מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סוד ההצלחה

סבא אלי ואני שיראל
סבא אלי בצעירותו
סיפורו של סבא אלי - להתמודד עם כל האתגרים שבדרך

שמי שיראל גואטה, השנה במסגרת המעורבות החברתית בבית ספרי, בחרתי בתוכנית הקשר הרב דורי. בחרתי להשתתף יחד עם סבא שלי אלי. במפגשים שמעתי את סיפורי ילדותו בעיראק, סיפור עלייתם לישראל וההתאקלמות בארץ.

סבי נולד בעיראק להוריו מזל ושלום ז"ל. היו לו שמונה אחים, אך אחד מהם נפטר עקב מחלה ממארת. סבי עלה ארצה בגיל שמונה. ילדותו בעיראק הייתה קשה מאוד מכיוון שהרפואה הייתה פרימיטיבית וירודה מאוד, תמותת התינוקות הייתה גבוהה בנוסף, פרצה מלחמת העולם השנייה וגם הפרנסה לא נמצאה שם בשפע. סבי גדל ללא תנאי נוחות ופינוק ולא היה לו משחקים בובות או צעצועים כאשר היום יש את הדברים האלה לכל ילד.

העלייה לישראל  – 1950

עליית יהודי עיראק בשנת 1950, נקראת מבצע עזרא ונחמיה, או מבצע עולי בבל. זה היה מבצע של העלאת יהודי עיראק לישראל בשנות ה-50 בניסיון להעלות כמה שיותר יהודים לישראל לאחר השואה מאירופה ומכל תפוצות ישראל.

בשנת 1950 עלה סבי ארצה ביחד עם אחיו, אחיותיו והוריו. כשעלו ארצה הוריו של סבי היו חסרי מקצוע. גרו בבית במושב יגל ששטחו היה 20 דונם ובשבילם הבית היה קטן מאוד כי בבית הם גרו שמונה נפשות. בהתחלה הוריו ניסו להתפרנס מחקלאות, שהייתה זרה להוריו. היחסים בין תושבי המושב הלכו והעכירו. האפליה שלטה ורק חלק קטן מהתושבים נהנו מהמשאבים שהעניקה תנועת המושבים.

הבית של סבי במושב יגל

תמונה 1

הוריו של סבי הבינו שהם לא יכולים לחיות יותר במושב והחליטו לנסות את מזלם במקום אחר. לאחר הרבה ריצות בין המוסדות המיישבים של אותם ימים העבירו אותם למעברת קריית אונו (שבו סבי גר עד היום). סבי ואחיו נרשמו ללימודים בבית הספר "תלמים" שהיה היחיד במעברה של קריית אונו.

לאחר מכן סבי עבר לבית ספר חקלאי "כדורי" שבו למד  גידולי שדה, גפן, הדרים, לול, רפת, עיזים ומכוורת. בית הספר אפשר מגורים בתנאי פנימייה והתאפיין ברוח החלוצית והיצירה, בחינוך לעבודה. אחר כך סבי עבר לסמינר ע"ש אליעזר שיין שדרש בחינת קבלה שסבי היה צריך לעשות. הוא הצליח לעבור את הבחינה בהצלחה והתקבל לסמינר. סבי היה צריך להשתפר בלימודי האנגלית שלו, אך לא יכול היה להרשות לעצמו את זה מכיוון שלמשפחתו לא היו הרבה משאבים אז כדי להקל על הלחץ הכלכלי של הוריו, סבי נאלץ  לעבוד לאחר הלימודים, עם הכסף רכש סבי ספרים, עזרי לימוד, הוצאות שוטפות, נסיעות לסמינר ועוד.

לאחר לימודיו סבי התגייס לצה"ל במאי 1959 והיה בחטיבה לאגף המבצעים, אך כעבור מספר חודשים העבירו אותו למחסן האפסנאות של החטיבה וכאשר היה קרוב לשחרורו מצה"ל ביקש סבי לעבור ליחידה במרכז הארץ על מנת להתחיל לחשוב על עתידו לאחר השחרור. קיבלו את בקשתו של סבי והוא הועבר לחטיבת המילואים של חיל שריון במרכז הארץ.

העבודה בחברת אסם

בחיפושו אחר עבודה סבי ראה מודעה קטנה בעיתון, לעבודה משרדית בבית החרושת אסם בבני ברק. לאחר בחינות שעמד בהן בהצלחה סבי הצליח להתקבל לעבודה. בהתחלה סבי עבד כפקיד מחסן המשלוחים של החברה ולאחר מכן סבי הציב לעצמו מטרה – לבסס את מעמדו המקצועי, אך מאחר שלא יכול היה להרשות לעצמו ללמוד מבלי לעבוד הוא עבד ביום ולמד בערב. סבי למד בקורס מדופלמים בהנהלת החשבונות, וגם אותו הוא סיים בהצלחה, תקופת הלימודים נמשכה שלוש שנים. כאשר סבי הגיע לאסם הוא בא ללא ידיעה לאן פניו מועדות ולאן הוא רוצה להגיע וסבי הבין שהמציאות יותר חזקה מכל תכנון מפני שעבד באסם יותר מ-45 שנים עד לפנסיה.

סבי הקים מחלקה באסם שתטפל בנושא שכר עבודה ובחישובי שכר עידוד נורמות פרמיות שהונהגו לראשונה בחברה. לאחר מכן, החברה ביקשה מסבי לשמש כתמחירן בחברה, ובמקביל לעבודה המעשית הוא התבקש ללמוד את נושא התמחיר שנמשך שלוש שנים עד שלבסוף הוסמך סבי כתמחירן מוסמך. במשך השנים סבי עבר עשרות קורסים והשתלמויות שעזרו לו לבצע את התפקידים והשתלמויות שעזרו לו לבצע את התפקידים הרבים שמילא בחברה. מאוחר יותר סבי התבקש על חדי ההתאחדות בעלי התעשייה בארץ להרצות בפני קצינים בכירים, מסגני אלופים ומעלה, שהשתחררו מהצבא ועברו הסבה למקצועות מבוקשים בתעשייה.

בשנת 1987 בשל בעיות בין בעלי השליטה, התבקש סבי בכורח הנסיבות לעזוב את תפקידו כתמחירן ראשי של החברה, תפקיד שאהב מאוד ולעבור לפקיד של עזר מנכ"ל ומטרתה של אסם הייתה להפוך את החברה מחברה פרטית לציבורית וכך בשנת 1992 אסם הפכה לחברה ציבורית ואחר מכן סבי נבחר להיות מבקר פנימי של חברת אסם וזה התפקיד שביצע עד שיצא לפנסיה.

כיום סבי מתנדב בעמותת בית הקשיש בקריית אונו ועושה שם עבודת קודש מען קהילת הקשישים הנזקקים והוא משחק ברידג' אחת לחודש, הוא נפגש עם מנהלים בחירים לשעבר באסם שהיו מעמודי התווך של החברה. בנוסף הוא לומד בקתדרה בקריית אונו ושומע הרצאות רבות בנושאים שונים.

יחד עם סבא במפגשים שלנו בביתו בקריית אונו

תמונה 2

הזוית האישית

שיראל: במפגש הראשון עם סבי הוא אמר שכדי להצליח בחיים צריך להתמיד בלימודים ובעבודות. אני וסבי נהנו מאוד מהתוכנית, נפגשנו לעיתים תכופות יותר. נחשפתי לעולם שלם שלא כל כך התעמקתי בו. דרך המפגשים נחשפתי לשורשים שמהם צמח סבי. סבא שלי שמח מאוד לספר לי את סיפור חייו ואני נהניתי להיחשף אליהם.

סבא אלי איחל לי להמשיך לעלות ולהצליח ולהגשים את כל משאלותיי ואני מאחלת לסבא בריאות איתנה כדי שגם הנינים שלו יוכלו לשמוע את סיפורו ובנוסף שימשיך להתנדב למען הקהילה כי הוא עושה שם עבודת קודש.

מילון

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, הקרוי גם מבצע בבל או מבצע עולי בבל, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לישראל במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגי היהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילת תקופת בית שני. (ויקיפדיה)

יגל - מושב
יָגֵל הוא מושב במחוז המרכז בישראל ליד העיר לוד וליד נמל התעופה בן-גוריון השייך למועצה אזורית שדות דן. המושב תחום מצפון וממזרח על ידי כביש 1, ממערבו מושב אחיעזר ומדרומו המושב זיתן. יגל נמצאת כ-40 מ' מעל פני הים. (ויקיפדיה)

מחנות עולים
מחנות שהוקמו במבנים שנעזבו על ידיד הצבא הבריטי בעתלית, פרדס חנה, רעננה ועוד.

ציטוטים

”סוד ההצלחה הוא התמדה“

הקשר הרב דורי