מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך סבא אהרון בסל עלה ארצה

ינאי וסבתא בלהה עובדים על הסיפור
סבתא בצעירותה
כיצד עלה סבי לישראל מאפגניסטן, ואיזה מקצוע בחר למחייתו

שמי ינאי, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד עם סבתי, בלהה בסל, סיפור מושרת משפחתי ומעלה את הסיפור אל מאגר הסיפורים של התכנית.

סבא אהרון, השני מבין חמישה אחים ואחיות, נולד בד' כסלו בשנת 1944 בקאבול שבאפגניסטן. כשהיה בגיל שש, משפחתו נאלצה לעזוב את אפגניסטן בעקבות מרדף מוסלמי אחר יהודים. המשפחה נמלטה לאיראן בתקווה להגיע לארצות הברית או לישראל, כמו כל יהודי-אפגניסטן. כשהגיעו לטהרן, הילדים חלו באבעבועות שחורות, דבר שעיכב אותם לשנה. בשנת 1951 הועלתה המשפחה לישראל על ידי הסוכנות היהודית והועברה למחנה עולים בשער העלייה.

לאחר כשנה עברה המשפחה לעפולה, לגור ליד קרובי משפחה. מאחר ואב המשפחה חלה ואושפז בבית החולים תל השומר (שיבא), המשפחה עברה לתל אביב.

סבא אהרון ומשפחתו

תמונה 1

 

צבא ועבודה

כשסבא סיים בית ספר יסודי יצא ללמוד ליטוש יהלומים כדי לעזור לפרנסת המשפחה, מה שהוביל אותו לקריירה בנושא ולפרנסה קבועה. לאחר שירות צבאי המשיך בעבודת ליטוש היהלומים עד למלחמת יום כיפור, שבה נפצע וטופל במשך שנתיים בכמה בתי חולים. כשהחלים, התחיל סבא לעבוד בבורסת היהלומים ברמת גן כמתווך ובמשך הזמן החל לסחור ביהלומים. במשך השנים נסע לבלגיה, קנה שם יהלומי גלם, הביא אותם לארץ, כאן נתן אותם לעיבוד ואז מכר אותם כיהלומים מלוטשים לתעשיית התכשיטים.

הזוית האישית

סבתא בלהה: נהניתי להיות בפעילות המבורכת הזאת. תודה לכל המשתתפים.

ינאי: נהניתי מאוד להיות בתכנית הקשר הרב דורי. הפעילויות היו טובות ואני וסבתא נהנינו מאוד.

מילון

העפלה
ההעפלה (המכונה גם "עלייה בלתי-לגאלית" ו"עלייה ב'") הייתה התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה וב-1947 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”משפחתו של סבא נאלצה לעזוב את אפגניסטן בעקבות מרדף מוסלמי אחר יהודים. המשפחה נמלטה לאיראן בתקווה להגיע לארה"ב או לישראל, כמו כל יהודי-אפגניסטן“

הקשר הרב דורי