מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תקופת נעורי – האופניים של שולה

שולה מיכאל
טיול האופנים
ילדותה של שולה בפתח תקווה

שאלו אותי ילדי המאה ה – 21, "כיצד ביליתם בילדותכם ?" 
אתם, בני אמצע המאה ה – 20 ?".
 
כך ניראנו בשנת 1957
תמונה 1 
אספר לכם אפיזודה קצרה מפברואר 1957 שתשקף גם את אופי התקופה. בתמונה, טיול תיכון "ברנר" פתח תקווה, למערת התאומים בתאריך 17.1.1957 . הצעיף שהבנות לובשות הוא כאפייה לבנה עם מסגרת שחורה ואפורה.
 
 
בחורף 1957, אחותי עדיין בצבא לאחר שהשתתפה ב"מבצע קדש" שנקרא גם "מבצע סיני".
 תמונה 2
 
כאן בתמונה, אמא שלנו עדיין צעירה יפה ותוססת. אני, תלמידה בכיתה ט'תיכון "ברנר" שכן במרחק עשר דקות הליכה מביתנו. הלימודים בתיכון ממומנים על ידי הורי. רק בשנת הלימודים הבאה, יכנס לתוקפו חוק לימודים חינם גם בתיכון.
 
האופניים של שולה 
ביום שישי חורפי – אביבי נאה, ציפינו שגם בשבת השמש תחייך אלינו. בהפסקת האוכל תכננו לצאת בשבת בבוקר, לטיול בשדות הכלניות שמחוץ לפתח תקווה. כל תלמידי הכיתה החליטו פה אחד, מי ברכב, מי ברגל, להיפגש בשעה 9 בבוקר, בכניסה לבית הספר. הגעתי לנקודת האיסוף בבגדי שבת. פגשתי בקומץ תלמידים רכובים על אופניהם. רק אני הגעתי ברגלי . נאסר עלי לקחת את אופניו של אבא כיוון שהן משמשות אותו לעבודה.
 
רן וכטנברג הגיע על אופניו עם המצלמה של אביו. באותה תקופה מצלמה הייתה חפץ נדיר ויקר – ערך ורק מומחים ידעו להפעיל אותה בצורה מתאימה. מכיוון שהייתי ללא אופניים תכננתי לחזור הביתה. רוחקה וציפי הלר הזדעקו וקבעו: "את נוסעת איתנו!". הבנים ירכיבו אותך על הרמה וגם נעשה סבב אופניים. התחלנו בנסיעה דרך קיבוץ גבעת – השלושה לכיוון מבצר אנטיפטרוס כשאני על הרמה של האופניים.  
 
מידי פעם קיבלתי זוג אופניים לרכיבה עצמית. עברנו שדות כלניות ססגוניות בצבעי אדום, סגול, לבן. תפשנו פוזות צילום בקבר של שיך ערבי .ישבנו בשדה הכלניות, הבנים טיפסו על עצים, דיברנו, ריכלנו, שרנו, נחנו והמשכנו בנסיעה עד נחשונים. באזור נחשונים היו פרושים שדות נרחבים של כלניות. ליקטנו חופן כלניות ססגוני תפסנו פוזה והצטלמנו
תמונה 3
 
התחלנו בנסיעה חזרה הביתה. לא היינו זקוקים לחוק הגנת הצומח שיגביל אותנו. לא ידענו שעומד לצאת חוק כזה. כל אחד ליקט לו חופן קטן של  כלניות שיזכיר לו בבית את הטיול  הנחמד. הסתפקנו במה שיש, לא הצטיידנו במזון ובמים. בדרך קטפנו ואכלנו תפוזים מהפרדסים, מים שתינו מברז של אחת מחצרות הבתים. הסתדרנו בכל מיני מצבים ולא "ניקרנו עיניים".
 
לאחר שנתיים של עבודה ( נתתי שיעורים פרטיים בחופשה) חסכתי כסף וקניתי לי זוג אופניים חדשים והרגשתי מלכה.
 
זיכרון נוסף מתקופת ילדותי הוא זריקת   ה"טיפוס". זוכרים שבבית ספר יסודי, כל שנה, בחודש יוני, קיבלנו זריקה נגד "טיפוס"? אני זוכרת את מקום הזריקה ביד היה נפוח אדום חם וכואב במשך כשלושה ימים. ברוך שפטרנו מעונש זה.
 
העשרה
כאפיה: "כאפיה (בערבית: ?????) היא כיסוי ראש מסורתי ערבי אשר נפוץ בעיקר בירדן, בעיראק, בחצי האי ערב ובקרב הפלסטינים ועשוי בדרך כלל מכותנה או מפשתן. הכאפיה מלופפת סביב הראש באופנים שונים, בעיקר כדי לספק הגנה מפני חשיפה לשמש". 
 מבצע קדש: "מלחמת סיני (ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", ובערבית ידועה בשם "התוקפנות המשולשת" – ?????????? ???????????) היא מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שנכבש. במקביל למערכה הישראלית ניהלו בריטניה וצרפת במשותף מבצע להשתלטות על תעלת סואץ, שנודע בשם "מבצע מוסקטר".
 תכנית הקשר הרב דורי, 2009
מורה מובילה אילת שחק

מילון

מבצע קדש
מלחמת סיני (ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", ובערבית ידועה בשם "התוקפנות המשולשת" - ?????????? ???????????) היא מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שנכבש. במקביל למערכה הישראלית ניהלו בריטניה וצרפת במשותף מבצע להשתלטות על תעלת סואץ, שנודע בשם "מבצע מוסקטר".

כאפיה
כאפיה (בערבית: ?????) היא כיסוי ראש מסורתי ערבי אשר נפוץ בעיקר בירדן, בעיראק, בחצי האי ערב ובקרב הפלסטינים ועשוי בדרך כלל מכותנה או מפשתן. הכאפיה מלופפת סביב הראש באופנים שונים, בעיקר כדי לספק הגנה מפני חשיפה לשמש.

ציטוטים

”נאסר עלי לקחת את אופניו של אבא כיוון שמשמשות אותו לעבודה.“

הקשר הרב דורי