מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רבתא יונה אימצה זוג תאומות ניצולות שואה

סבתי יונה המדני
סבתי יונה המדני בצעירותה
סיפורי סבתא יונה שאוהבת לעזור לאנשים

שמי ענבר דואק , בת 12 (דצמבר 2009) , גרה בכוכב יאיר ולומדת בחטיבת ביניים ע"ש אילן רמון
מצד אבי : סבי שבתאי דואק (מצד אבא) נולד ב-1938 ומגורר כיום בחולון , סבתי יפה דואק (סטוביצקי) ז"ל (מצד אבא) נולדה ב-1941, נפטרה ב-2009 והתגוררה בחולון ביחד עם סבי שבתאי .
מצד אימי : סבי מאיר(מצד אמא) נולד ב-1939 וסבתי אסתר(המדני) (מצד אמא) נולדה ב-1945 ושניהם מתגוררים כיום בחולון ביחד .סבתי יונה המדני (דיין) (מצד אמא) נולדה ב-1925 ומתגוררת כיום בתל אביב .
 
 
תמונה 1
 

סבתי יונה המדני נולדה למשפחת דיין, בשנת  1925, בעיר דמשק בסוריה.

שם  אביה, סבא רבא שלי זאב דיין ז"ל  היה במקצוע סנדלר, מוכר אבטיחים וגזוז. שם אמא שלה, רחל דיין ז"ל  היא הייתה עקרת בית. לסבתא יונה  שני אחים: עובדיה דיין ז"ל ושלמה דיין .

סבתא נולדה ב-1925 בדמשק שבסוריה , היא גרה בבית שהיה בית מאוד שמח וסבתי ומשפחתה אהבו לעזור . אביה היה מאוד דתי והכניס בילדיו את הכבוד לזולת , לארח אורחים ולעשות מצוות . סבתא היא הבת האמצעית מבין שלושה אחים , אחיה המבוגר עובדיה ז"ל ואחיה הקטן שלמה , שחי כיום בקנדה 

בשנת 1944 התחתנה סבתא עם בעלה מנחם המדני ז"ל שהיה אדם מיוחד במינו ועזר הרבה , סבא רבא מנחם עזר גם בכך שהיה מנהל עבודה ב"חירות".  חברת סולל ובונה וגם בקיבוץ מרום הגולן . נערים היו באים לעבודתו והוא היה מלמד אותם את עבודתם ועוזר להם, סבי עבד בחברה זו מ- 1945 עד 1979 , שבשנה זו הוא יצא לפנסיה .

תמונה 2
במשך השנים שסבא וסבתא רבא שלי היו יחד היו להם חיים מאוד טובים ביחד, היה להם כבוד בבית  עם ילדיהם ועם שכניהם הם אהבו לעזור ולתרום לזולת .

סבתא מספרת שבשנת 1947 בתקופת מלחמת העצמאות הגיעו לסבי וסבתי נערים מקיבוץ אלונים שהיו בני ביתה של סבתא , ביניהם היו נערים בגיל 17-18 ובתקופה של המלחמה הם חיו עם סבי וסבתי .

סבתי מאוד אוהבת לעזור לאנשים, לעזור ולתת עיצות טובות. היא סיפרה לי שלפני 10 שנים הכירה משפחה שגרה באילת . הם התיידדו והיא גילתה שהם מאוד בזבזניים ונקלעו לקשיים רבים . היא החליטה שהיא עוזרת להם לצאת מהסבך. כך היא עזרה להם והצליחה ושינתה להם את אורח חייהם לטובה, ושיפרה להם את חייהם.

כיום סבתי בת 84 גרה בתל אביב , יש לה 4 ילדים , 14 נכדים ו16 נינים .

" סיפורי סבתא "

במלחמת יום כיפור בשנת 1973 בנה של סבתא התחתן ויצא למלחמה, חודש לאחר תחילת המלחמה סבתא ובעלה לא שמעו כלום על בנם וכל יום סבתא היה הולכת ליהודית חברתה שהייתה גרה בטבעון . שם הייתה סבתא כל יום יוצאת בבוקר והייתה סורגת כובעים לחיילים וסבתא לא יכלה לדבר חודש ימים בגלל שלא היה לה שום קשר עם בנה והיא מאוד דאגה לו . בנה זאב היה בגבול מצרים במלחמה . באותה מלחמה, נפגשו סבא מנחם, בנו אליהו והבת רחל שהייתה במודיעין בצפון ברמת הגולן .

בשנת 1982 משפחתו של סבא מנחם ז"ל מארגנטינה באה לביקור בארץ, הם וסבא וסבתא לא נפגשו 40 שנה וחיפשו את סבא וסבתא ולא הצליחו למצוא אותם. לאחר שבוע המשפחה החליטה לחזור לארגנטינה וביום שישי אחד לפני שטסו חזרה קיבלה סבתא הודעה שיש קרובי משפחה מארגנטינה ולבסוף הם פגשו אחד את השני ונשארו חודש ימים עם סבתא וטיילו ביחד בארץ .

השבוע (תחילת ינואר 2010) סבתא יצאה עם אחיה שלמה שבא לביקור מקנדה, לכותל . כשחזרו לביתה של סבתא הם עלו על אוטובוס ובאוטובוס ישב על ידם בחור דתי שהם לא מכירים והם התחילו לדבר וגילו שהוא נכדה של דודתה של סבתא יונה (מצד אמא) .

סבא שלי (מאיר) וסבתא שלי (אסתר) התחתנו כי אחותו של סבא מאיר הייתה חברה של סבתא רבא יונה, ואמו של סבא מאיר ביקשה שבנה יתחתן עם בתה אסתר, ועד היום הם נשואים .

לווילי דיין , אחיין של סבתא שחי בקנדה , יש לו חבר טוב מאוד כבר כמה שנים שקוראים לו אמיר . ווילי ואמיר לא ידעו שאמיר אחיין של סבא מנחם ושמה של אמא של אמיר הוא יהודית , אחותו של סבא מנחם ז"ל . והם מאוד שמחו שגילו שהם משפחה .

סיפור אימוץ משפחת ז'רנוביצקי:

זוג תאומות ששרדו את השואה עלו לארץ בעליית הנוער וגרו ליד סבא וסבתא רבא מנחם ז"ל ויונה. סבא וסבתא היו עבור התאומות משפחה מאמצת, אירחו אותם בחגים. אחת מהאחיות התאומות הכירה מישהו ניצול שואה. לזוג לא היה כסף לחתונה. סבי וסבתי עשו את החתונה של הזוג בביתם והזמינו את מעט החברים שהיו לזוג. לאחר החתונה סבי וסבתי נתנו לזוג חדר שבו הם התגוררו, נולד להם בן ושמו ישראל. את החגים הם חגגו עם סבי וסבתי. לאחר מכן נולדה להם בת ושמה פנינה. החדר היה קטן בשביל 4 נפשות, אז הם החליטו לעבור לבית אחר. עד היום משפחה זו בקשר טוב מאוד עם משפחתי ותמיד היו עם משפחתי באירועים. שם הזוג: רחל וראובן ז'רנוביצקי .

סבתא מספרת שמשפחת ז'רנוביצקי הזמינו את סבתא לבת המצווה של בתם ולפני בת המצווה הם שאלו את סבתא כמה אנשים הם באים לאירוע . סבתא אומרת שנעלבה אך היא לא ידעה שהם שמו אותה בשולחן המשפחה שלהם כי אין להם משפחה. סבתא אומרת שמאוד שמחה שגילתה שהם שמו אותה כמשפחה באירוע .

תמונה 3

אפשר לקרוא עוד על סבתא המדני בבלוג  שכתבתי , קישור לאתר מורשת קהילות ישראל משרד החינוך

מילון

דַּמֶּשֶׂק
דַּמֶּשֶׂק היא בירתה של סוריה ואחת מערי הבירה העתיקות בעולם. אוכלוסיית העיר מוערכת בכ- 4.5 מיליון תושבים ומהווה העיר הגדולה במדינה

ציטוטים

”במלחמת יום כיפור סבתא יונה הייתה סורגת כובעים לחיילים“

הקשר הרב דורי