מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסבתא הספורטיבית מרוסיה

ליעד יוגב סבתא אליסיה ואבא עופר
סבתא אליסיה עם בני משפחתה
סיפור חייה של סבתא אליסיה מרוסיה

סבתא אליסיה פטלז'אן נולדה בתאריך 4.11.1948  בקישינב, עיר הבירה של מולדביה ברוסיה, למשפחת קליימן.

המשפחה גרה יחד קרוב מאוד לדודים, עם חצר משותפת כמו משפחה אחת גדולה והם היו תמיד קונים גרעינים ויושבים יחד במרפסת  לפצח או היו מדליקים בחורף מדורה גדולה ונהנים מקומופוטים (פירות משומרים) שהיו עושים בקיץ, כי בחורף לא היו פירות בגלל השלג.

כילדה, לסבתא אליסיה, היו מספר תחביבים וחוגים בהם השתתפה, בעיקר חוגי ספורט אקרובטיקה, שחייה. ואהבה מאד סקי בחורף. סבתא היתה ספורטאית מוכשרת. כספורטאית השתתפה בתחרויות ארציות וזכתה בפרסים. אבל כל הפרסים נשארו ברוסיה, כשעלתה ארצה. בחורף סבתא אהבה מאוד לגלוש ולעשות סקי. סבתא אליסיה מאד אהבה חיות וטיפלה בהן. היתה לה כלבה דנית גדולה שזכתה במקום שני בתחרות ארצית ברוסיה.

בהיותה בת 19, היא נישאה לסבי אלכסנדר, שהיה מהנדס בניין. בשנת 1978 הם עלו לארץ ועברו לגור בבאר שבע, ובאותה שנה נולדה גם אמי, ספיר, ולאחר כמה שנים נולד גם דודי טל. בארץ, סבי המשיך לעבוד כמהנדס וסבתי עבדה כמורה  למתמטיקה עד פרישתה.

החלום של סבתא כשהיתה נערה, היה השתתפות בתחרויות ספורט – שחיה, ריצה וזכייה במקום ראשון.  לא תמיד סבתא זכתה, בשחייה – מקום שני, ובהתעמלות קרקע – מקום שלישי. סבתא התאמנה  והקדישה זמן רב מאוד ללימודים ולספורט. יש סיפוק שלאחר כל העבודה הקשה להשיג הישגים בתחרויות.  סבתא חלמה בצעירותה להיות מורה, היא הגשימה חלום זה ולימדה מתמטיקה עד גיל 73. חלום נוסף של סבתא שכולם יהיו בריאים ושיהיה שלום, לחיות יחד באושר ולגדל בעלי חיים.

תמונה 1

מאכל משפחתי

שם המאכל: פילמני – כופתאות בשר. בחרנו במאכל מפני שזה מאכל מסורתי של העדה הרוסית שנהוג לאכול כמעט כל שבוע ובכל אירוע/ חג משפחתי.

משמעות המילה פילמני היא בצק. אוזן הפילמני הרוסי יכול להיות ממולא בסוגים שונים של בשר עגל, כבש, עוף, וכו. הפרולוגי הפולני והורניקי האוקראיני הם קרובי משפחה. המאכל נחשב לאוכל עממי רוסי וניתן להיות מוגש בתוספת של עשבי תיבול שמנת חמוצה.

 המתכון: לבצק – 400 גרם קמח, 1 כפית מלח, 200 מ"ל מים, 1 ביצה. למילוי – 300 גרם בשר בקר טחון, 200 גרם בשר אחר או עוף. 1 בצל בינוני, קצוץ דק, 2 שיני שום, קצוצות, מלח ופלפל לפי הטעם.

שלבים: 1. מתחילים עם הבצק: מערבבים קמח ומלח בקערה גדולה. יוצרים גומה במרכז, מוסיפים את הביצה והמים. מערבבים עד שנוצר בצק.

2. ללוש את הבצק על משטח מקומח עד לקבלת בצק אחיד, כ-5 דקות. מכסים במגבת ונותנים לו לנוח 30 דקות.

3. למילוי מערבבים בקערה בשר בקר, חזיר, בצל, שום, מלח ופלפל.

4. מרדדים את הבצק דק (עובי של כ-2-3 מ"מ). קורצים עיגולים בעזרת חותכן זכוכית או עוגיות (קוטר של כ-6 ס"מ).

5. מניחים כפית מילוי במרכז כל עיגול. מקפלים את הבצק ליצירת צורת חצי ירח. צבוט קצוות כדי לאטום.

6. מביאים לרתיחה סיר גדול עם מים מומלחים. מבשלים פילמני בקבוצות עד שהם צפים לפני השטח, כ-5 דקות.

7. מגישים חם עם עשבי תיבול טריים.

בתאבון!

תמונה 2

הזוית האישית

ליעד: היה מעניין ללמוד על העבר וכיף לבלות עם סבתא יחדיו. למדתי שסבתא אוהבת ספורט, לשחות, וחיות. גיליתי ושיש לנו חלום משותף שכולנו נהיה בריאים ומאושרים, ותמיד נוכל לטפל אחד בשני ולהיות מוקפים בבעלי חיים ולטפל בהם.

מילון

קומפוט
לפתן פירות

דוברה אוטרה
בוקר טוב

ציטוטים

”אם תחשוב טוב יהיה טוב. позитивное мышление приносит положительные результаты “

הקשר הרב דורי