מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שכונת תל יהודה

קשר רב דורי- בי"ס מכל"ל
אברהם קרניצי ראש עיריית ר"ג
מהווי מנהגי חגים בשכונת תל יהודה ברמת גן

שמי שושי בכר, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר מכל"ל רמת גן, התלמיד המלווה אותי מיקי, מסביר לי ומלמד אותי. אני בחרתי לספר על שכונתי תל יהודה, ברמת גן. יחד נכנסנו לאינטרנטויכולתי ללמוד מידע חדש על הסיפורים שלי, מתוך ויקיפדיה. קראתי על השכונה בה אני גרה: תל יהודה.

סיפור שלי מוקדש באהבה לבעלי בכור מאיר אדמונד ז"ל

התחתני בשנת 1973 עם בכור מאיר אדמונד ז"ל, יחד בחרנו לגור ברמת- גן. בחרנו בשכונה בתל יהודהבה אנו גרים משנת 1973 ועד היום. בית זה היה שייך להורי בעלי.

שכונת תל יהודה

שכונות ברמת גן

שכונת "תל יהודה" הוקמה בשנת 1932 על אדמתו של יהודה בית הלחמי ולפיכך נקראה על שמו 'תל יהודה'. הייתה זו אז שכונת ספר, בפאתי רמת יצחק, שגבלה באדמות כפר סלמה. במאורעות 1936 – 1939 פונו אליה תושבים מתל אביב – משכונת כרם התימנים הסמוכה ליפו.

אדמתו של בית הלחמי חולקה למגרשים ונמכרה לתושבי השכונה. בכיוון דרום השתרע פרדס השייך לגרמני ובו מנזר גרמני שננטש ושימש מקום למשכן כנופיות ערביות שהיו מטרידות ויורות על הסביבה היהודית. כשגברסבלם של התושבים היהודים, מילכד איש ה"הגנה", אבא פוקס, את המנזר כדי להרתיע את הכנופיות הערביות ששהו במקום.

השכונה שגבלה ברמת יצחק סופחה לרמת-גן ב-1 במאי 1944 ונבלעה בין השכונות קריית בורוכוב ותל גנים.ברחוב נגבה פינת רחוב עוזיאל הייתה ערב מלחמת העצמאות עמדה של ה"הגנה". היא נקראה עמדת הטרנספורמטור – בגלל טרנספורמטור [שנאי] סמוך. במלחמת המפרץ פגע סקאד בבית ברחוב עוזיאל מספר 10 ורסיסיו גרמו נזקים רבים בכל הסביבה.

פתיחת הגן בתליהודה ביום 17.5.1955. בתצלום משה כבשני ואברהם קריניצי
מארכיון בית קריניצי ברמת -גן

  

תמונה 1
 
חגים שאני אוהבת:
מיקי, התלמיד שהנחה אותי לימד אותי להיכנס לאינטרנט ולחפש מידע בכל נושא עליו דברנו. כשנושא המפגש היה על החגים ספרתי לו על החגים , שאני אוהבת במיוחד ויחד קראנו עליהם ואני ספרתי לו על המנהגים בביתנו.
 מנהגי חג פורים
"בעת קריאת המגילה, כאשר נקרא שמו של המן מרעישים המתפללים ברעשנים או בכלים אחרים כדי לקיים באופן סמלי את מחיית זכר עמלק, אשר לפי המסורת המן הוא מזרעו. 
לבישת מסכות ותחפושות, מנהג שהחל בימי הביניים בונציה.
נוהגים לחלק לילדים דמי כיס הידועים בשם "דמי פורים" או "מעות פורים". 
אכילת "אוזני המן", שהן עוגיות משולשות, ממולאות בפרג או במילוי אחר." 
הצגות מיוחדות מועלות ביום זה, לרוב על אירועי המגילה, וקרויות "פורים שפיל".. 
השבת שלפני פורים קרויה "שבת זכור", משום שקוראים בה בתורה את פרשת זכור שנזכרת בה מצוות מחיית זכר עמלק (סוף פרשת כי תצא), שלפי המסורת המן היה מזרעו. 
יום י"ג באדר, ערב פורים, הוא תענית אסתר .
בתקופת היישוב ובשנותיה הראשונות של מדינת ישראל, היה נהוג לקיים בפורים מצעד חגיגי ברחובות הערים בשם "עדלאידע". תהלוכת פורים הראשונה נערכה בתל אביב בפורים תרע"ב 
אצלי בבית, כך אנו חוגגים את חג פורים:
חג פורים , חג אהוב, בפורים אני אופה כל מיני דברי מאפים מתוקים. אני נוהגת לאפות מאפים מסורתיים , לא רק של העדה שלי, אלא של כל מיני עדות כמו: בורקס מתוקים עם אגוזים ופיסטוק, בעבה, אוזני המן, שבקייה ,מעמול, סיגרים ממולאים בשקדים ועוד כל מיני מאפים טעימים ומיוחדים. אני מכינה משלוחימנות לנכדים, לילדים לכל בני המשפחה, חברים קרובים ושכנים.

 יום העצמאות

יום זה יום מיוחד עבורנו, אני זוכרת שאת יום העצמאות היינו חוגגים ברחובות. יוצאים לרחובות עם דגלי המדינה. בכל מקום היו מקימים במות להופעות יום העצמאות, כל הרחובות מקושטים בחגיגיות.

בערב, על הבמות היו מופעים של כל מני אומנים. תמיד לאחר המופע, היינו רוקדים במעגלים. ביום זה כשכולםיצאו לרחבת המופע, יכולים היינו לפגוש את כל מי שלא ראינו כל השנה, ידענו יום העצמאות הוא יום המפגשהשנתי. אחרי חגיגות הערב, היום שלמחרת, כולנו מרותקים לטלווזיה. צופים במטסים היפים של חיל האוויר.

ותמיד תמיד, רואים את חידון התנ"ך.

 

חוויה אישית:

שיר על התחלה חדשה שהקלדתי במפגש הראשון שלי בתכנית:

תינוקות שנולדים, הם התחלות חדשות, להרבה אנשים.

גוזל שבוקע, הוא התחלה חדשה, לחיים חדשים. הם התחלות חדשות, ליופי של תפרחת ומילה קטנה,”בהצלחה" היא התחלה חדשה, לשנת לימודים פורייה ומוצלחת

שושי בכור

28.10.2009

ש

מילון

גן תל יהודה
פתיחת הגן בתל-יהודה ביום 17.5.1955. בתצלום משה כבשני ואברהם קריניצי , מארכיון בית קריניצי.

ציטוטים

”אני נוהגת לאפות מאפים מסורתיים, לא רק של העדה שלי, אלא של כל מיני עדות“

הקשר הרב דורי