מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שירי אהבה של חנה קרווני – Hannah Karavani

ביתה שלשרה בשכונת ימין משה
ד"ר איציק לוי
En Memoria de Hannah Karavani

ד"ר איציק לוי, מהרשות הלאומית לתרבות הלאדינו, מביא את סיפורה של חנה קרווני.

חנה קרווני, נולדה כחנה דסה, בשכונת ימין משה בירושלים, בשנת 1923. איציק הוא אחיינה של חנה.  בשנת 1980 , חנה הייתה אז בת 57 , ד"ר לוי , הקליט את חנה , שרה את שירי הלאדינו, שירים מבית אבא, כחלק מפועלו לשימור תרבות הלאדינו. ד"ר לוי ראיין את חנה ואת סיפור חייה בשכונת ימין משה, בירושלים. הקלטות שיריה השתמרו אצלו כל השנים. עשרים וארבע שנים עברו וד"ר לוי חזר אליה שוב לראיון. חנה הייתה בת 81. במפגש המרגש השמיע ד"ר לוי לחנה את שיריה אותם שרה לפני 24 שנים.

 

 

תיעוד ההקלטה הועלה בתאריך 10 באוק׳ 2011

ראיון עם חנה קרוואני לבית דסה על חייה בשכונת ימין משה בירושלים הראיון התקיים בביתה בשכונת רמת אשכול פברואר 2004 (השירים שהושמעו לפני הראיון הוקלטו בשנת 1980)

שירי רחוב בשכונת ימין משה, בירושלים

ד"ר איציק לוי, הסטוריון, יליד שכונת ימין משה בירושלים, הוא בן לצאצאי ספרד שהיגיעו לארץ ישראל דרך סלוניקי

דולי בורדה ראיינה וצילמה את ד"ר איציק לוי על שירי רחוב בשכונת ימין משה ירושלים דצמבר 2012 Entrevista de Dolly Burda al Dr. Yitzhak Levi, Disembre

שכונת ימין משה

"ימין משה היא שכונה ותיקה בירושלים בקרבת העיר העתיקה. השכונה הוקמה בשנת 1891 כחלק מהיציאה מן החומות, בצמוד לשכונת משכנות שאננים שהקים משה מונטיפיורי, ונקראת על שמו. השכונה ננטשה במלחמת השחרור, ולאחריה יושבה מחדש על ידי עולים מטורקיה ומכורדיסטן, והייתה קרובה לקו העירוני שחצה את העיר…

שכונת ימין משה נחשבה שכונה מודרנית ביותר. רבניה הספרדים והאשכנזים היו אומנם דתיים, אך לא קנאים. הורים בימין משה התירו לנערי הרובע היהודי להיפגש עם בנותיהם, בדרך כלל בבתי הקפה שבמושבה הגרמנית הקרובה. התושבים עסקו בעיקר בדת ובמסחר; בימין משה התגוררו גבאים ורבנים רבים, כמו גם סוחריםמשכילים. השכלתם של הסוחרים ושליטתם בשפות זרות גרמו לפריחת עסקיהם שהתנהלו בדרך כלל בעיר העתיקה. יעקב יהושע מביא בספרו "שכונות בירושלים הישנה" עדות בעברית ובלאדינו על אופייה של השכונה:

"זו הייתה שכונה של חכמים גדולים – איסטה אירה קומפניה די חכמים גראנדיס… בעלי ראשים גדולים – איראן קאב'יסאס גראנדיס. גאונים שלא מצאת כדוגמתם בשום עיר אחרת" ( ויקיפדיה).

הזוית האישית

שימור המורשת ותרבות הלאדינו לדורות הבאים

מילון

לאדינו
לאדינו היא שפה רומאנית יהודית המדוברת על ידי צאצאי מגורשי ספרד, וידועה גם בשמות "ספאניולית" (בעברית), "ג'ודיזמו", "Judeoespañol", ספרדית־יהודית או רק אספאניול בשפת הלאדינו המדוברת. לאדינו הוא השם הנפוץ ביותר כיום ללשון "הספרדית-היהודית", בעבר המונח לאדינו היה לשפה המשמשת לתרגום כתבי קודש בלבד הכתובה באותיות רש"י, שפה שיוחדה לכתיבה והייתה שונה משפת הדיבור.

ציטוטים

”איציק לוי הרשות הלאומית לתרבות הלאדינו“

הקשר הרב דורי