מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חגיגות הנובי גוד של סבא אלכסנדר

סבא ואני
סבא בצעירותו
חגיגות השנה אזרחית במשפחת חיזבר

אני אלכסנדר חיזבר, נולדתי בעיירה בשם קלינקוביצ'י בבלרוס בשנת 1949.

במשפחה היו: אמא גניה, אבא מישה, אחי נונה ואחותי פניה.

בילדותי למדתי בבית ספר, ובזמן הפנוי שלי, הייתי מתנדב במפעל להכנת אריזות למשלוח סחורה. החג האהוב עלי שעבר מדור לדור הוא חגיגות הנובי גוד. נובִי גוֹד הוא חג לציון תחילתה של השנה האזרחית. החג נחוג במדינות ברית המועצות לשעבר בלילה שבין 31 בדצמבר ל-1 בינואר. החג נחוג גם בידי מהגרים ממדינות ברית המועצות לשעבר ובני משפחתם במדינות שונות בעולם, בהם חלק מהעולים שבאו מברית המועצות מאז שנות ה-90 למדינת ישראל. (ויקיפדיה).

ההכנות לקחו שבועות רבים. היינו קונים עץ אשוח אמיתי בגובה עד שלושה מטר. אני הייתי אחראי על קישוטי עץ האשוח, הקישוטים היו מגוונים וכללו גם סוכריות. אשוח הוא סוג של עץ מחטני ירוק עד. קיימים כ-50 מיני אשוח, כולם עצים המתנשאים לגובה. מרבית מיני האשוח אינם מתאימים כעץ לנגרות, אך לעיתים עיסת תאית מקליפת האשוח משמשת בעץ לבוד. רוב השימוש לעץ הוא כקישוט לגנים (במיוחד המין אשוח קוריאני) וכעצי חג מולד.

ההורים היו שמים מתנות מתחת לעץ ,ובערב היה עובר סנטה קלאוס מבית לבית ומבקש מהילדים לשיר ולרקוד, או לספר סיפורים ובתמורה היה מחלק ממתקים. ההורים היו מחלקים מתנות שהיו מחכות לנו מתחת לעץ האשוח.

היום אני ממשיך במסורת וגם מקשט עץ קנוי (לא אמיתי) ,כל הנכדים באים לחגוג ביחד, ומחלקים מתנות וממתקים. אני מתלבש כמו סנטה קלאוס ומפתיע את הנכדים עם שק של מתנות.

כשבגרתי עליתי ארצה וכיום אני גר בקרית מוצקין עם אישתי אסיה. אנחנו הורים למרינה ואולג, וסבים לשבעה נכדים מקסימים.

הזווית האישית

עמית: היה לי ממש כיף לעשות את התוכנית ושמחתי לשמוע את הסיפור של סב מהילדות שלו.

מילון

סנטה קלאוס
סנטה קלאוס הוא דמות בדיונית המקושרת לחג המולד, המבוססת על מסורת שהביאו לארצות הברית מתיישבים מהולנד. לפי המסורת, מדובר בזקן חביב וטוב לב, המגיע בלבוש סגלגל מחבל לפלנד שבצפון פנוסקנדיה ומסתובב ברחבי העולם על גבי מזחלת רתומה לאיילים מעופפים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני הייתי אחראי על קישוטי עץ אשוח, הקישוטים היו מגוונים וכללו גם סוכריות“

הקשר הרב דורי