מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תולדות משפחת גפן

ליהי עם סבתא רונה וסבא יורם
סבתא בילדותה (התינוקת בזרועות סבתא שלה)
זיכרונות לוי גפן איש העלייה השנייה מיבניאל

אלה הם תולדות חייו של סבי חיים לוי יצחק גפן, דור שישי של רבנים אדירי אמונה, מפורסמים במורשתם ובחוכמתם ובשאיפתם לעלות לארץ ישראל.

הוא נולד בשנת 1883 באוקרינה לאימו הרבנית, יוכבד ולאביו הרב קלמן שם טוב גפן. מראשוני העליה השנייה שהיה פילוסוף מהפכן במדע וכתב ספרים רבים בנושאי מדע ואמונה. כבר בגיל עשר התחיל סבי לקרוא את הספר מלחמות היהודים של יוסף פלביוס והמשיך לקרוא בו עד גיל עשרים דבר שעורר בו רגשות לאומיים ורצון להתקומם נגד משעבדי עמנו. בגיל שתיים עשרה היה חבר בפלוגת הגנה שתפקידה היה להגן על משפחות יהודיות באוקרינה מפני פורעים רוסים. ספרו של הרצל מדינת היוהודים והקונגרס הציוני הראשון בבאזל עוררו בו שאיפה לעלות לארץ ישראל. בשנים 1905 עד 1906 פעל באודסה לשם אירגון נשק עבור ההגנה. את הנשק שמר בעזרת אימו במחסן שהיה בביתם.

בשנת 1906 עלה עם משפחתו באונייה לארץ ישראל כאשר כל חברי ההגנה יצאו בסירות ללוות אותם. בתקופה הראשונה של שהותו בארץ עסק בשמירה בפרדסי ראשון לציון. לאחר מכן יצא עם קבוצת חלוצים לסייר במושבות השרון, הגליל התחתון והעליון כדי לחפש עבודה בחקלאות במושבות הגליל. פועלי הגליל התארגנו מתוך מתרה לכבוש את העבודה והשמירה ולהגן על המושבות מהתנפלויות של שודדים ורוצחים ערבים .

בשנת תרס"ט קיבל סבי מהברון רוטשילד – אבי הישוב, נחלה במושבה בית גן (יבנאל ) באותה שנה התחתן  עם סבתי יהודית מראשוני העלייה השנייה, רוקחת במקצועה יחד עם אישתו פיתחו משק  חקלאי שכלל פלחה, כרמים, זיתים ושקדים ,עופות וחלב . הם היו מומחים לגידולי עופות וזכו אף לפרס מהברון רוטשילד בגידול תרנגול גיזעי. לסבי ולסבתי נולדו חמישה ילדים והם נודעו  בהכנסת האורחים הרחבה שלהם. במשך עשרים שנה עבדו עבודה קשה במשק כאשר רוב העבודה נעשתה בידיים. חייהם לא היו קלים. הם סבלו מהתנכלויות ערבים, ממחלות קשות כגון מלריה ומחלות עיניים.

סבתי שהייתה רוקחת מוסמכת טיפלה בחולים במסירות רבה ונודעה בכינוי בפי הערבים בשם חכימה כלומר החכמה. סבי בנוסף לעבודתו במשק היה שומר על סוס באירגון השומר והגן בגבורה רבה על המתישבים היהודים. באחת הפעמים חילץ במו ידיו משרפה אם וילדיה שנלכדו באש בביתם. התנאים בארץ היו מאוד קשים. הם סבלו מרעב ולעיתים הסתפקו בארוחה של לחם, שמן זית ומלח בלבד. ביתם נבנה מאבני בזלת וריצפתו היתה עשויה מגללי פרות שנדחסו ויובשו.

אחרי 20 שנות עבודה קשות עברה המשפחה לגור בתל אביב וכל רכושם והוא עבר למדינת ישראל ללא כל תמורה. בשנת 1929 אירגן סבי חברה להסעת נוסעים בשם הגליל. בשנת 1939 אירגן חברה נוספת בשם אביר שהסיע נוסעים באוטבוסים בקו תל אביב חיפה. ב – 20 שנותיו האחרונות עבד באגף הנכסים של משרד האוצר.

סבי וסבתי נפטרו בשיבה טובה  בגיל 84  ובגיל 88. על קברם מונחת אבן בזלת גדולה שעליה כתוב החולמים והמגשימים.

הזוית האישית

סבי וסבתי נפטרו בשיבה טובה בגיל 84 ובגיל 88. על קברם מונחת אבן בזלת גדולה שעליה כתוב החולמים והמגשימים.

מילון

חכימה
חכימה פירושה חכמה משכילה

ציטוטים

” המסר הוא להעביר לדורות הבאים את פועלם והקרבתם של אנשי העליה השנייה “

הקשר הרב דורי