מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תמו אלפיים שנות גלות

מזל בשארי
עולים מתימן בדרכם ארצה
מזל בשארי חולקת זכרונות פיוטיים ממסעה המפרך ממחנה גאולה לארץ הקודש
הזורעים בדמעה ברינה יקצורו
שמי מזל בשארי. נולדתי בכפר ריימה, כפר קטן גבוה והררי בתימן , בו חיו 50 משפחות. מזג האוויר היה נוח ונעים להפליא משך כל השנה. למרגלות הכפר נשקף נוף מרהיב של עצי תאנים ותות מתנשאים לגובה נהרות ונחלים. על העצים טיפסנו אני וחברותיי ארינו תאנים קטפנו תותים  תאווה לעיניים ולנפש.
בערים ובכפרים כל קהילה וקהילה ניהלה את חייה עפ"י המסורת היהודית: שבתות, חגים חתונות ובריתות התנהלו כדת משה וישראל, כהלכתן ודקדוקן. השדות השתייכו ליהודים וגם לערבים. את האדמה חרשו בעזרת שוורים שחרשו תלמים, ואחריהם עברו הזורעים.
הכפר ריימה בתימן

הכפר ריימה בתימן
עם בוא האביב השדות הפכו ירוקים, זרועים חיטה, שעורה ודורה ושאר ירקות, לוביה שעועית וכו'. בעת הקציר כאשר הקמה היתה בשיאה וכל הדגן במלוא עוצמתו, הנשים היהודיות והערביות חבשו לראשן כובע רחב תיתורה ובשוליים גדילים צבעוניים מקסימים. כולם הגיחו מהכפרים הסמוכים ופתחו בשירה וזמר מלאו את החלל שמחה על השנה המבורכת.  קצרו במגלים ובחרמשים ולאחר מכן אלמו לאלומות, נשאו את העומרים והביאום הביתה. בחצר היו חובטים בחיטה ואת הגרגרים אספו לתוך שקים ואכסנו בחדר קריר ואטום. טחנו בירכתיים.
חקלאות הררית בריימה
חקלאות הררית בריימה

חוויתי חוויות ילדות משמחות פחות וחלק משמחות יותר. כשהייתי כבת 8 השמועה נפוצה מפה לאוזן בכל רחבי תימן כי מתארגנת עליית יהודים לארץ הקודש ע"י שליחים שבאו של היישוב היהודי בארץ ישראל.
על פנינו נראתה השמחה וההתלהבות. הזדרזנו, אפינו כעכים, ארזנו את המטלטלים צרורות צרורות בתוך מטפחות גדולות אותם נשאנו על זרוענו ויצאנו לדרך.
בזקננו, בנערינו וטפנו, יציאת מצרים השיה ללא רכוש או פיצויים. הלכנו כברת דרך ארוכה באורך הגלות עד שהגענו לכפר סמוך. עייפים ונלאים. הנחנו את הפקלאות על הרצפה. לקראתנו באו נשים וגברים ערביים שערכו חיפוש שלא באנו חמושים. שכרנו גמלים שהונחו עליהם ארגזים והמשכנו בדרכינו עד בואנו לנמל חודידה, עיר מלח ששוכנת לחוף ים סוף.
חניית המעוכבים
כיוון שכולם יצאו בעת ובעונה אחת נמלא מחנה גאולה בחאשד בעולים רבבות. שליחי הסוכנות היהודית הגיעו למקום מושבינו והודיעו שנחנה במקום. הובהר לנו שאנו בהמתנה עד להודעה חדשה (יצק מעוכבים) זה עורר מהומה רבה. לא היו שם מי שתיה ראויים והצידה אזלה. מידי פעם משאית עם אספקה הגיעה מעדן. כעבור 3 שבועות של המתנה בחום הכבד באו נציגי הסוכנות ואמרו שאנו רשאים להגיע למחנה חאשד. נסענו ללא הפוגה ללא שום אתנחתא עד הגיענו למחנה גאולה בעדן.
נכנסנו לסוכת העלייה ונתקבלנו בחום. חולקו בגדים חדשים ונעליים חדשות והלכנו למקלחות להתרענן. פעם ראשונה שראינו מים זורמים. הוגש אוכל והחיינו את נפשנו.
התכנסנו בתוך עצמנו לחוש את הלך הנפש אחרי מסע מפרך, טלטולים של ימים שבועות וחודשים.
לאחר שהיה שבוע ימים נקראנו לעלות למטוס ולפתע עוכבנו. אחי בן 10 חודשים אושפז בבית החולים הבריטי ואנו ממתינים עד שיחלים. הבשורה הרעה והמרה כעבור שבוע הוא נפטר.
על כנפי נשרים
עלינו על כבש המטוס משפחה משפחה עם ילדיה. טסנו סבבנו את העולם ארצות וימים. השחר הפציע אט אט המטוס מנמיך טוס ואנו נוחתים בנמל התעופה לוד.  ב 15.11.49 דלתות המטוס נפתחו ידיים מושטות לעברינו אוחזות בנו כדי לסייע לנו לרדת בזהירות. אכן עומדות רגלינו על אדמת הקודש. הבטנו סביבנו אנה ואנה ופתנו בברכה הרווחת "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". וכפי שכתוב בתורתנו הקדושה: ואשא אתכם על כנפי נשרים ואביא אתכם אליי". אכן החזון התגשם.
תמו אלפיים שנות גלות. 
מילות סיכום של יותם: אני נהניתי להיות מורה, שהצלחתי ללמד מישהי מהגיל השלישי מיומנויות מחשב,שמחתי לראות שהיא מתקדמת ונהניתי מסיפור החיים שהיא סיפרה לי.
מילות סיכום של מזל: מדי בוקרו של יום חמישי נפגשתי עם המורה הצעיר שלי, יותם שלמה. ילד מקסים, נוצרה ביננו כימיה והתייחסתי אליו כאל נכד.ניכר שיש לו רצון טוב לעזור למבוגר.  הוא הסביר לי בסבר פנים יפות. טרום פתיחת החוג לא ידעתימאומה כעת אני פותחת את המחשב מחפשת תכניות כמו כן שולטת בהקלדה.המורים הצעירים חשו לעזרתנו, השכילו וגילו ידע רב בנושא המחשב. כל הכבוד!
ותודה גדולה ממני, מזל

מילון

"מרבד הקסמים"
רכבת אווירית של טיסות לישראל, שארגנה הסוכנות היהודית, בא עלו לישראל כ-50,000 מיהודי תימן

ציטוטים

”אין לאדם לבחול בשום עבודה ומלאכה - ובלבד שהיא מביאה את הפרוטה הביתה, להאכיל ילדיו“

הקשר הרב דורי