מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא שלי אהרון בורגנה

תמונת משפחה בארוחה משפחתית
תמונה של אהרון, סבתי אורה וסבתא רבתא סול
שורשים וקורות המשפחה

שמי גלי שטובי, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה בחרתי לתעד ולהנציח את אהרון בורגנה, אביה של סבתי, מדברים שסיפרה לי עליו סבתי, אורה שטובי.

אהרון נולד (בערך) בשנת 1921 בעיר איזמיר שבטורקיה. הוא נולד למשפחה צנועה בבית צנוע, ביתו היה קרוב לים והוא אהב ללכת לשם. היה לו רק אח אחד ושמו יוסף. להוריו קראו ווידה ויצחק, אחיו היה עיוור ואהרון צלע ברגלו, כך שלא היה קל.

למשפחתו היה מכולת כעסק באיזמיר והוא גדל בשכונה מעורבת. המאכלים האהובים עליו היו בעיקר בורקסים ומאפים. בזמנם החופשי אהבו בני המשפחה אהבו ללכת לים ולבתי כנסת, על מנת להיפגש עם יהודים אחרים.

אהרון עזב את בית הספר בגיל 12 כדי לעזור לאביו בחנות שהייתה בבעלות המשפחה. אהרון מאוד אהב להקשיב למוזיקה, לטייל ולדוג.

העלייה לארץ של המשפחה התרחשה בשנת 1949, אז עלו אהרון ומשפחתו באמצעות אוניית מעפילים, הם באו ללא שום רכוש איתם מטורקיה. הסיבה שכל כך רצו לעלות היא מתןך ציונות, רצון לבנות את המדינה שלנו לכדי מה שהיא כיום. העלייה לארץ היתה מלאת קשיים בקליטה ומצב כלכלי קשה.למרות כל הקשיים, סבא אהרון פרנס את משפחתו למרות צליעתו ברגל.

המשפחתיות והקרבה הייתה ערך עליון בשביל אהרון וכל שבוע המשפחה הייתה מתכנסת באופן קבוע לארוחה משפחתית. משפחת בורגנה האמינה שאוכל זה מה שמקרב ביניהם, והקפידה במנהג הסעודות המשותפות.

ארוחה משפחתית

תמונה 1

סבא רבא אהרון נפטר בשנת 1999.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בבית הספר מקיף טשרניחובסקי בנתניה, התשפ"ב 2022, בהנחיית המורה המובילה פנינה גרינבלום.

מילון

איזמיר
איזמיר היא עיר נמלה הראשית של טורקיה בחלקה האסייתי, בירת הנפה הקרויה על שמה ומחוז הים האגאי. לעיר מעמד של עיר מטרופוליטנית ובשנת 2021 אוכלוסייתה נאמדה בכ-4.4 מיליון בני אדם, עובדה ההופכת אותה לעיר השלישית בגודלה בטורקיה לאחר איסטנבול ואנקרה. העיר שוכנת לחוף מפרץ איזמיר, שהוא שלוחה של הים האגאי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”משפחת בורגנה האמינה שאוכל זה מה שמקרב ביניהם, והקפידה בסעודות משותפות“

הקשר הרב דורי