מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הנישואין של סבא צבי

ענבר מאפרת את סבתא במרפסת הבית
סבתא עם אמה סבתא שרה, מחזיקים ברכות
סבתא ציפי ברחד על תגלית משפחתית מפתיעה מילדותה

סבתא ציפי נולדה וגדלה בקריית שמואל, יחד עם שני אחיה הגדולים, דוד הבכור ומליק (מלכה), ואיתם הוריה, צבי ושרה. משפחתה חיה חיים פשוטים וטובים: סבא צבי עבד בתנובה וסבתא שרה הייתה המבשלת של ישיבת פרחי אהרון וגם ניהלה גן ילדים. כל האחים למדו בבית הספר המקומי: סבתא מליק וסבתא ציפי למדו באהרון הרוא"ה ודוד למד בבית הספר הריאלי בחיפה. סבתא ציפי הכירה את סבא ברי כבר בילדותם, ובבגרותם הם התחתנו.

סיפור עלייתם של ההורים

הוריה של סבתא ציפי, צבי ושרה, עלו לארץ מפולין לפני מלחמת העולם השנייה. סבא צבי עלה עם כל משפחתו בעוד שסבתא שרה עלתה לבד עם תנועת הנוער המזרחי, עוזבת את משפחתה בפולין. סבא צבי התחתן לראשונה עם אישה בשם מנוחה ונולד להם בן בשם דוד. למרבה הצער, מנוחה נפטרה כשדוד היה בן 4. כשהיה בן 9, סבא צבי התחתן עם סבתא שרה, שהייתה רווקה.

החיים המשפחתיים והגילוי המפתיע

לסבא צבי וסבתא שרה נולדו שתי בנות: מליק וסבתא ציפי. שלושת הילדים – דוד, מליק וסבתא ציפי – גדלו יחד. דוד, שהיה בן מנוחה, היה רגיל לקרוא לסבתא שרה בשמה הפרטי, וכשמליק וסבתא ציפי שאלו אותו מדוע, הוא סיפר שהוא שומע את אביהם קורא לה כך. למעשה, דוד לא רצה לחשוף את האמת לגבי אמו הביולוגית.

כשדוד התחתן, מליק הייתה בת 12 וסבתא ציפי הייתה בת 10. בהזמנה לחתונה של דוד, הן ראו לראשונה את השם מנוחה ז"ל מתחת לשם של דוד. הן שאלו את הוריהן מיהי מנוחה, ואז הושיבו אותם וסיפרו להן שדוד נולד לאשתו הראשונה של סבא צבי, מנוחה, ושסבתא שרה אינה אמו הביולוגית.

הזוית האישית

ענבר הנכדה המתעדת: נהניתי לשבת, לדבר ולשתף עם סבתא חויות ילדות שלה ושל המשפחה שלה. סבתא חידשה לי המון דברים שלא ידעתי על סבא רבא שלי וסבתא רבתא שלי ז"ל. אני מקווה שיהיו עוד הרבה חויות כאלה.

סבתא ציפי ברחד תרמה סיפור נוסף למאגר המורשת, לקריאתו לחצו על הקישור: כשסבא שלמה היה קטן

מילון

מלחמת העולם השניה
מלחמת העולם השנייה הייתה עימות צבאי כלל עולמי ובין יבשתי, שנמשך בין השנים 1939–1945 והמלחמה הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית. היא הקיפה כמעט את כל העולם, כללה את גיוסם של מאות מיליוני בני אדם והובילה לכ-70 מיליון אבידות בנפש, יותר מבכל מלחמה אחרת. כמעט כל מדינות העולם השתתפו במלחמה בצורה ישירה או עקיפה. המלחמה התחוללה באזורים נרחבים על פני כדור הארץ, יותר מבכל מלחמה אחרת: בסין, דרום-מזרח אסיה, המזרח התיכון, צפון ומרכז אפריקה, במזרח אירופה, בסקנדינביה, במערב אירופה, באיי האוקיינוס השקט ואיי יפן וכן בים – באוקיינוסים האטלנטי, השקט וההודי, בים התיכון, השחור והצפוני ואף באוקיינוס הקרח הצפוני. לחימה עזה התנהלה גם במרחבים האוויריים השונים. לקראת סוף המלחמה נעשה השימוש הראשון והיחיד בנשק גרעיני למטרות צבאיות – הפצצת הערים היפניות הירושימה ונגסאקי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מנסים מנסים, עד שמצליחים“

הקשר הרב דורי