מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך אתה אב-שלום, אתה בן-שלום

סבא האלוף
סבא כחייל
סבא מספר לי את סיפור חייו ועל פציעתו במלחמת יום הכיפורים

סבא שלי אבשלום, אבא של אימא, נולד בתאריך 16.7.53. הוא הבן השלישי בין ארבעת הילדים של שלום וחממה קוביסי, ילידי תימן, אשר עלו בשנת 1948.

סבא נולד בבית היולדות הישן ברחוב בנימין ומשם עבר לבית החולים קפלן והיה בין התינוקות הראשונים אשר שהו במחלקת יולדות החדשה של בית החולים קפלן. סבא נקרא אבשלום כמו בן דודו ובעיקר בגלל שנולד בחודש אב.

סיפור מקסים של סבא

כשסבי היה מגיע לבית הכנסת, היה שם איש נחמד אשר אהב להתלוצץ איתו והיה אומר לו: "איך אתה אב-שלום, אתה בן-שלום".

סבא אבשלום גדל בקריית עקרון ולמד בבית הספר "אוהל מאיר" היה אהוב על מוריו וחבריו. סבא אבשלום אהב מאוד להשתתף בפעילויות בית הספר ובמיוחד בהצגות מה שמאוד מזכיר אותי.

אחרי שסיים את בית הספר היסודי המשיך את לימודיו ב"ישיבת הדרום". עם תום לימודיו התגייס לצבא.

בצבא

בתאריך 3.8.1971, התגייס סבא לצה"ל. אחרי טירונות של צנחנים, נבחר לעשות קורס קשר על "חוט מרס" (שזה שפה שתקשרו איתה בזמנו במכשירי הקשר). לאחר הקורס הוא עבר לפיקוד צפון, שם המשיך לחטיבת גולני – בסיירת גולני ומשם המשיך לגדוד  – 17 שם שירת במחלקת קשר של קורס מכים.

 סבא אבשלום בתקופת השירות הצבאי

תמונה 1

באוקטבר שנת 1973, יום שישי, ערב יום הכיפורים, בזמן שסבא נמצא בחופשה בבית, הגיע חבר להקפיץ את סבא לבסיס על מנת להשתתף במלחמת יום כיפור שהתחילה כמה שעות לאחר מכן. סבא השתתף במלחמת יום הכיפורים.

סבא מספר:

"הגעתי ביום שישי לבסיס, ביום שבת בבוקר יצאנו לכיוון ראש פינה וביום ראשון עלינו ל"מסעדה" (יישוב דרוזי). ביום שני בשעות המוקדמות של הבוקר עלינו לכיוון החרמון. בדרך היו מוקשים, נעצרנו 200 מטר לפני המוצב. אחד  הקצינים ירד לבדוק את המסלול ואז ירו בו לאחר זמן מה שלא חזר ירד המג"ד לבדוק לשלומו וגם הוא נהרג, היה מארב של הסורים, ירו בזחל"ם שהיינו בו עד שפגע בנו אר פי ג'י בצד והשביתו אותנו.

כולנו נפצענו וחיכינו לחילוץ, פינו אותנו לבית חולים שדה ומשם הטיסו אותי לבית חולים רמב"ם שבחיפה שם אושפזתי למשך תשעה חודשים.

 סבא אבשלום בתקופת השירות הצבאי

תמונה 2

סבא אבשלום וסבתא אילנה

סבא הכיר את סבתא בשנת 1973 באירוע חתונה של חבר משותף. אחרי תקופה שיצאו נפרדו לזמן קצר. בשנת 1973 סבתא שמעה על הפציעה של סבא במלחמה והלכה לבקר אותו בבית החולים ומאז הם ביחד.

סבא וסבתא התחתנו בתאריך 23/10/74. במהלך השנים הביאו לעולם ארבעה ילדים: מיטל, דיקלה היא אימא שלי, איה ואדיר. יש להם 12 נכדים ועוד אחד בע"ה בדרך.

סבא מאוד אוהב לקרא ולצייר וגם אוהב ספורט. סבא השתתף בהרבה מרוצים במקצים של 10 קילומטר וגם זכה בשלושה גביעים. אחד מהגביעים קיבל כשהיגיע למקום ראשון ועוד שני גביעים אותם קיבל כשהגיע למקום השלישי.

הגביעים של סבא אבשלום האלוף

תמונה 3

הזוית האישית

יאיר: נהניתי מאוד להיפגש בכל פעם מחדש עם סבא, להכיר אותו יותר טוב, לקחת את הזמן ברוגע ולשבת איתו לזמן איכות רק שלי ושלו. למדתי גם את העבר שלו, לדוגמא, למדתי דבר חדש שבתקופת הצבא הם דיברו בקוד מורס, כמו כן למדתי על פציעתו של סבא ביד מירי מרגמה ובגלל זה התנועה שביד שלו היא מוגבלת עד היום. ב"ה הוא בסדר גמור ואנחנו משתדלים לעשות הרבה דברים יחד לשחק, ללמוד, הוא אפילו לימד אותי לשחות.

מילון

קוד מורס
שפה שתקשרו איתה בקשר הצבאי כשכל צליל הוא אות שממנה מרכיבים מילה ואז משפט

זחל"ם
זחל למחצה , זחל משוריין - רכב שטח ללחימה

מַסְעָדֶה
מַסְעָדֶה (בערבית: مسعدة) היא מועצה מקומית ברמת הגולן שבמחוז הצפון בישראל. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1982. כל תושבי המקום משתייכים לעדה הדרוזית. שם זה מגיע מן השורש הערבי س ع د (ס-ע-ד), במשמעות משותפת לעברית, בהוראת "סיוע", וגם "שמחה". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”איך אתה אב-שלום, אתה בן-שלום. “

הקשר הרב דורי