מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

BRIGITTE

נכדתי ספיר ואני בקשר הרב דורי בפעולה
אהבת חיי הראשונה ,ריקוד ומוסיקה קלאסית
החיים שלי

סיפור מורשת בריג'יט וספיר ג'רסי

הוריי ילידיי 1921, נפגשו בשנת 1942 במחתרת היהודית באלג'יריה אשר פעלה בהברחת יהודים מצפון אפריקה לישראל עוד טרם היותה מדינה מוצהרת. הם התחתנו והביאו לעולם ארבעה בנים ובת זקונים שהיא אני, שמי נבחר בגלל שחקנית מצרפת מאוד מפורסמת. הוריי הגיעו ארצה לביקור מולדת בשנת 1955, אחריי חזרתם לאלג'יריה החלו לרקום חלומות לעלות לארץ גם הם. היו להם הרבה התלבטויות בגלל היותם קרובים מאוד למשפחה המורחבת.

אחרי שנולדתי בשנת 1959 החלה מלחמת האזרחים באלג'יריה, כל הצרפתים היו בסכנה גדולה, לכן כמה חודשים אחריי הולדתי משפחתי ברחה חזרה לצרפת. בעיר מרסיי שנמצאת בחוף הים התיכון גדלתי, שפת האם שלי צרפתית כמובן ובגיל ארבע וחצי קרה לי הדבר הכי מרגש והוא שאמי הביאה אותי ללמוד בלט בסטודיו מקסים אליו הפלגנו שלוש פעמים בשבוע ללימודיי הבלט שלי אהבתי את הטוטו הוורוד ובמיוחד את נעליי הבלט הוורודות שלי. עשיתי חייל בריקוד ונהניתי מהמוסיקה הקלסית.

בשנת 1965 אחד האחים שלי החליט שהוא רוצה לעלות לארץ ישראל על מנת להתגייס לצה"ל. ברור שאמי שתמיד רצתה לעלות לארץ ישראל ניצלה את ההזדמנות והחליטה שכל המשפחה עולה יחדיו. היחידה שלא שמחה הייתה אני, כי המשמעות הייתה שלא אמשיך את שיעורי הבלט שלי. תארו לעצמכם שלא רק אני התעצבת, גם המורה לבלט שלי הייתה עצובה מאוד עד כדי כך שביקשה מאמי להשאיר אותי אצלה כי חבל מאוד להרוס לי את הסיכוי להיות בלרינה מקצועית בבגרותי.

ברור שאמי לא הסכימה, לכן ביוני 1966 עלינו על אוניה והפלגנו לארץ ישראל, המסע ארך שבוע ימים במהלכו עברנו בדרך גיברלטר, זהו מעבר ימי מאוד צר שממשיך לים התיכון שקרוב לארץ ישראל. אפילו את הכלב שלנו הבאנו אתנו ממרסיי שבצרפת הוא היה גור חמוד שקראנו לו וויסקי. עגנו בנמל חיפה ומשם הסיעו אותנו לבית מלון בנתניה בו שהינו חודש. לפני הגעתנו לארץ ישראל אבי דאג לרכוש דירה גדולה חדשה באשדוד שהייתה אז עיר צעירה מאוד .

כשעלינו לארץ הייתי בת 7 הכניסו אותי לכיתה א' כי לא ידעתי עברית, המפגש עם ישראל היה לא נעים בלשון המעטה כי שנה אחריי הגעתנו פרצה מלחמת ששת הימים עם אחי המגויס כמובן, מאוד דאגנו וההזעקות היו טראומטיות עבורי. זו הייתה מלחמה מפוארת של ארצנו לחמנו בשלושת החזיתות בגבורה רבה והחזרנו את ירושלים השלמה לארץ ישראל.

למדתי כיתה א' וב' בבית ספר שקמים באשדוד. הייתי תלמידה טובה מאוד, עם כל הצניעות ולכן הקפיצו אותי כיתה ישירות לכיתה ד', זכור לי שהיה אסור לי לדבר עברית בבית רק בחוץ בדיעבד זה איסור חכם כי בזכותו אני דוברת צרפתית היום.

הסיפור על פניו קליל ונעים אולם האמת היא בהמשך זה לא כך. כפי שציינתי ארבעת אחיי גדולים ממני ולכן ההתאקלמות שלהם בארץ (למרות שרותם הצבאי) לא הייתה קלה. הם המשיכו את הלימודים שלהם בבית ספר צרפתי ביפו , ואחד אחריי השני עזבו את הארץ. הוריי לא התרגלו לתרבות הישראלית נותרתי בבית גדול עם הוריי, מצב שהעציב את כולנו.

הזוית האישית

בריג'יט: בגיל מאוד צעיר הכרתי את בעלי לחיים ונישאנו כאשר אנחנו ילדים. יש לנו שלושה ילדים נפלאים ושבעה נכדות מדהימות ספיר הבכורה, נופר, רוני, איילה, נועם, בר ועופרי. בנינו משפחה נהדרת בארץ ישראל ואין גאים מאיתנו.

מילון

גילברטר
גיברלטר (Gibraltar נהגה באנגלית "גִ'יבְּרוֹלטְר", בספרדית "חיברלטר") היא טריטוריה של הממלכה המאוחדת, הנמצאת בקצהו הדרום-מערבי של חצי האי האיברי וכן של אירופה. גיברלטר ממוקמת בנקודת הכניסה של האוקיינוס האטלנטי לים התיכון ומשקיפה על מפרץ גיברלטר.

ציטוטים

”'' גלברטר זהו מעבר ימי מאוד צר שממשיך לים התיכון שקרוב לארץ ישראל ''“

הקשר הרב דורי