מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רבקה ברגמן – ממקימי קיבוץ נחשון

סבתא רבקה והנכדה עומר
עם הוריי על שפת הים בפולין
14 נכדים ו-12 נינים - אלה הם ההגשמה שלי.

השופט אבי הגיע לבקר אותי במחנה העבודה  יחד עם ההורים של חברה שלי. כשחזרתי מהמחנה אבי אמר לי "ידעתי שאת יוצאת עם תנועת הצופים למחנה ולא הבנתי מה עושה שם החברה שלך כשידעתי שהיא בשומר הצעיר" מאז הוא הבין שלא יעזור כלום ואני נשארת בשומר הצעיר.

הקמת קיבוץ נחשון
כשהייתי בת 17 בשנת 1948 בזמן מלחמת השחרור התארגנה קבוצה מחברי התנועה ושלחו אותנו לתחזק קיבוצים על גבול הקיבוץ הראשון בלהבות הבשן. שם קבלו אותנו הסורים ביריות וכל הלילה ישבנו במקלט. במשך שנתיים עברנו עוד 2 קיבוצים: אילון ובית אלפא ובתאריך 5.5.1950 הקמנו את קיבוץ נחשון מול משטרת לטרון. שם ישבו הערבים והם קראו לנו "קיבוץ של ילדים". בהמשך הגיעו עוד חברים מתל אביב, פתח תקווה, ראשון לציון ורחובות והתחלנו להתארגן וממש להקים את הקיבוץ. תחילה הקמנו אוהלים ולאט לאט נוצרו חברויות והתחילו להקים משפחות, וכך הוקם הקיבוץ בשנת 1967.
הגשמה
במלחמת ששת הימים גייסו חיילים גם ממזור. כשאני ובעלי, אשר ברגמן ז"ל, הקמנו את קיבוץ נחשון חשבנו שזו תהיה ההגשמה שלנו. אבל לא. לאחר 7 שנים בקיבוץ, בו נולדו לנו 2 בנות, עזבנו אותו ועברנו לעיר רמת גן, בעיר נולדה לנו בת נוספת (שלישית). במהלך החיים בעיר היינו בקשר עם 2 משפחות נוספות שגם הן עזבו את קיבוץ נחשון (משפחת יערי ומשפחת דוידזון) והגברים שלנו חיפשו דרך חדשה להגשמה ומצאו את מושב מזור.

עם המשפחה בימים הראשונים במושב ליד הבית

עם המשפחה בימים הראשונים במושב ליד הבית
לאחר חיפושים נרחבים עברנו כל שלושת המשפחות למושב מזור בשנת 1961. כל משפחה בנתה במושב את ביתה וכאן נולדו לנו 2 בנות נוספות. כשרק הגענו למושב לא עסקנו עדיין בחקלאות. בעלי ז"ל המשיך לעבוד כמנהל חשבונות במפעל ברמת גן ואני גידלתי את בנותינו. לאחר מספר שנים הקמנו לול תרנגולי הודו גדול ובעלי ז"ל המשיך לעבוד במקביל גם מחוץ למשק, ואני ועזרתי לו בטיפול בלול.
תמונה 1
  
 בעלי ז"ל בהקמת הלול הראשון
בהמשך נטענו מטע אבוקדו ולאחר מכן החליף אותו כרם זיתים. בעלי ניסה במשך השנים לשלב עבודה חקלאית עם "עבודת חוץ", בין השאר הקים בישוב שלומי מפעל לכפכפים עם שותף ואף ניסה לייבא מכוניות מחו"ל, אבל עבודת האדמה הייתה בנשמתו כל השנים.

קטיף אבוקדו והובלתו

קטיף אבוקדו והובלתו
רק בשלב מאוחר יותר, כאשר גידול תרנגולי הודו כבר לא היה כלכלי יותר וכאשר כבר היה קרוב לגיל 60, סגרנו את הלול ובעלי עבר להיות "כולבויניק" ועסק בעבודות שיפוצים, אינסטלציה ומה לא, גם לנכדים ולנינים וגם מחוץ למשפחה.
הקמנו משפחה גדולה, יש לי 14 נכדים ו-12 נינים (8 נכדים ונינים לומדים היום בבית הספר בני עטרות מכיתה א' ועד ו' דור שני ושלישי שלומדים בבני עטרות) וזו ההגשמה שלי.
 
תמונה 2
 סבתא רבקה עם הנכדים והנינים הלומדים בבי"ס בני עטרות
 
לחצו כאן לצפייה בסרטון משפחתי שהכינו יחדיו סבתא רבקה והנכדה עומר.

קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך – ערכים הנגזרים מתוך סיפורי לוחמים

 

העשרה
בית אלפא: "בית אלפא הוא קיבוץ מזרם הקיבוץ הארצי – ברית קיבוצי השומר הצעיר בישראל. מיקומו במזרח עמק יזרעאל בעמק חרוד לרגלי הגלבוע ליד גן השלושה – "הסח'נה" קרוב לכביש 71 (בית שאן – עפולה) כ-75 מטר מתחת לפני הים".
קיבוץ אילון: "אילון הוא קיבוץ בגליל המערבי, דרומית לנחל בצת. שייך למועצה אזורית מטה אשר".
קיבוץ נחשון: "נחשון הוא קיבוץ צפונית לבית שמש השייך למועצה אזורית מטה יהודה. הקיבוץ הוקם בשנת 1950 על ידי אנשי "השומר הצעיר" מחו"ל ומהארץ. שמו של הקיבוץ הוא כשמו של מבצע נחשון שהוביל לפריצת המצור על ירושלים במלחמת העצמאות".
ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

עבודת חוץ
עבודה מחוץ לבית

כלבויניק
אדם המבצע מגוון רחב של עבודות ומטלות השונות זו מזו

בית אלפא
בית אלפא הוא קיבוץ מזרם הקיבוץ הארצי - ברית קיבוצי השומר הצעיר בישראל. מיקומו במזרח עמק יזרעאל בעמק חרוד לרגלי הגלבוע ליד גן השלושה - "הסח'נה" קרוב לכביש 71 (בית שאן - עפולה) כ-75 מטר מתחת לפני הים.

אילון
אילון הוא קיבוץ בגליל המערבי, דרומית לנחל בצת. שייך למועצה אזורית מטה אשר.

נחשון
נחשון הוא קיבוץ צפונית לבית שמש השייך למועצה אזורית מטה יהודה. הקיבוץ הוקם בשנת 1950 על ידי אנשי "השומר הצעיר" מחו"ל ומהארץ. שמו של הקיבוץ הוא כשמו של מבצע נחשון שהוביל לפריצת המצור על ירושלים במלחמת העצמאות.

ציטוטים

”מתנות קטנות, מישהו שלח לי מתנות קטנות“

הקשר הרב דורי