מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תרומתו של סבא זאב למדינה ולחברה

סבתא ניצה והנכדה ליאור
סבא זאב הספורטאי המצטיין
סבתא ניצה מספרת על אביה - זאב ( וולפגאנג ) קרטר

זאב ואחותו התאומה רות נולדו בגרמניה בשנת 1926 בעיר קניגסברג לארנולד והרטה וולפגאנג. למשפחה הייתה חנות נעליים גדולה ששגשגה ואפשרה למשפחה לחיות חיי רווחה (אומנת, טבחית, עוזרת בית, בית קיט ביער ועוד). עם עליית הנאציזם ספג אביו של זאב מכות מתומכי הנאצים בשל יהדותו. זאב היה התלמיד היהודי היחיד בכיתתו ונהג ללכת כל יום בדרך אחרת לבית הספר ובחזרה כדי לא לקבל מכות.
 
בשנת 1936 החליטה משפחתו לעלות לארץ ישראל. משפחתו ארזה ציוד הכרחי, כולם עלו על רכבת שלקחה אותם מגרמניה לאוסטריה ומשם לאיטליה. הם עלו לאנייה "ירושלימה" והפליגו לנמל חיפה. עם הגיעם לחיפה, הם שהו במלון עולים "וסרמן", שבשכונת אחוזה, כשלושה חודשים. בהמשך, התגוררו כחצי שנה בשכונת אחוזה. בגלל קשיי פרנסה בחיפה הם חיפשו מקור פרנסה אחר, וכך הגיעו ל "מושבה" נתניה בשנת 1937 . זאב למד בבית ספר ביאליק בנתניה וסיים במחזור ז' . (גם בנותיו, נכדיו ביניהם אבי, וחלק מניניו למדו בבית ספר זה). בבית הספר טיפחו מאוד את נושא החקלאות והגינה בהשתתפותו ופעילותו הרבה של זאב.
 
תמונה 1
 
בית הספר זכה בתעודות הצטיינות בעבודת גינה של מועצת העיר נתניה וגם של הנציב הבריטי. בנוסף, בית הספר זכה 3 פעמים ברציפות בפרס גביע הנציב העליון הבריטי לגינת בית הספר הטובה ביותר. זאב היה ספורטאי מצטיין וזכה בתעודות רבות, כגון: קפיצה לרוחק ולגובה תחביבו היה טיפול בכלבים וסוסים.
תמונה 2 
           את לימודיו בתיכון עשה זאב בבית הספר החקלאי "מקווה ישראל" במגמת גינון.
עם סיום לימודיו ב"מקווה ישראל" חזר לנתניה ושכנע את אביו לשנות את חנות הנעליים שהייתה להם לחנות פרחים. חנות הפרחים של המשפחה הייתה היחידה בעיר עד שנת 1965. בזמן שלטון הבריטי בארץ, היה זאב פעיל ב "הגנה". הוא השתתף בהעברת המעפילים שהגיעו בספינות לחופי הארץ, למסתור בבית הקולנוע "אסתר", שהיה ממוקם ליד הירידה הראשית לחוף הים.
תמונה 3 
כשהגיעו המעפילים הכניסו אותם למרתף לשם החלפת הבגדים הרטובים לבגדים יבשים ומשם פיזרו אותם בין בתי המשפחות הוותיקות. אירוע מיוחד שהיה זכור לזאב הוא משפט של חיילי אצ"ל בבית המשפט הבריטי בו נדרש בית המשפט להטיל עונש מוות עליהם. כפעולת תגמול חטפו חיילי האצ"ל שני חיילים בריטים שהוצאו להורג בתלייה על ידם. מפחד שתתחולל מהומה בעיר ובשל חשש להתקרבות של יחידות בריטיות נוספות והלשנה היכן נמצאים חיילי האצ"ל, ההגנה והפלמ"ח, מונה זאב להיות אחראי על תושבי נתניה אחרים, שסיירו והתריעו על התקרבות היחידות הבריטיות.
 
זאב התגייס לצבא הגנה לישראל (צה"ל) בתאריך 1/3/1948 לחטיבת "גולני". את הטירונות עשה בבית ירח שבעמק הירדן. בתחילה שירת כלוחם מן השורה ומאוחר יותר כחובש צבאי.  במלחמת השחרור, בקרבות סג'רה (היום אילניה), במקום בו שוכן היום קיבוץ לביא ( לוביה דאז ) נפצע ביד ימין.
            
באחת הפעילויות הצבאיות במשלט רובק בעמק הירדן, מעל נהר הירמוך, כשזאב נקרא לבדוק נפגעים שנפגעו מהרעשה ארטילרית מצד העירקים, הוא הוכש על ידי נחש צפע בזרוע יד שמאל. הוא פונה לבית החולים הסקוטי בטבריה שם שהה 10 ימים מתוך 45 ימים בהם לא הצליח לתפקד עם היד הפגועה.
 
אחרי שהחלים לגמרי, הוא נשלח לקורס חובשים פלוגתיים, שתחילתו היה בתל- לטוינסקי (כיום – תל השומר), והסתיים בבית חולים בצריפין. ההתמחות הייתה בבית חולים צבאי מספר 8 במושב בילו. שם הכיר את אשתו לעתיד, לאה, ששירתה בצבא כאחות בבית החולים.     
 
במסגרת קורס החובשים הפלוגתיים התקבלה הודעה על מטוס צבאי של צה"ל שהתרסק בשדה התעופה הצבאי תל נוף. זאב וחובשים נוספים נשלחו לסייע בטיפול ובפנוי הפצועים, אך כשהגיעו לשטח עצמו התברר כי לא היו פצועים, אלא רק הרוגים. עם סיום הקורס חזר זאב לגדוד 103 בחטיבת גולני, שירדה מהצפון והתארגנה בבאר יעקב.
 
בשנת 1950 השתחרר זאב מהצבא בדרגת סמל. מאז שירת במילואים כחובש גדודי . יחד עם הגדוד השתתף במלחמת סיני בשנת 1956, במלחמת ששת הימים בשנת 1967, במלחמת ההתשה ובמלחמת יום כיפור בשנת 1973.
 
במלחמת ששת הימים נלחם בגזרת המרכז והשתתף בכיבוש טול כרם. באחד הימים הגיע הביתה לחופשה קצרה בבגדי צבא ירדניים. לפשר הלבוש המוזר סיפר כי בגדיו היו ספוגים דם מהפצועים הרבים בהם טיפל לכן דאגו לו חבריו לבגדים צבאיים חדשים שהיו של הצבא הירדני.
                                                                            
לא רק בפצועים טיפל זאב. היות והגדודים והיחידות השונות שירתו בשטחים, ושלא כמו היום התנאים התברואתיים היו הרבה יותר קשים. בגדוד של זאב הניקיון היה בדרגה ראשונה. הוא צורף לביקורות תברואתיות של חייל הרפואה. השיר בלדה לחובש הוא השיר שהיה האהוב עליו.
 
לאחר מלחמת השחרור עבד זאב כגנן וטכנאי גנים בנתניה והסביבה. בשנת 1955 הקים משתלת סייפנים, אך מאחר ויצא להילחם במבצע סיני נשרפו כל השתילים והוא נאלץ לחסל את המשתלה.  בשנת 1959 הקים את סניף "המשקם" בנתניה, והיה אחראי לענף הגננות. לאחר מכן, כן שימש כסגן מנהל הסניף. תפקידו היה להיפגש עם אנשים אשר התקשו להשתלב בעבודה, ללמדם ולשקמם. הם מצאו אצלו אוזן קשבת לבעיותיהם המשפחתיות והאישיות גם מחוץ לשעות העבודה. בעזרה ובסיוע לאלה שעבדו אצלו ראה ברכה.
 
בשנת 1966 התקבל זאב לעבודה בגני רמת הנדיב שליד זיכרון יעקב.
תמונה 4 
תחילה בהקמת גן צמחים המוזכרים בתנך, ותקופה קצרה לאחר מכן, מונה כמנהל הגן הבוטני על שם הברון רוטשילד.
 
באתר חפירות קטן ברמת הנדיב יצא זאב לעזור לחבריו בחפירות הארכיאולוגיות במקום. בזמן ההליכה למקום החפירות, נעל זאב סנדלים, עבר בנחל כשסנדליו רופפים, נתקע באבן ואחד מהסנדלים נסחף במי הנחל. מאז ועד היום לא מוצאים את הסנדל שנפל.באחד מימי שישי בערב פרצה שריפה בשטח רמת הנדיב שמסביב לגן הנדיב. היה זה ביום שישי בערב. כאשר זאב קיבל הודעה על השתוללות השריפה, עלה על רכבו ויצא "לעבודה".  הוא הבטיח להיזהר, אך בחדשות, כאשר דיווחו על השריפה, ראינו על המרקע את אבי ברכבו בין הלהבות. שנה לאחר מכן הוא יזם מנהג –  בט"ו בשבט במשך מספר שנים הגיעו תלמידי בתי ספר יסודי לנטיעות בשטח שנשרף.
 
עם יציאתו לגמלאות בשנת 1989 הוא הצטרף למסדר בני ברית. בשנת 2001 מונה לנשיא הלשכה. חברותו בבני ברית, לשכת שבי ישראל בנתניה הביאה אותו להתנדב לרווחת הקהילה בייחוד בפרויקט "רופאי שיניים מתנדבים". בפרויקט זה "גייס" זאב רופאי שיניים, כדי שיטפלו בפציינטים מעוטי יכולת כאשר עלות הטיפול שולמה על ידי תרומות שניתנו לצורך הפרויקט. כמו כן דאג לאיסוף בגדים וריהוט עבור עולים חדשים ונזקקים והתרמות עבור פעילויות התנדבותיות.
 
בשנת 2006 קיבל זאב אות מתנדב של עיריית נתניה ותעודת מתנדב מצטיין מטעם בני ברית על פעילותו למעם הקהילה בנתניה.
תמונה 5 
בשנת 2014 נפטר אבי זאב היקר לאחר ייסורים רבים. הוא השאיר אחריו: אישה (סבתא לאה), ילדים (ניצה ואורלי), נכדים (יוסף, דבורית וגל, אביעד ודולב) ונינים (דניאל, אופק וליאור), שמתגעגעים אליו ולסיפוריו על חוויותיו.
 
תשע"ו. 

מילון

גני רמת הנדיב
גני רמת הנדיב - פארק טבע רחב-ידיים הנמצא מדרום לזכרון יעקב, שהוקם סביב חלקת הקבר של הברון בנימין אדמונד דה רוטשילד.

ציטוטים

”בשנת 2006 קיבל זאב אות מתנדב של עיריית נתניה ותעודת מתנדב מצטיין מטעם בני ברית“

הקשר הרב דורי