מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שיטפון המבול ללא מצעים וללא אמצעים

השיטפון בשכונת התקווה
אסתר בסיל ומרים
חוויה בטראומה

חוויית ילדות של אסתר בסיל שנולדה בתל אביב בשנת 1941, שבע שנים לפני קום המדינה.

זה היה ביום גשום בשנת 1945 בהיותי בת 5. גדלתי בשכונת התקווה בעיר תל אביב. ישנו את שנת הלילה ולפתע התחיל לרדת גשם חזק.  הגשם הציף את הרחוב במים ואז התחילו להיכנס לביתנו מים. המים גרמו לשיטפון, בנוסף למים שהגיעו מבחוץ עלו מים גם מהשירותים ומהכיור. אבי הזעיק אותנו על מנת שננסה לעצור את השיטפון אך ללא הועיל. מכיוון שגרנו בקומת קרקע, המיטות החלו לצוף ואנחנו רודפים אחריהם, המקרר על תכולתו צף ברחוב. כולם ניסו למצא מחסה מפני המים.

 

המים נכנס מכל צד והיינו חייבים לצאת החוצה. באו אנשי הצלה עם סירות ומשוטים והוציאו אותנו מהבית. משם העבירו אותנו לאולם בתל אביב, שהכינו בו הרבה מזרונים. נשארנו לישון שם בלילה וזו זכורה לי כחוויה קשה מאוד, אפשר לומר אפילו כטראומה. נאלצנו להתאסף עם משפחות רבות באולם אחד קפאנו מקור כל הלילה והיה קשה להירדם ולישון מרוב הקור. נאלצנו להישאר שם עד ששאבו לנו את המים מהבית ובינתיים דאגו לנו ללחם, מיטה ובגדים כדי שנוכל לשרוד את הימים האלה, כעבור מספר ימים חזרנו הביתה והמשכנו בחיי השגרה.

בתקופת הצנע הייתי בת 6 ואני זוכרת שלא היה לנו כסף וחילקו באותו הזמן פינקס של כרטיסים של כסף( במקום כסף )וכשהיינו הולכים צרכניה (מכולת) והיינו מקבלים את המיצרכים שלנו לפי מספר הנפשות ולמי שהיה בר או בת מצווה היה מקבל תוספת של מזון או מצרכים וכו וכמובן שגם אם יש אישה שיולדת מקבל תוספת של מצרכים ומזון.

ההתחשבות בצרכי הפרט הייתה קיימת בתנאים מנימלים.

אהבנו לתת אפילו ממה שאין.

הזוית האישית

אסתר: החוויה להשמיע את הסיפור האישי לדור ההמשך מעוררת משמעות מיוחדת. תודה על שאפשרתן לשתף, תודה על ההקשבה ותודה על המשמעות.

מילון

שכונת התקווה
השם מלא האופטימיות של שכונת התקווה נולד מסיפור עגום למדי: לא רחוק מהאזור שבו הוקמה השכונה הקימו במאה ה-19 משפחות נוצריות מגרמניה ומארצות הברית חווה קטנה בשם הר התקווה ( Mount Hope ). החווה שגשגה ופרחה, עד שבוקר אחד הותקפה על ידי חמישה ערבים, שרצחו את אחד מדייריה, אנסו שתיים מהנשים במקום, ובזזו את הרכוש. בעקבות כך ננטשה החווה. מקימי שכונת התקווה ביקשו להנציח את החווה, ותרגמו את שמה לעברית. החווה ניצבה במקום בו שוכן כיום בית הספר "שבח מופת".

ציטוטים

”האהבנו לתת אפילו ממה שאין.חיים יפים כדאי לכם לחיות“

הקשר הרב דורי