מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי במושב נהלל – שרה אבידוב

סבתא שרה וטומי
אלבום התמונות המקורי של מבצע העלאת חוטרי התמרים
ועל העלאת חוטרי התמרים מעיראק ע"י יעקב אבידוב

שמי טומי, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי, שרה אבידוב. יחד אנו מתעדים סיפור משפחתי מחייה של סבתא, ומנציחים אותו במאגר המורשת של התכנית.

סבתא גדלה במושב נהלל, המושב הראשון בארץ ישראל. היא למדה בבית הספר בנהלל. המורים אותם סבתא זוכרת במיוחד הם לאה גולוביצקי ודוד גולן. סבתא מספרת: "לאה לקחה את הילדים לראות את זריחת השמש מאחורי גבעת המורה וזה היה מרשים מאוד. דוד גולן לימד מקצועות רבים ואנחנו הערצנו וכיבדנו אותו מאוד. באותם זמנים התלמידים היו ממושמעים מאוד וכלל לא התחצפו אל המורים. למדנו הרבה שעות מחוץ לכיתה, טיילנו הרבה ולמדנו להכיר את שמות העצים והפרחים שגדלו בסביבה. כל שנה בט"ו בשבט התקיים חידון האילן."

מקצוע ועיסוק

המקצוע בו סבתא עסקה הוא ניהול ספריית בית ספר וניהול מוסדות תרבות.

הקמת משפחה

בן זוגה של סבתא הוא עופר, חבר ילדות מנהלל. סבא וסבתא גדלו ביחד, ואחרי השירות הצבאי נישאו זה לזו, בחתונה צנועה בנהלל. נולדו להם ארבעה ילדים: ענבל, שאול, מיכל ועירית. ארבעת הילדים נשואים ויש להם 11 נכדים. בין השנים 1976 – 1979 המשפחה שהתה בשליחות בגרמניה. היו אלה שנים יפות ומלאות חוויות.

תחביבים

סבתא מאד אוהבת לקרוא ולצפות בסרטים. לאורך השנים התנסתה בסוגים שונים של יצירה כמו סידור פרחים, יצירת כלי קרמיקה ועוד.

חפץ מיוחד העובר במשפחה – אלבום העלאת חוטרי התמרים לארץ ישראל 

במשפחתנו עובר אלבום תמונות המתעד את מבצע העלאת חוטרי התמרים מעיראק לישראל. חוטרים אשר ניטעו מאזור הערבה ועד צפון הארץ והיוו את הבסיס לכל ענף התמרים בארץ ישראל.

אלבום התמונות שייך לסבא רבא יאני אבידוב, אשר הוביל את מבצע העלאת חוטרי התמרים מעיראק. סבא רבא שהה במדינות עוינות בזהות בדויה על מנת לאתר את הזנים הטובים ביותר של התמרים, ולהעבירם בביטחה לאיראן ומשם בספינה איטלקית לישראל. התמונות שבאלבום מספרות את הסיפור המורכב והמסוכן של סבא, אשר סיכן את חייו למען פיתוח החקלאות במדינת ישראל.

אלבום התמונות המקורי של מבצע העלאת חוטרי התמרים 

תמונה 1

הערת מערכת: לאיתור וקריאת ספרו של יאני אבידוב "עלילות עיראק" (הוצאת עם עובד, 1969), לחצו על הקישור: עלילות עיראק/ יאני אבידוב.

הזוית האישית

טומי הנכד המתעד: למדתי מהתכנית שסבא יאני עשה מעשה אמיץ למען מדינת ישראל.

סבתא שרה: אני מברכת על התכנית, אך סבורה שכדאי להפוך אותה לחווייתית יותר עבור הילדים.

מילון

פלסתינה
שמה של ארץ ישראל לפני שהוקמה מדינת ישראל.

חוטרים
חוטר: 1. מקל דק וארוך; ענף 2.מוט שבקצהו מברשת המיועד לניקוי קנים של כלי נשק 3.צאצא. "החתן הוא חוטר למשפחת הגאון מוילנה." (מתוך "מילוג").

יעקב (יאני) אבידוב
יעקב (יאני) אבידוב (אוסטרובסקי) (26 ביולי 1901 – 27 בפברואר 1970) היה פעיל עלייה שנשלח בתקופת מלחמת העולם השנייה על ידי המוסד לעלייה ב' לארצות ערב, לסייע בהעלאת יהודי מדינות ערב לארץ ישראל. לאחר קום המדינה המשיך בפועלו החשאי ובשנות החמישים פרש מהמוסד לעלייה ב' ועסק בהבאת חוטרי תמרים מארצות ערב לשיפור ענף התמרים בארץ. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”באותם זמנים התלמידים היו ממושמעים מאוד וכלל לא התחצפו אל המורים“

”סבא רבא יאני אבידוב הוביל את מבצע העלאת חוטרי התמרים מעיראק, הוא שהה במדינות עוינות בזהות בדויה על מנת לאתר את הזנים הטובים ביותר של התמרים, ולהעבירם בביטחה לאיראן ומשם בספינה איטלקית לישראל“

הקשר הרב דורי