכפר קטן מאוד. למי שגר בכפר לא נתנו  שום דרכון ולא נתנו לצאת מהכפר. כ-10 שנים לאחר מלחמת העולם השניה סבתא רצתה לנסוע מהכפר לעיר גדולה כדי להיות רופאה.

היה לה חבר מאוד טוב שאיכשהו הצליח להוציא לה דרכון.  בעזרת סירה היא הגיעה לקייב. לא היה לה כסף כמעט בכלל, היא מצאה עבודה כעוזרת בבית, המשפחה נתנו לה חדר בבית וגם שלמו לה.  היא הייתה צריכה לקנות אוכל ולהכין אותו, לשבת עם הילדים, וכדומה. הם שילמו לא הרבה כי נתנו לה מקום לחיות, האוכל שהיא הייתה מכינה להם היא לא יכלה לאכול, היא הייתה צריכה לקנות אוכל לעצמה.

סבתא רצתה כל החיים להיות רופאה, ובזמן שעבדה גם למדה. כאשר סיימה ללמוד עברה לגור אצל חברה שלה. כאשר פגשה את אהבת ליבה, הם התחילו לגור בבית קרקע. כאשר אוקראינה התרחבה, את הבית שלהם ושל השכנים שלה הרסו ונתנו להם דירה באמצע העיר. כשהיו להם כבר שני ילדים היא הפסיקה  לעבוד כרופאה והתחילה לעבוד כנהג רכבת. לאחר כמה שנים בעלה נעלם. ניסו למצוא אותו אבל זה לא עזר, עכשיו הוא נחשב למת.

היו לה בן ובת, הבן מת בגיל 22. כשבתה הייתה בת 30 סבתא רבתא שלי יצאה לפנסיה ונתנה לבתה את הדירה והמשיכה לגור לבד בכפר. סבתא שלי עלתה לישראל בגיל 65 בגלל שלסבא שלי היו בעיות עם הלב. הם עלו בלי פולינה, סבתא רבתא. כאשר התחילה מלחמה באוקראינה היא הצליחה לעלות לארץ ועכשיו היא גרה עם בתה.

הזוית האישית

איליה: זה היה כיף לדבר עם סבתי ומשימה מעניינת אבל היה קושי בלתרגם את הכל מאוקראינית לעברית

מילון

כוכב קרטון
כוכב מקרטון שקיבלו הילדים כפרס על חריצותם.

ציטוטים

”כאשר התחילה מלחמה באוקראינה היא הצליחה לעלות לארץ ועכשיו היא גרה עם בתה“

הקשר הרב דורי