מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תולדות משפחתי המורחבת

תמר וסבתא חיה - שתיהן בגיל 4
חיה הלר
עלייה לארץ בהמשכים

יהדות פולין היתה מימי הביניים ועד השואה הגדולה בקהילות עם ישראל בתפוצות. ההיסטוריה בת למעלה מאלף השנים של היהודים בפולין כוללת תקופות של סובלנות ופריחה דתית ותרבותית, לצד תקופות של אנטישמיות קשה, רדיפות, פרעות וגירושים, ששיאן היה השמדתה הכמעט מוחלטת במלחמת העולם השנייה. מרבית יהודי פולין התגוררו בעיירות ועסקו במסחר ובמלאכה כי הם הורשו לעסוק רק בהם, ולכן קצת מפליא שהואשמו כמשתלטים על ענפי המסחר וגוזלים פרנסה מהפולנים. כנראה שהיהודים הצליחו יותר מדי. מצד שני, זכו לחופש בכל מה שקשור לחיי הדת והתרבות.

שפת היומיום הייתה יידיש והעברית נשמרה לתפילה. תנועת ההשכלה היהודית עלתה באותו זמן במרכז אירופה והטיפה לערכים חילוניים והרעיונות האלה חלחלו גם לעיירות הקטנות. תנועת הבונד הסוציאליסטית, מטרתה הייתה לאחד את כל הפועלים היהודים. מרבית היהודים שחיו בעיירות אלו נאלצו לחיות בעוני. האפשרויות הכלכליות והניידות היו מעטות, בנוסף הדרכים היו משובשות והביטחון האישי התערער בגלל סכסוכים עם השכנים הלא יהודים. מה שגרם ליהודים לנדוד ממקום למקום ואף להגר למקומות רחוקים. בנוסף המגע עם הגויים והמודרניזציה יצרו תופעה בה צעירים וצעירות יהודים עברו תהליך חילון וניסו לחפש את מזלם בערים גדולות.

השטעטל נודע כמקום שבו התגבש הווי יהודי עשיר ומקורי שעזר להתפתחותה של תרבות יידיש. חיי השטעטל הונצחו ביצירותיהם של סופרים ואומנים, הבולטים בהם נמנים "שלום עליכם", "דבורה בארון", "יצחק בשביס זינגר" ו"עגנון". השניים האחרונים זכו בפרס נובל לספרות. אנחנו מתייחסים לפעמים כמובן מאליו שהם זכו בפרס החשוב ביותר אבל השאלה המעניינת היא: "כיצד מתוך בית מדרש שלמדו בו מקצועות דת צמחו סופרים כאלה?". השכלתו הרחבה של זינגר שבסיסה ספרות קלאסית שקרא בילדותו 'תחת השולחן' טולסטוי ודוסטוייבסקי, וגם פילוסופים כמו שפינוזה וקאנט. קיים אצלו מאבק אידיאולוגי בין אמונה ודת לבין רציונליות. התייחס לדת היהודית מזווית של אדם מודרני שלא מקבל את הכתוב כמובן מאליו, אלא שואל שאלות. הצייר שאגאל גם הוא מתאר את החייים בעיירה, אלא שהוא נעזר לכך במכחול. הנושא בהרבה ציורים הוא היהודי התלוש – רגל ביהדות ורגל שניה במודרנה.

משפחתי, משפחת וילדמן, חיה באווירה הזאת. בבית הקפדה יתרה על כל מצוות הדת, אבל הנפש ביקשה חיים אחרים. הבן הבכור היה הראשון שנסע לדרום אמריקה בעזרת קרן על שם הברון הירש, שהקים קולוניות יהודיות, שהתבססו על חקלאות. עסק שם במסחר, התבסס ועזר לשאר אחיו ואימו לנסוע גם הם, דבר שהציל אותם מהשמדה. אך גם לשם הצליחו הנאצים להגיע. בעזרת הכסף הרב שגנבו מהיהודים, הצליחו להגיע לעמדות כוח בשלטון בארגנטינה. יחד עם הנאצים, התעוררה גם האנטישמיות, שהגיעה לשיאה עם תפיסת אייכמן והעברתו לישראל.

אמי ואני עלינו לארץ בשנת 1963, למעברת ג'סי כהן בחולון. לרבים מהעולים זה נראה כמו סוף העולם, אבל בשבילי הצריף הקטן שקיבלנו, היה כמו ארמון יחסית למה שהיה לנו בארגנטינה. לרגע לא הצטערנו על עלייתנו – להיפך – הרגשתי שאין לי ארץ אחרת, וזה גם המסר שברצוני להעביר לנכדתי תמר.

 צריפים במעברה

%d7%9a%d7%9c%d7%9a%d7%9c%d7%97

 

הזוית האישית

לרגע לא הצטערנו על עלייתנו – להיפך – הרגשתי שאין לי ארץ אחרת, וזה גם המסר שברצוני להעביר לנכדתי תמר.

מילון

אנטישמיות
שנאת העמים השמיים, אבל הכוונה לשנאת יהודים או שנאת ישראל

ציטוטים

”אין לי ארץ אחרת“

הקשר הרב דורי